Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MESLEĞE BAŞLANGIÇ SÜRECİNDE YAŞADIKLARI GERÇEKLİK ŞOKUNUN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2249 - 2274, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.894792

Abstract

Öğretmenlerin mesleğe başlangıç sürecinde yaşadığı gerçeklik şokunun ve nedenlerinin incelendiği bu çalışma betimsel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırma iç içe geçmiş durum deseninin kullanıldığı nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 öğretim yılında Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinin farklı illerinde görev yapan mesleğinde üç yılını doldurmamış 60 öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmada durumu en iyi ortaya koyabilmek için benzeşik homojen grup amaçlı örneklem alınmıştır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formuyla kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Birbirine benzeyen veriler belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde değerlendirilerek tema, kod, alt kod ve görülme sıklığı olarak tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğretmenler mesleğe başlangıç sürecinde daha çok sınıf yönetimi, öğrenciyi tanıma, velilerle iletişim, kurumsal beklentiler, akademik başarı ve mevzuatla ilgili alanlarda gerçeklik şoku yaşamaktadırlar.

References

  • AKPINAR, M., ÇOLAK, K.,& YİĞİT, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67
  • ASLAN, M.,& SAĞLAM, M (2018) Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1) 144-162
  • BAŞAR, M., DOĞAN, M C. (2020). Öğrencilerin matematik korkusunun incelenmesi, TurkishJournal of Educational,Studies, 7 (3) 1-26
  • BAŞAR, M., DOĞAN, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal kültürel ve mesleki sorunlar, Route Educational and Social ScienceJournal 2(4), 375-398.
  • BECK, C. T. (1993). Nursing students initial clinical experience: A phenomenological study. International Journal of Nursing Studies, 30(6), 489-497. CAİRES, S.,ALMEİDA, L. S.,&MARTİNS, C. (2010). Thesocioemotionalexperiences of student teachers during practicum: A case of realityshock? TheJournal of Educational Research, 103, 17-27.
  • ÇAM AKTAŞ, B. (2016) Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki yaşamlarında karşılaşabileceklerini düşündükleri sorunlar, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 38 16-30.
  • DEAN, R. A.,FERRİS, K. R.,&KONSTANTS, C. (1988). Occupational reality shock and organizational commitment-evidence from the accounting profession, Accounting Organization and Society, 13(3), 235-250.
  • DELİCAN, E., SÖNMEZ Ö F. (2020) Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin ilk deneyimleri, Uluslaraarası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2) 125-151.
  • DEMİR, G. T.,İLHAN, E. L., CİCİOĞLU, H. İ. (2018). Beden eğitimi öğretmen adaylarının gerçeklik şoku beklenti düzeyleri: mesleğe atılmaya hazır mıyız? Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 643-658.
  • DICKE, T.,ELLING, J., SCHMECK, A.&LEUTNER, D. (2015). Reducing reality shock: The effects of classroom management skills training on beginning teachers, Teaching and Teacher Education 48, 1-12.
  • FEİMAN-NEMSER, S. (2003). What new teachers need to learn. Educational Leadership, 60(8), 25-29.
  • GİDDENS, A. (2010). Sosyoloji Başlangıç Okumaları, Ankara: Say
  • GÖKULU, A. (2017). Aday öğretmenlerin Türkiye’deki aday öğretmenlik eğitim süreci ile ilgili görüşleri. International Journal of SocialSciencesandEducationResearch, 3(1), 111-123.
  • HORN, E.(1966). Teachers who Remain in the Classroom: An InterviewStudy of PersistingTeachers. New York: City University of New York. Division of TeacherEducation.
  • HYUNJINK.,&YOONJUNG C. (2014). Pre-service teachers’ motivation, sense of teaching efficacy, and expectation of reality shock, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42:1, 67-81, DOI: 10.1080/1359866X.2013.855999.
  • KORKMAZ, İ., AKBAŞLI, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 266-277.
  • KOZİKOĞLU, İ., SENEMOĞLU, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371.
  • MAHMOOD, S. (2013).“Reality Shock”: New early childhood education teachers, Journal of Early, Childhood Teacher Education, 34 (2).
  • MEGEP (2014). Sosyal ve Duygusal Gelişim, Ankara: MEB
  • ÖZDEMİR, M., BÜYÜKGÖZE, H. (2016). Gerçeklik şoku beklentisi ölçeğinin uyarlaması ve aday öğretmenler üzerine bir uygulama, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD)17 (2), 243-257.
  • ŞİMŞEK, S., ALKAN, V., ERDEM, A. R, (2013) öğretmenlik uygulamasına ilişkin nitel bir çalışma Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 34, 63-73.
  • TALIS (2018), Uluslararası Öğrenme ve Öğretme Anketi, Ankara: MEB.
  • TOKER GÖKÇE, A.(2013).Sınıf öğretmenlerinin adaylık dönemlerinde yaşadıkları mesleki sorunlar, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 137-156.
  • TURHAN, M. (2015). Kültür Değişmeleri Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik, Ankara: Altınordu Yayınları.
  • TÜİK, (2020). 2019 TÜİK verileri www.tuik.gov.tr adresinden 22.08.2020 tarihinde alınmıştır.
  • VEENMAN, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers, Review of Educational Research. 54 (2), 143-178.
  • VOSS, T.,& KUNTER, M. (2020). “Reality shock” of beginning teachers? Changes in teacher candidates emotional exhaustion and constructivist oriented beliefs, Journal of Teacher Education 71(3) 292–306.
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar Ankara: Seçkin
  • YUEN-FUN, I, W. (1991) Toward an Agenda for Helping the Beginning Teacher: Perceptions of Concerns and Best Help Strategies, Paper presented at the Annual Conference of the Eastern Educational Research Boston: Association,
Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2249 - 2274, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.894792

