BibTex RIS Cite

SCHOOL BULLYING

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 218 - 227, 01.10.2009

Abstract

School bullying must be considered and took into consideration as a
crucial problem because of its effects on all the students including first of all victims
and latter bullies. Bullying is a repetitive physical and psychological pressure
application used by a powerful group or person over the less weak person
and groups. . The bullying prevelance may vary according to the countries, cultures,
age of the students and survey tool used in researchs. The bullying behaviour
classified into two groups such as direct and indirect bullying. Generally
boys experienced direct bullying whereas the girls experienced indirect bullying.
Physical bullying is very common in lower grades and by the grades
increases the verbal bullying increases as well. Bullying behaviourg can be formed
by characteristic features, peer group relations (involvement in gangs,etc.),
the violence tendency, family and cultural features of the students as well as the
school type, class size, the school environment and teachers attitudes related to
the education millieu. School bullying seriously and negatively effect the academic
achievement, physical and psychological health of the students that can
continue during their whole lifes. Thus, school bulying is an complex issue that
must be paid attention by professionals such as school nurses, psychologists,
psychological counselor and doctors. The implementation of effective bullying
intervention attempts and determination of the causes of bullying at schools by
a multi-disciplinar team can prevent students from damages occured by bullying
behaviours

OKULDA ZORBALIK

Year 2009, Volume: 39 Issue: 184, 218 - 227, 01.10.2009

Abstract

Okulda zorbalık , zorbalığa maruz kalan ve zorbalıkta bulunanlar öncelikli olmak üzere tüm öğrencileri olumsuz yönde etkilediğinden, ilgilenilmesigereken önemli sorunlardan biridir. Zorbalık, daha güçlü kişi veya gruplarındaha az güçlü kişi ve gruplara tekrarlanan fiziksel ve psikolojik baskı uygulamasıdır. Zorbalığın görülme sıklığı ülkelere, kültüre, öğrencilerin yaşlarına vekullanılan ölçüm araçlarına göre değişiklik göstermektedir. Zorbalık davranışıdoğrudan ve dolaylı olarak ikiye ayrılmaktadır. Doğrudan zorbalığa daha çokerkeklerin, dolaylı zorbalığa daha çok kızların maruz kaldığı, küçük sınıflardadaha çok fiziksel zorbalığın yaygın olduğu, sınıf ilerledikçe sözel zorbalığın arttığı bildirilmektedir. Zorba davranışın oluşmasında öğrencinin kişilik özellikleri, akran grubu ilişkileri (çetelere üye olma v.b.), şiddet eğilimleri, ailevi ve kültürel özelliklerin yanı sıra okul tipi, okul büyüklüğü, sınıf büyüklüğü, okul ortamı ve öğretmen davranışları gibi eğitim ortamına ilişkin bazı özelliklerin de rolüolduğu belirlenmiştir. Okulda zorbalık öğrencilerin akademik başarılarını,fiziksel ve psikolojik sağlıklarını ciddi boyutta olumsuz etkilemekte ve hatta buolumsuz etkiler öğrencilerin yaşamları boyunca da sürebilmektedir. Bu nedenle zorbalık, okulda görevli okul hemşiresi, psikolog, psikolojik danışman, hekimgibi sağlık profesyonellerinin ilgilenmesi gereken bir konudur. Okullarda zorbalık nedenlerinin belirlenmesi ve etkili zorbalığı önleme girişimlerinin disiplinler arası bir ekip tarafından uygulanması ile öğrencilerin zorbaca davranışlardan zarar görmesi önlenebilir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA95UG62HB
Journal Section Research Article
Authors

Sevda Özdinçer Arslan This is me

Sevim Savaşer This is me

Publication Date October 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 39 Issue: 184

Cite

APA Özdinçer Arslan, S., & Savaşer, S. (2009). OKULDA ZORBALIK. Milli Eğitim Dergisi, 39(184), 218-227.