Okuma alışkanlığı, kısa, orta ve uzun vadeli amaçları başarabilmek için bilgi/enformasyon edinimine yönelik belirli zaman aralıklarıyla sürdürülen okuma davranışıdır. Okuma alışkanlığı her bireyde farklı özellikler gösterebilir. Okunan konu, okuma süresi ve zamanı, okunan aracın türü, okunan materyalin türü ve formatı gibi kimi özellikler söz konusu farklılıklar arasında gösterilebilir. Okuma davranışını incelemeye yönelik yürütülen çalışmaların pek çoğunda, toplumda okuma davranışının farklılıklar sergilediği saptaması yapılmaktadır. Büyük oranda yalnızca kâğıt ortamlar aracılığıyla edinilen bilgiye günümüzde çok farklı ve oldukça konforlu araçlar aracılığıyla ulaşılabilmektedir. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar, tabletler, e-kitaplar, televizyonlar ve/veya akıllı telefonlar günümüzde dijital bilginin okunabildiği en yaygın araçlar olarak bilinmektedir. Daha çok söz konusu ortamlar üzerinde yaşam bulan dijital okuma, okuma eyleminin dijital enformasyon ve bilgi kaynakları üzerinde sürdürülmesi sürecini ifade eden davranış şeklinde tanımlanmaktadır. Dijital okuma, okunanı anlama, hissetme ve düşünmeye yönelik etkileri üzerinde irdeleme yapılması gereken önemli bir konudur. Bu araştırma ile üniversite öğrencilerinin dijital metin/elektronik kitap ile geleneksel okuma ortamları arasında tercihlerini hangi taraf üzerinde yoğunlaştırdıkları saptaması yapılmaktadır. Söz konusu saptamaları yapabilmek için anket tekniğinden yararlanılmıştır. Anket uygulamasına katılım gösteren toplam katılımcı sayısı 320’dir. Araştırma sonucunda elde edilen en önemli bulgu, toplumun genç ve görece teknolojik yatkınlığı olan tabakası olmalarına rağmen katılımcıların okuma eylemi için hâlâ büyük oranda geleneksel okuma ortamlarını ve materyallerini tercih ediyor olmalarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 Issue: 227 |