BibTex RIS Cite

THE IMPORTANCE OF GEOGRAPHY TEACHING IN SOCIAL STUDIES IN TERMS OF VALUE EDUCATION

Year 2015, Volume: 45 Issue: 207, 5 - 23, 01.07.2015

Abstract

Providing of value acquisition to a new generation has a great
importance for building of society future. The main purpose of social
studies is to raise good citizens gained a national and universal values.
In this study, the importance of geography teaching in social studies in
terms of value education has been tried to be explained with views of
social studies prospective teachers. Research was carried out with a
qualitative approach, and semi-structured interview. This study was
conducted with 62 prospective teachers in grade 4, faculty of Social
Studies Teacher Education at Kastamonu University. According to the
Social Studies teachers, it is observed that the first three disciplines forming
the Social Studies course are respectively, History, Geography
and Citizenship. However, it is observed that prospective teachers
haven’t sufficiently related to value the importance of geography discipline
in the social studies. Effective disciplines for prospective teachers
on teaching the values are respectively History, Geography and
Sociology, prospective teachers have stated that they can be mostly
able to have values of patriotic, and cleaning the sensitivity gained.

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE COĞRAFYA ÖĞRETİMİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ

Year 2015, Volume: 45 Issue: 207, 5 - 23, 01.07.2015

Abstract

Değerlerin yeni yetişen nesle kazandırılmasının toplumun geleceğinininşası için büyük önemi bulunmaktadır. Sosyal Bilgiler dersinin temel amacı daulusal ve evrensel değerleri kazanmış iyi vatandaşlar yetiştirmektir. Bu araştırmada, Sosyal Bilgilerde Coğrafya öğretiminin değerler eğitimi açısından önemiSosyal Bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri ile ortaya konulmayaçalışılmıştır. Araştırma nitel bir yaklaşımla, yarı yapılandırılmış görüşme formukullanılarak yapılmıştır. Çalışma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim FakültesiSosyal Bilgiler Öğretmenliği 4.sınıf öğrencisi olan 62 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarına göre Sosyal Bilgiler dersinioluşturan ilk üç disiplinin sırasıyla Tarih, Coğrafya, Vatandaşlık olduğu görülmektedir. Ancak öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler dersi içindeki Coğrafyadisiplininin önemini yeterince değerlerle ilişkilendirmedikleri görülmektedir.Öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan değerlerinöğretiminde etkili gördükleri disiplinler sırasıyla Tarih, Coğrafya veSosyolojidir. Coğrafya disiplini açısından öğretmen adayları en çok vatanseverlik, duyarlılık ve temizlik değerini kazandırabileceklerini belirtmişlerdir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA57KC85AM
Journal Section Research Article
Authors

B Ünal İbret This is me

Kadir Karatekin This is me

Emine Avcı This is me

Publication Date July 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 45 Issue: 207

Cite

APA İbret, B. Ü., Karatekin, K., & Avcı, E. (2015). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE COĞRAFYA ÖĞRETİMİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 5-23.