Research Article
PDF Zotero Mendeley EndNote BibTex Cite

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE YÖNELİK SINIF ÖĞRETMENLERİNE UYGULANAN ETKİNLİK HAZIRLAMA EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume 47, Issue 1, 385 - 412, 07.11.2018

Abstract

Bu araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik sınıf öğretmenlerine uygulanan etkinlik hazırlama eğitiminin etkililiğinin incelenmesidir. Karma yöntemle gerçekleştirilen bu çalışmanın nicel boyutunda, tek gruplu ön-son test deseni şeklinde uygulanan yarı deneysel desen kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında “Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz-yeterlik Ölçeği” nden yararlanılmıştır. Ölçek, 14 sınıf öğretmenine eğitim öncesinde ve sonrasında iki defa uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise eğitim sonunda katılımcı öğretmenlere yapılandırılmış açık uçlu görüşme soruları yöneltilmiştir. Nicel verilerin analizi için Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmış olup, nitel verilerin çözümlenmesi ise içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda elde edilen bulgularda, gerçekleştirilen programın katılımcı öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik akademik, mentorluk, uygun kişilik özellik, yaratıcılığı teşvik etme, öğretimsel planlama alanlarındaki öz-yeterlik algılarının anlamlı düzeyde arttırdığı ve programın olumlu etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın, uygulanan eğitim programının katılımcı öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik sorumluluk
alanındaki öz-yeterlik algılarına herhangi bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Araştırma kapsamında nitel bulgulara dayalı olarak, etkinlik hazırlama eğitiminin katılımcı öğretmenler üzerinde oldukça olumlu etkileri olduğu söylenebilir. Buna göre nicel olarak elde edilen veriler, nitel olarak elde edilen veriler tarafından da desteklenmektedir.

References

  • Altuntaş, İ. & Akyüz, E. (2015). Determination of the problems that 3rd and 4th grade teachers encounter in teaching listening: a qualitative study. International Journal of Language Academy, 3(3), 293-305.
  • Archambault, F. X., Westberg, K. L., Brown, S. W., Hallmark, B., Emmons, C. L., Zhang, W. (1993). Regular classroom practices with gifted students: Results of a national survey of classroom teachers (No. RM93102). Storrs, CT: National Research Center on the Gifted and Talented.
  • Chan, D. W. (2001). Learning styles of gifted and nongifted secondary students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 45(1), 35-44.
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Davison, J. (1996). Meeting state mandates for gifted and talented: Iowa teacher preparation programs. Roeper Review, 19(1), 41-43.
  • Delisle, J. R. (2003). To be or to do: Is a gifted child born or developed? Roeper Review, 26, 12-13.
  • Denton, C. & Postlethwaite, K. (1985). Able children, identifying them in the classroom. Windsor: NFER-Nelson.
  • Dettmer, P., & Landrum, M. S. (1998). Staff development: The key to effective gifted education. Waco, TX: Prufrock Press.
  • Feldhusen, J. F. (1991). Full-time classes for gifted youth. The Gifted Child Today, 14(5), 10-13.
  • Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Sınıf Öğretmenlerine Uygulanan... Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 411
  • Feldhusen, J. F. (1997). “Educating teachers for work with talented youth”. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd edition), (pp.547–555), Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Feldhusen, J. F. & Kolloff, P. B. (1986). “The Purdue three-stage enrichment model for gifted education at the elementary level”. In J.S. Renzulli (Ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (pp. 126-152). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Goerss, J., Amend, E. R., Webb, J. T., Webb, N., & Beljan, P. (2006). Comments on Mika’s critique of Hartnett, Nelson, and Rinn’s article, “Gifted or ADHD? The possibilities of misdiagnosis.”Roeper Review, 28, 249-251.
