Abstract
Bu araştırmada üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin ana dil farkındalığı, Türkçeyi doğru ve etkili kullanma düzeyleri konu edilmiş, çalışma sonunda elde edilen verilerin ışığında mevcut durum analiz edilerek çözüm önerileri üzerine düşünülmüştür. Araştırmanın örneklemini İstanbul’un Beşiktaş ilçesinde üstün ve özel yetenekli öğrencilere eğitim veren Beşiktaş Bilim ve Sanat Merkezinin öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma alan tarama yöntemiyle yapılmış, çoktan seçmeli, açık uçlu ve 3’lü likert ölçeğine dayalı olmak üzere 20 sorudan oluşan bir anket ile veri toplanıp durum tespiti yapılmış, ayrıca öğrencilerin ana dilin kullanımıyla ilgili mevcut problemlere kendi çözüm önerilerini belirtme imkânı sağlanmıştır. Veriler, SPSS istatistik programı ile analiz edilip ayrıntılı olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin aile eğitim durumları, Türkçeyi doğru ve dikkatli kullanmaya dair tutumları ile karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sunduğu veriler, üstün ve özel yetenekli öğrencilerin dilsel gelişim özellikleri de dikkate alınarak, ana dil farkındalığı ve bilinci, duyarlılığı, dili doğru
ve güzel kullanma hassasiyetleri, Türkçenin yanlış kullanımına dair düşünceleri ve önerdikleri çözüm yolları açısından değerlendirilip tartışılmıştır.