Abstract
Bu çalışmanın amacı Osman Hamdi Bey’i çok yönlü kişiliği ile ele
almak ve hem Osmanlı İmparatorluğu’na hem de Türkiye’ye kültürel anlamda
kalıcı ve sağlam bir altyapı ile eserler bırakabilmesi vesilesiyle; bir döneme
değil tüm Türk tarihine, sanatına ve sanat eğitimine damga vuran yönleriyle
tanıtmaktır. Osman Hamdi, arkeolog ve Osmanlı Devleti’ne yaptığı hizmetler ile
çok yönlü bir devlet adamını ve aydını da tanımlamaktadır. Araştırma betimsel
tarama modeline göre ilgili literatürün taranması biçiminde gerçekleştirilmiştir.
Sonucunda, çok disiplinli sanat eğitiminde önemli bir yeri olan sanat tarihi
alanın müzecilik dalındaki gelişmeleri ve müze bilincinin Türkiye’de yerleşmesi
hususunda yapılan çalışmaların günümüz sanat eğitimine ve değişen eğitim
felsefelerine göre yapılandırılan sanat eğitimi müfredat modellerine olan
katkısı değerlendirilecektir. Bunun yanında disiplinler arası sanat eğitiminin
yükseköğrenimde var olması ve kadın sanatçıların yetiştirilmesine olanak
sağlayan İnas Sanay-i Nefise Mektebinin kurulması bağlamında Türkiye’de
sanat eğitimcisi ve sanatçı yetiştiren kurumların yapılanması ve Cumhuriyet
öncesi “uyanış” hususlarına vurgu yapılmış olacaktır. Sanat eğitimi tarihine
çok yönlü kişiliğiyle damga vuran bir sanatçının, bir gönül adamının çabalarına
ışık tutarak yeni nesillerin yetiştirilmesindeki kriterlerin revize edilmesine katkı
sağlayacağı umulmaktadır.
Araştırmanın sonuçları Osman Hamdi Bey’in, Türk tarih ve sanat eğitimine
yaptığı kurumsal çalışmalar ve hukuki düzenlemelerle ışık tuttuğu görülmüştür.
Bugünkü koşullarda dahi, onunla birlikte gündeme gelen tarihi eserlerin
korunması, saklaması ve konservasyonu çalışmalarının hâlâ geçerliliğini
koruduğu görülmüştür.