  • Gökdere, M. & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma: Bilim Sanat Merkezi örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Hanninen, G. E. (1988). A study of teacher training in gifted education. Roeper Review, 10(3), 139- 144.
  • Hansen, J. B. & Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.
  • Harris, P. (1989). Children and emotion: The development of psychological understanding. Oxford: Blackwell.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Karnes, F. A. & Whorten, J. (1996). Teacher certification and endorsement in gifted education: A critical need. Roeper Review, 19, 54-56.
  • Koshy, V. (2002). Teaching gifted children 4-7: A guide for teachers. London: David Fulton Publishers Ltd.
  • Levent, F. (2011a). “Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi” (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Levent, F. (2011b). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Levent, F. (2014). Üstün yetenekli çocukları anlamak (3. Baskı), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lyon, G. R., Vaassen, M. & Toomey, F. (1989). Teachers’ perceptions of their undergraduate and graduate preparation. Teacher Education and Special Education, 12(4), 164-169.
  • Maker, C. & Nielson, A. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. Austin, TX: PRO-ED.
  • Moon, S. M., & Rosselli, H. C. (2000). “Developing gifted programs”. In K. A. Heller, F. J. Mönks,
  • R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook giftedness and talent (2nd ed., pp. 499-521). New York: Pergamon Press.
  • Faruk Levent / Sibel Cengizhan / Akif Avcu 412 Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018
  • Nugent, S. A., & Shaunessy, E. (2003). Using film in teacher training: Viewing the gifted through different lenses. Roeper Review, 25(3), 128-134.
  • Öznacar, M. D. & Bildiren, A. (2012). Üstün zekâlı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Parke, B. N. (1989). Gifted students in regular classrooms. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Pigge, F. L., & Marso, R. N. (1987). Relationships between student characteristics and changes in attitudes, concerns, anxieties, and confidence about teaching during teacher preparation. Journal of Educational Research, 81, 109-115.
  • Reis, S. M. & Westberg, K. L. (1994). The impact of staff development on teachers’ability to modify curriculum for gifted and talented students. Gifted Child Quarterly, 38, 127-135.
  • Renzulli, J. S. & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Robinson, A., Shore, B. M., & Enersen, D. L. (2007). Best practices in gifted education: An evidence-based guide. Waco, TX: Prufrock Press.
  • Sak, U. (2010). Üstün zekâlılar: özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sylvester, L. (1997). Talking about touching: a personal safety curriculum preschool to grade 3 curriculum evaluation summary. Seattle: Committee for Children.
  • Tomlinson, C. A., Tomchin, E. M., Callahan, C. M., Adams, C. M., Pizzat-Tinnin, P., Cunningham, C. M., Moore, B., Lutz, L., Roberson, C., Eiss, N., Landrum, M., Hunsaker, S., & Imbeau,
  • M. (1994). Practices of preservice teachers related to gifted and other academically diverse learners, Gifted Child Quarterly, 38(3), 106-114.
  • Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD.
  • Tortop, H. S. (2014). Examining the effectiveness of the in-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
  • VanTassel-Baska, J. (2003). Curriculum planning and instructional design for gifted learners. Denver,- CO: Love Publishing.
  • VanTassel-Baska, J. (2005). Gifted programs and services: what are the non-negotiables? Theory into Practice, 44(2), 90-97.
  • Vialle, W. & Konza, D. (1997). Testing times: Problems arising from misdiagnosis. Gifted Education International, 12(l), 4-8.
  • Westberg, K. L., Archambault, F. X., Dobyns, S. M., & Salvin, T. J. (1993). The classroom practices observation study. Journal for the Education of the Gifted, 16, 120-146.

