In this study, it is aimed to examine the reasons behind the loss of immigrant children according to the views of primary school teachers. In this direction, the study was carried out with phenomenology, one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 13 primary school teachers working in the district of Esenyurt in Istanbul and selected by criterion sampling method. The data of the study were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. The interviews with the teachers were recorded with a voice recorder. The obtained data were analyzed by content analysis. The themes and sub-themes that emerged as a result of the content analysis were also examined by an independent researcher. According to the findings; Primary school teachers stated that immigrant children may be a lost generation due to language problems, socio-cultural reasons, economic reasons, abuse and delinquency, psychological reasons and educational reasons. Language problems stated by teachers; sociocultural reasons such as difficulty in communicating, academic failure, and difficulty in making friends; economic reasons, originating from the local society (prejudice, marginalization, exclusion, labeling) and immigrants (not being able to integrate with the local people, not adopting the local culture, the desire to keep their own culture alive); exploitation and delinquency, such as poverty, unemployment and wage inequality; vulnerability, physical and sexual abuse and broken families, psychological reasons; Social and psychological trauma, stress, depression and mental health are conceptualized as problems of belonging and identity, and educational reasons are conceptualized as differences in education systems, insufficient facilities in schools, adjustment problems and non-schooling, problems of access to education and the effect of the pandemic, inadequate professional development. Considering the findings of the study, it can be said that there are duties and responsibilities of the stakeholders in the context of adaptation of immigrant children to society and education.
Bu araştırmada, göçmen çocukların kayıp nesil olmasının altında yatan nedenler sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmiştir. Bu doğrultuda çalışma, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Esenyurt ilçesinde görev yapan ve ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen 13 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. İçerik analizi sonucu ortaya çıkan tema ve alt temalar araştırmadan bağımsız bir araştırmacı tarafından da incelenmiştir. Bulgulara göre; sınıf öğretmenleri, dil sorunları, sosyokültürel nedenler, ekonomik nedenler, istismar ve suça itilme, psikolojik nedenler ve eğitsel nedenlerden dolayı göçmen çocukların kayıp nesil olabileceklerini ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin belirttiği dil sorunları; iletişime geçmede zorluk, akademik başarısızlık ve arkadaşlık kurmada güçlük olarak, sosyokültürel nedenler; yerel toplumdan kaynaklı (ön yargı, ötekileştirilme, dışlama, etiketleme) ve göçmenlerden kaynaklı (yerel halkla bütünleşememe, yerel kültürü benimseyememe, kendi kültürlerini yaşatma isteği) olarak, ekonomik nedenler; yoksulluk, işsizlik ve ücret eşitsizliği olarak, istismar ve suça itilme; savunmasız olmaları, fiziksel ve cinsel istismar ve parçalanmış aileler, psikolojik nedenler; sosyal ve psikolojik travma, stres, depresyon ve ruh sağlığı, aitlik ve kimlik sorunu olarak, eğitsel nedenler ise, eğitim sistemlerinin farklılığı, okulların yeterli olanaklara sahip olmaması, uyum sorunları ve okullaşamama, eğitime erişim sorunları ve pandemi etkisi, yetersiz mesleki gelişim olarak kavramsallaştırılmıştır. Çalışmanın bulguları dikkate alındığında göçmen çocukların topluma ve eğitime uyumu bağlamında paydaşlara düşen görev ve sorumluluklar olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA GÖÇMEN EĞİTİMİ |