BibTex RIS Cite

STUDY OF TEACHER VIEWS TO DETERMINE THE PROBLEMS OF PRE-SCHOOL EDUCATION IN SIIRT

Year 2006, Volume: 34 Issue: 170, 1 - 16, 01.05.2006

Abstract

The aim of this research is to identify the problems of pre-school education in the province
of Siirt and to make implications regarding the programme, control mechanisms, working
regulations, personnel rights, physical environment, administration and administrators, class
managements, staff, finance, parents, self-awareness and self-improvement. A
questionnaire has been designed by the researchers of this study to analyze and evaluate
the opinions of pre-school teachers on “the problems of pre-school education in Siirt”. The
subjects of this research were 180 pre-school teachers working in state and private
educational institutions in the province of Siirt. These pre-school institutions function under
the provision of the Turkish Ministry of Education or the Society for the protection of
Children. Application of the questionnaire was carried out in April and May in the spring
term of 2003-2004 academic year.
When the findings of the research are examined, it is seen that the pre-school teachers
having participated in the research regarded the following issues to be “Very Important”. 1)
77.8 % of the participant teachers considered the parents very important. 2) 71.7 of them
stated that physical environment was very important. 3) 65.6 % of the teachers believed
that the programme was a matter of the greatest importance to them. The participant
teachers said that the following issues were “Not Important” when the problems of preschool
education were taken into consideration. 1) 2.8 % of the teachers stated that
administration and administrators and class management were not important at all. 2) 2.2 %
of them believed that spreadind the pre-school throughout the nation was not important. 3)
1.7 % of them thought that finance was not important. 36.5 % of the teachers stated that
they would mostly favour an in-service training course to be organized about the
“Techniques of Knowing The Child”.

Siirt İlinde Okul Öncesi Egitim Sorunlarinin Tespitine Yönelik Ögretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2006, Volume: 34 Issue: 170, 1 - 16, 01.05.2006

Abstract

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimin, program, denetim, mevzuat ve özlük hakları, fiziksel çevre, yönetim ve yöneticiler, sınıf yönetimi, personel, finansman, anne-babalar, kendini gerçekleştirme ve yenileme açısından Siirt ilindeki sorunlarını belirleyerek öneriler geliştirmektir. Araştırmada, okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin, Siirt ilinde okul öncesi eğitimin sorunlarına ilişkin görüşlerini öğrenmek amacıyla, araştırmacılar tarafından bir anket formu geliştirilmiştir. Siirt ili ve ilçelerinde Millî Eğitim Bakanlığına ve Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı resmî ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 180 okul öncesi eğitim öğretmeni, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Uygulama, 2003-2004 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi içerisinde nisan-mayıs ayları arasında yürütülmüştür Araştırmanın bulguları incelendiğinde araştırmaya katılan okul öncesi eğitimi
öğretmenlerinin “Çok Önemli” gördükleri sorunlar sırasıyla, %77.8 ile Anne-Babalar 1.
sırada, %71.7 ile Fiziksel Çevre 2. sırada, %65.6 ile Program 3. sırada yer almaktadır.
Öğretmenlerin “Hiç Önemli” görmedikleri sorunlar sırasıyla, %2.8 ile Yönetim ve Yöneticiler
ve Sınıf Yönetimi 1. sırada, %2.2 ile Yaygınlaşma 2. sırada, %1.7 ile Finansman 3. sırada
yer almaktadır. Öğretmenler, 1. sırada katılmak istedikleri Hizmet-içi eğitimin konusu olarak
%36.5 ile Çocuğu Tanıma Teknikleri’ni belirtmişlerdir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA52NN38EV
Journal Section Research Article
Authors

Ebru Aktankerem This is me

Dilfiruz Cömert This is me

Publication Date May 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 34 Issue: 170

Cite

APA Aktankerem, E., & Cömert, D. (2006). Siirt İlinde Okul Öncesi Egitim Sorunlarinin Tespitine Yönelik Ögretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 34(170), 1-16.