Abstract
Eğitim hedeflerinin kuramsal genel çerçevesinde meydana gelen değişmeler
ve bilişsel psikolojinin bulguları eğitim-öğretimin her aşamasına yansımış,
haliyle eğitimin önemli bir unsuru olan öğretim programlarının yapısı ve
kazanımlarına da etki etmiştir. Özellikle üst düzey düşünme becerilerinden olan
eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yansıtmacı düşünme, analitik düşünme,
metabilişsel (üst bilişsel) düşünme, lateral (yanal) düşünme becerilerinin öğrencinin
problem çözme sürecinde işe koşulması bir zorunluluk haline gelmiştir.
Tarama modelinde nitel araştırma yöntemine göre geliştirilen bu çalışmada
doküman inceleme yöntemiyle veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2018
Türkçe Dersi Öğretim Programındaki tüm kazanımlar; örneklemini ise amaçlı
örneklem yolu ile seçilmiş 1-8. Sınıflara ait ortak kazanımlar oluşturmaktadır.
Bu kazanımlardaki üst düzey düşünme becerileri tespit edilmiş, bu yolla elde
edilen veriler, gruplandırılıp betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Ayrıca
metin incelemelerinde kullanılan içerik analizi yöntemiyle elde edilen olguların
belli başlıklar şeklinde tasnif edilmesi anlamına gelen kategorisel analiz tekniği
kullanılarak tespit edilen bulgular tablolar halinde de sunularak değerlendirilmiştir.
Bu süreçte, çalışmanın güvenilirliğini sağlamak amacıyla değerlendiriciler
arası güvenilirliğe bakılmış ve %91 oranında uzlaşı sağlanmıştır. Araştırma
sonucunda Türkçe öğretim programında yer alan beceri alanlarında ifade edilen
kazanımlarda bahsi geçen düşünme becerilerine yönelik kazanımlar görülmüş
ve bu düşünme becerilerinin kazandırılmasına yönelik açıklamalarda da yer almıştır.
İhtiyaca dayalılık ve davranışa dönüklük ilkeleri çerçevesinde, kazanımların
bahsi geçen düşünme becerilerini kazandıracağı sonucuna da ulaşılmıştır.
Son olarak düzey düşünme becerilerini geliştirme yolları üzerinde durulmuş ve
bu becerileri geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.