The habit of reading is an acquisition which takes a long time to be attained. It
is difficult to acquire the effective reader identity, as well. The experiences and
behavioral characteristics brought from childhood are quite significant in terms of
being a critical and effective reader. In addition, reader’s choices in the literary
world, the authors, publishing houses, periodicals he follows and his attitude toward
all these comprise his “reading culture”. On the other hand, all the elements that
play a role upon the development of this culture are categorized and studied under
the name literary sociology.
Raising individuals who have a culture of reading, who think and produce, and
who are sensitive are among the aims of literature education. In this regard, years of
secondary school and university are important milestones. Therefore, this study
aims to find out the outlook of future teachers especially those who are to become
first language teachers.
Okuma alışkanlığı, uzun süreçte kazanılan bir edinimdir. Ayrıca etkin okur kimliğini kazanmak da oldukça zordur. Çocukluktan başlayarak getirilen yaşantılar ve davranış özellikleri, eleştirel ve etkin bir okur olma açısından oldukça önemlidir. Bunun yanında okurun yazın dünyasındaki tercihleri, takip ettiği yazarlar, yayınevleri, süreli yayınlar ve bütün bunlara yönelik tutumu ‘okuma kültürü’nü oluşturur. Bu kültürün oluşmasında etkili olan bütün unsurlar ise edebiyat sosyolojisinin inceleme alanına girmektedir. Okuma kültürüne sahip; düşünen, üreten, eleştiren ve duyarlı bireyler yetiştirmek, edebiyat eğitiminin amaçları arasındadır. Bu noktada orta öğretim ve üniversite yılları önemli dönemeçlerdir. Bu nedenle bu çalışma, öğretmen adaylarının, özellikle de anadili eğitimi verecek adayların birer okur olarak görünümlerinin tespiti amacıyla yapılmıştır
Other ID | JA48ME46HE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 34 Issue: 169 |