This study aims to determine the values that individuals bring forward in the face of global epidemics such as Covid-19 and giving them the strength to resist these epidemics. The study was carried out in a case study design based on the qualitative research method. The study group of the research consists of 185 social studies teacher candidates from different classes. An interview form consisting of three questions created in line with the purpose of the study was used a data collection tool. Due to the pandemic conditions, the interview form was applied to the participants through Microsoft Forms and the data obtained were analyzed using thematic analysis. This study concludes by suggesting that the values that give the individuals the most strength include the belief in national unity and solidarity, being clean, looking at the future with hope, patience, keeping family ties strong, belief in social aid and solidarity, fulfilling the religious requirements, praying and being grateful. Findings show that individuals should emphasize values such as responsibility, empathy, solidarity, respect, and sensitivity in the epidemic environment; society should act together in solidarity and the state should take more responsibility for the safety and needs of the public. The results also indicate that in a pandemic environment, individuals should use social media with the purposes of spending time in a qualified manner, communicating, accessing correct information, and sharing the information for the benefit of the society. All in all, it has been concluded that under extraordinary conditions, such as global epidemics, individuals, society and the state should take more responsibility based on traditional values and use social media more consciously in line with these values.
Bu çalışmada Covid-19 gibi küresel salgınlar karşında sosyal bilgiler öğretmen adayları tarafından önemli görülen ve onlara bu salgınlara karşı direnme gücü veren değerlerin neler olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemine bağlı olarak durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu her sınıf düzeyinden toplam 185 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmanın amacı doğrultusunda oluşturulmuş üç sorudan oluşan bir görüşme formu kullanılmıştır. Hazırlanan görüşme formu pandemi koşulları gereği Microsoft Forms aracılığıyla katılımcılara uygulanmış ve elde edilen veriler tematik analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının salgınlar karşısında en çok güç bulduğu değerlerin milli birlik ve beraberliğe olan inanç, temizlik, geleceğe umutla bakma, sabretme, aile bağlarının güçlü tutulması, sosyal yardımlaşma ve dayanışma, dini gerekleri yerine getirme, dua ve şükretme gibi değerlerdir. Öğretmen adayları, bireylerin salgın ortamında sorumluluk, empati, yardımlaşma, saygı, duyarlılık gibi değerlere daha çok önem vermesi, toplumun dayanışma içinde hareket etmesi ve devletin halkın güvenliğini ve ihtiyaçlarını karşılamak için daha fazla sorumluluk alması gerektiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca, pandemi ortamında bireylerin sosyal medyayı, nitelikli vakit geçirme, iletişim kurma, doğru bilgiye ulaşma ve bu bilgiyi yayma, toplum faydasını gözeten paylaşımlar yapma gibi amaçlarla kullanılması gerektiği vurgulanmıştır. Genel olarak küresel salgınlar gibi olağan üstü koşullarda birey, toplum ve devletin geleneksel değerlerden hareketle daha fazla sorumluluk alması ve sosyal medyanın bu değerler odağında daha bilinçli kullanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 SALGIN SÜRECİNDE TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA EĞİTİM |