Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN OKUMA ALIŞKANLIĞINDA AİLELERİNİN DUYARLILIĞI

Year 2018, ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ, 129 - 142, 07.11.2018

Abstract

Çocukların okuma alışkanlığı kazanmalarında birçok etken rol oynamaktadır. Özellikle ailelerin bu konudaki tutumu çok önemlidir. Okuma
ilgisi ailede başlar ve aileyle birlikte gelişir. Bu araştırmanın amacı özel yetenekli öğrencilerin okuma alışkanlığında ailelerinin duyarlılıklarını belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2017–2018 eğitim-öğretim yılında, BTSO Kamil Tolon Bilim ve Sanat Merkezi devam eden 2, 3, 4, 5 ve 6. sınıflardan toplam 162 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan anket kullanılmıştır. Araştırma bulguları özel yetenekli öğrencilerin çoğunun ilkokuldan önce okumayı öğrendiğini ayrıca güçlü bir okuma alışkanlığının olduğunu ortaya koymuştur.
Araştırma sonucunda özel yetenekli çocukların ailelerinin okul öncesi dönemde onlara kitap okuduğu, kitap hediye ettikleri, kitap seçiminde yardımcı oldukları, çocuklarıyla düzenli olarak kitapçıya gittikleri böylece çocukların okuma alışkanlığı kazanmalarında olumlu etkilerinin olduğu görülmüştür. Sonuç
olarak ailelerin büyük bir kısmının çocuklarının okuma alışkanlığı kazanması konusunda duyarlı olduğu, çocuklarına model olduğu, onları okumaya
yönlendirdiği tespit edilmiştir.

References

  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri–İlgi–Alışkanlık–Eğilim), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Ataman, A., Dağlıoğlu , E., & Şahin, F. (2014). Üstün Zekâlılar ve Üstün Yetenekliler Konusunda Bilinmesi Gerekenler, Ataman, A. (Ed.), Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Austin, K. D. (2011). Giving Voice: A Mixed Methods Study of Gifted Students’ and Their Parents’ Perceptions of Their Reading Experiences, Oregon State University, College of Education, (Unpublished doctoral dissertation), https://ir.library.oregonstate.edu/ concern/graduate_thesis_or_dissertations/2r36v176k adresinden erişilmiştir.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Baş, B. (2015). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Bayis, S. (2010). 4. 5. 6. ve 7. Sınıf İlköğretim Öğrencilerinin Okuma ve Kütüphane Kullanım Alışkanlıklarının İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmalarında Ailelerin Rolü: Kastamonu İli Örneği, Gazi Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Çakmak, T., ve Yılmaz, B. (2009). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığına Hazırlık Durumları Üzerine Bir Araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği”, Türk Kütüphaneciliği, 23(3), ss.489-508.
  • Deniz, E. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları”, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), ss.46-64.
  • İskender, H. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma İlgileri ve Öğrencilere Okuma Alışkanlığı Kazandırmaya Yönelik Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma (Trabzon İli Örneği), Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karadağ, R. (2014). “Okuma İlgisi, Tutumları ve Alışkanlığı Konusunda Yapılmış Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi: YÖK ve ProQuest Veri Tabanları Örneklemi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, ss.1-17.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). “Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), ss.237-258.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2015). “Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi”, Tebliğler Dergisi: Kasım 2015 / 2698. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/bilimsanat/bilimsanat0.html. Özel Yetenekli Öğrencilerin Okuma Alışkanlığında Ailelerinin Duyarlılığı Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 141
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2017). “Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Okuma İlgisi ve Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi”, Üstün Zekâlılar eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), ss.73-89.
  • Reis, S., Gubbins, E., Briggs, C., Schreiber, F., Richards, S., Jacobs, J., Eckert, R., & Renzulli, J. (2004). “Reading instruction for talented readers: Case studies documenting few opportunities for continuous progress”, Gifted Child Quarterly, 48(4), ss.315-338.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı), Anı Yayınları, Ankara.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Analitik Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • Tanju, E. H. (2010). “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığı’na Genel Bir Bakış”, Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 6(22), ss.30-39.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Basım Yayım, Ankara.
  • Yılmaz, B. (2004). “Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı”, Bilgi Dünyası, 5(2), ss.115-136.
  • Yılmaz, B. (2012). “Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, (Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan), Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü, Ankara.
Year 2018, ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ, 129 - 142, 07.11.2018

