Ülkemizde eğitim programlarında yapılandırmacı kuramın temele alınmasıyla birlikte öğrenci merkezli eğitim anlayışı çerçevesinde öğretim süreçlerinin hazırlanması sırasında öğrenciyi tanıma, bireysel farklılıkları dikkate alma önem kazanmıştır. Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı eğitim programlarının uygulanmaya başlanması 2000’li yılların başlarına rastlamaktadır. Bu noktada eğitim tarihimizde öğrenci gelişiminin takibiyle ilgili neler yapılmış olduğu araştırılmıştır. İlgili kaynaklar incelenmiş ve 1920 yılında öğrencinin gelişiminin takip edilmesine yönelik olarak hazırlanmış olan bir gelişim dosyasına ulaşılmıştır. Bu çalışmada Mekteplere Devam Eden Çocukların Ahval-i Maddiye ve Maneviyelerini Tetkike Mahsus Rehber adıyla yayınlanmış olan dosya incelenecektir. Çalışma doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiş nitel bir araştırmadır. Dosyanın içeriğinin betimsel analizi yapılarak klasik eğitim anlayışlarının hâkim olduğu dönemlerde öğrencilerin gelişimlerinin hangi ölçütlere göre takip edildiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Öğrenci takip dosyasının içeriğine bakıldığında öğrencinin akademik başarısından ziyade ahlaki ve ruhsal gelişiminin takip edilmesine önem verildiği anlaşılmıştır. Öğrenciyi tanımak için dosya da öğrencinin ortaya koyduğu ürünlerin ve bu ürünleri ortaya koyarken o öğrencide meydana gelen değişimlerin, yapılan bir ürün ya da etkinliğin öğrencinin maddi ve manevi varlığına yaptığı etkilerin üzerinde durulmuştur. Dosyanın hazırlanma amacının öğrencinin kişilik gelişiminin nasıl şekillendiğinin tespit edilmesini kolaylaştırmaya yönelik olduğunu düşünmek mümkündür. Günümüz eğitim anlayışlarıyla geçmişin karşılaştırmasının yapılmasına zemin oluşturabilecek olan bu çalışma eğitim yaklaşımlarımızın temellendirilmesine katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 50 Issue: 231 |