The purpose of this study is to investigate how physics terms in secondary
school Science and Technology textbooks is perceived by students. Case
study and documentary analysis were used as research methods, and the study
was implemented with 26 seventh grade students in a secondary school in district
of Yenişehir, Bursa. The physics terms and descriptive words that students
have difficulty to understand in “electricity in our life” unit in grade 6 Science
and Technology class were determined. Data was collected by 10 two-step questions
developed related to these words. The findings show that students have
difficulties to identify, discriminate and interpret the physics terms and descriptive
words in science textbooks. In this study, it is concluded that there is a lack
of using the physics language as a thinking and speaking tool, and everyday
language is preferred more than scientific language by the students in explaining
physics terms
Ortaokul Fen Bilimleri ders kitaplarında yer alan fizik terimlerinin veaçıklayıcı kelimelerin öğrenciler tarafından nasıl algılandığını araştırmak buçalışmanın amacını oluşturmaktadır. Doküman analizi ve seçilen konununayrıntılı şekilde araştırılmasına imkan veren örnek olay yöntemlerinin kullanıldığı çalışma Bursa ili Yenişehir ilçe merkezindeki bir ortaokulda eğitim öğretime devam eden 26 yedinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Veri toplama aracıolarak, 6. sınıf Fen Bilimleri dersi “Elektriğin İletimi” ünitesinde geçen ve öğrencilerin anlamakta zorlandıkları fizik terimleri ve açıklayıcı kelimeler belirlenerek bu kelimelerle ilgili 10 tane iki aşamalı soru geliştirilmiştir. Çalışmadan eldeedilen bulgular, öğrencilerin ders kitaplarında yer alan fizik terimlerini ve açıklayıcı kelimeleri tanımlamada, ayırt etmede ve yorumlamada zorlandıklarınıgöstermiştir. Çalışmada, öğrencilerin fizik dilini bir düşünme ve konuşma aracıolarak kullanmada eksikliklerinin olduğu ve öğrencilerin fizik terimlerini açıklamada günlük dili bilimsel dile göre daha fazla tercih ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır
Other ID | JA94SB26PB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 45 Issue: 207 |