Abstract

References

  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumları (Beceri–İlgi–Alışkanlık–Eğilim), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Ataman, A., Dağlıoğlu , E., & Şahin, F. (2014). Üstün Zekâlılar ve Üstün Yetenekliler Konusunda Bilinmesi Gerekenler, Ataman, A. (Ed.), Vize Yayıncılık, Ankara.
  • Austin, K. D. (2011). Giving Voice: A Mixed Methods Study of Gifted Students’ and Their Parents’ Perceptions of Their Reading Experiences, Oregon State University, College of Education, (Unpublished doctoral dissertation), https://ir.library.oregonstate.edu/ concern/graduate_thesis_or_dissertations/2r36v176k adresinden erişilmiştir.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Baş, B. (2015). Türkçe Öğretimi Açısından Çocuk Edebiyatı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Bayis, S. (2010). 4. 5. 6. ve 7. Sınıf İlköğretim Öğrencilerinin Okuma ve Kütüphane Kullanım Alışkanlıklarının İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Kazanmalarında Ailelerin Rolü: Kastamonu İli Örneği, Gazi Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Çakmak, T., ve Yılmaz, B. (2009). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığına Hazırlık Durumları Üzerine Bir Araştırma: Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu Örneği”, Türk Kütüphaneciliği, 23(3), ss.489-508.
  • Deniz, E. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları”, Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), ss.46-64.
  • İskender, H. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Okuma İlgileri ve Öğrencilere Okuma Alışkanlığı Kazandırmaya Yönelik Etkinlikleri Üzerine Bir Araştırma (Trabzon İli Örneği), Karadeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karadağ, R. (2014). “Okuma İlgisi, Tutumları ve Alışkanlığı Konusunda Yapılmış Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi: YÖK ve ProQuest Veri Tabanları Örneklemi”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, ss.1-17.
  • Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). “Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), ss.237-258.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2015). “Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi”, Tebliğler Dergisi: Kasım 2015 / 2698. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/bilimsanat/bilimsanat0.html. Özel Yetenekli Öğrencilerin Okuma Alışkanlığında Ailelerinin Duyarlılığı Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 141
  • Okur, A. ve Özsoy, Y. (2017). “Üstün Zekâlı ve Üstün Yetenekli Ortaokul Öğrencilerinin Okuma İlgisi ve Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi”, Üstün Zekâlılar eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), ss.73-89.
  • Reis, S., Gubbins, E., Briggs, C., Schreiber, F., Richards, S., Jacobs, J., Eckert, R., & Renzulli, J. (2004). “Reading instruction for talented readers: Case studies documenting few opportunities for continuous progress”, Gifted Child Quarterly, 48(4), ss.315-338.
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (4. Baskı), Anı Yayınları, Ankara.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Analitik Olarak İncelenmesi ve Değerlendirilmesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • Tanju, E. H. (2010). “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığı’na Genel Bir Bakış”, Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 6(22), ss.30-39.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Basım Yayım, Ankara.
  • Yılmaz, B. (2004). “Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı”, Bilgi Dünyası, 5(2), ss.115-136.
  • Yılmaz, B. (2012). “Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, (Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a Armağan), Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü, Ankara.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ozan Alevli 0000-0002-0770-2393

Publication Date November 7, 2018
Published in Issue Year 2018 ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ

Cite

APA Alevli, O. (2018). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN OKUMA ALIŞKANLIĞINDA AİLELERİNİN DUYARLILIĞI. Milli Eğitim Dergisi, 47(1), 129-142.