Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin metin
özetleme becerilerinin geliştirilmesinde PQRST tekniğinin etkisini tespit etmektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan eylem araştırması deseni
kullanılmıştır. Araştırmada iki farklı çalışma grubu ile çalışılmıştır. Birinci çalışma
grubunu, Uşak il merkezinde öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir örneklem
seçim tekniği ile belirlenen 29 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.
İkinci çalışma grubunu ise birinci çalışma grubunda yer alan ve özetleme becerileri
düzeyi dikkate alınarak tabakalı örneklem tekniği ile belirlenen 12 ilkokul
dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri; öyküleyici metinler,
öğrenci ürünleri, özet metni puanlama anahtarı, yarı yapılandırılmış görüşme
formu, görüşme ses kaydı ve araştırmacı günlüğü aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmanın nicel verileri, ilişkili örneklemler t-testi ile analiz edilmiştir. Nitel
verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen sonuçlara göre PQRST tekniğinin özetleme becerisinin gelişimine katkı
sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.