Year 2018, Volume 47, Issue 1, 385 - 412, 07.11.2018

Abstract

References

  • Altuntaş, İ. & Akyüz, E. (2015). Determination of the problems that 3rd and 4th grade teachers encounter in teaching listening: a qualitative study. International Journal of Language Academy, 3(3), 293-305.
  • Archambault, F. X., Westberg, K. L., Brown, S. W., Hallmark, B., Emmons, C. L., Zhang, W. (1993). Regular classroom practices with gifted students: Results of a national survey of classroom teachers (No. RM93102). Storrs, CT: National Research Center on the Gifted and Talented.
  • Chan, D. W. (2001). Learning styles of gifted and nongifted secondary students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 45(1), 35-44.
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Davison, J. (1996). Meeting state mandates for gifted and talented: Iowa teacher preparation programs. Roeper Review, 19(1), 41-43.
  • Delisle, J. R. (2003). To be or to do: Is a gifted child born or developed? Roeper Review, 26, 12-13.
  • Denton, C. & Postlethwaite, K. (1985). Able children, identifying them in the classroom. Windsor: NFER-Nelson.
  • Dettmer, P., & Landrum, M. S. (1998). Staff development: The key to effective gifted education. Waco, TX: Prufrock Press.
  • Feldhusen, J. F. (1991). Full-time classes for gifted youth. The Gifted Child Today, 14(5), 10-13.
  • Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Sınıf Öğretmenlerine Uygulanan... Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018 411
  • Feldhusen, J. F. (1997). “Educating teachers for work with talented youth”. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd edition), (pp.547–555), Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Feldhusen, J. F. & Kolloff, P. B. (1986). “The Purdue three-stage enrichment model for gifted education at the elementary level”. In J.S. Renzulli (Ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (pp. 126-152). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Goerss, J., Amend, E. R., Webb, J. T., Webb, N., & Beljan, P. (2006). Comments on Mika’s critique of Hartnett, Nelson, and Rinn’s article, “Gifted or ADHD? The possibilities of misdiagnosis.”Roeper Review, 28, 249-251.
  • Gökdere, M. & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma: Bilim Sanat Merkezi örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Hanninen, G. E. (1988). A study of teacher training in gifted education. Roeper Review, 10(3), 139- 144.
  • Hansen, J. B. & Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115-121.
  • Harris, P. (1989). Children and emotion: The development of psychological understanding. Oxford: Blackwell.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Karnes, F. A. & Whorten, J. (1996). Teacher certification and endorsement in gifted education: A critical need. Roeper Review, 19, 54-56.
  • Koshy, V. (2002). Teaching gifted children 4-7: A guide for teachers. London: David Fulton Publishers Ltd.
  • Levent, F. (2011a). “Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi” (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Levent, F. (2011b). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Levent, F. (2014). Üstün yetenekli çocukları anlamak (3. Baskı), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lyon, G. R., Vaassen, M. & Toomey, F. (1989). Teachers’ perceptions of their undergraduate and graduate preparation. Teacher Education and Special Education, 12(4), 164-169.
  • Maker, C. & Nielson, A. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. Austin, TX: PRO-ED.
  • Moon, S. M., & Rosselli, H. C. (2000). “Developing gifted programs”. In K. A. Heller, F. J. Mönks,
  • R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook giftedness and talent (2nd ed., pp. 499-521). New York: Pergamon Press.
  • Faruk Levent / Sibel Cengizhan / Akif Avcu 412 Millî Eğitim Sayı 1 Özel Sayı/2018
  • Nugent, S. A., & Shaunessy, E. (2003). Using film in teacher training: Viewing the gifted through different lenses. Roeper Review, 25(3), 128-134.
  • Öznacar, M. D. & Bildiren, A. (2012). Üstün zekâlı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Parke, B. N. (1989). Gifted students in regular classrooms. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Pigge, F. L., & Marso, R. N. (1987). Relationships between student characteristics and changes in attitudes, concerns, anxieties, and confidence about teaching during teacher preparation. Journal of Educational Research, 81, 109-115.
  • Reis, S. M. & Westberg, K. L. (1994). The impact of staff development on teachers’ability to modify curriculum for gifted and talented students. Gifted Child Quarterly, 38, 127-135.
  • Renzulli, J. S. & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Robinson, A., Shore, B. M., & Enersen, D. L. (2007). Best practices in gifted education: An evidence-based guide. Waco, TX: Prufrock Press.
  • Sak, U. (2010). Üstün zekâlılar: özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Sylvester, L. (1997). Talking about touching: a personal safety curriculum preschool to grade 3 curriculum evaluation summary. Seattle: Committee for Children.
  • Tomlinson, C. A., Tomchin, E. M., Callahan, C. M., Adams, C. M., Pizzat-Tinnin, P., Cunningham, C. M., Moore, B., Lutz, L., Roberson, C., Eiss, N., Landrum, M., Hunsaker, S., & Imbeau,
  • M. (1994). Practices of preservice teachers related to gifted and other academically diverse learners, Gifted Child Quarterly, 38(3), 106-114.
  • Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD.
  • Tortop, H. S. (2014). Examining the effectiveness of the in-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
  • VanTassel-Baska, J. (2003). Curriculum planning and instructional design for gifted learners. Denver,- CO: Love Publishing.
  • VanTassel-Baska, J. (2005). Gifted programs and services: what are the non-negotiables? Theory into Practice, 44(2), 90-97.
  • Vialle, W. & Konza, D. (1997). Testing times: Problems arising from misdiagnosis. Gifted Education International, 12(l), 4-8.
  • Westberg, K. L., Archambault, F. X., Dobyns, S. M., & Salvin, T. J. (1993). The classroom practices observation study. Journal for the Education of the Gifted, 16, 120-146.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Faruk LEVENT (Primary Author)
0000-0003-3429-6666


Sibel CENGİZHAN
0000-0001-5862-2927


Akif AVCU
0000-0003-1977-7592

Publication Date November 7, 2018
Published in Issue Year 2018, Volume 47, Issue 1

Cite

APA Levent, F. , Cengizhan, S. & Avcu, A. (2018). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE YÖNELİK SINIF ÖĞRETMENLERİNE UYGULANAN ETKİNLİK HAZIRLAMA EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ . Milli Eğitim Dergisi , ÜSTÜN-ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİMİ , 385-412 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/40518/483179