Abstract

References

  • AKPINAR, M., ÇOLAK, K.,& YİĞİT, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67
  • ASLAN, M.,& SAĞLAM, M (2018) Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1) 144-162
  • BAŞAR, M., DOĞAN, M C. (2020). Öğrencilerin matematik korkusunun incelenmesi, TurkishJournal of Educational,Studies, 7 (3) 1-26
  • BAŞAR, M., DOĞAN, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal kültürel ve mesleki sorunlar, Route Educational and Social ScienceJournal 2(4), 375-398.
  • BECK, C. T. (1993). Nursing students initial clinical experience: A phenomenological study. International Journal of Nursing Studies, 30(6), 489-497. CAİRES, S.,ALMEİDA, L. S.,&MARTİNS, C. (2010). Thesocioemotionalexperiences of student teachers during practicum: A case of realityshock? TheJournal of Educational Research, 103, 17-27.
  • ÇAM AKTAŞ, B. (2016) Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki yaşamlarında karşılaşabileceklerini düşündükleri sorunlar, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 38 16-30.
  • DEAN, R. A.,FERRİS, K. R.,&KONSTANTS, C. (1988). Occupational reality shock and organizational commitment-evidence from the accounting profession, Accounting Organization and Society, 13(3), 235-250.
  • DELİCAN, E., SÖNMEZ Ö F. (2020) Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin ilk deneyimleri, Uluslaraarası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2) 125-151.
  • DEMİR, G. T.,İLHAN, E. L., CİCİOĞLU, H. İ. (2018). Beden eğitimi öğretmen adaylarının gerçeklik şoku beklenti düzeyleri: mesleğe atılmaya hazır mıyız? Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 643-658.
  • DICKE, T.,ELLING, J., SCHMECK, A.&LEUTNER, D. (2015). Reducing reality shock: The effects of classroom management skills training on beginning teachers, Teaching and Teacher Education 48, 1-12.
  • FEİMAN-NEMSER, S. (2003). What new teachers need to learn. Educational Leadership, 60(8), 25-29.
  • GİDDENS, A. (2010). Sosyoloji Başlangıç Okumaları, Ankara: Say
  • GÖKULU, A. (2017). Aday öğretmenlerin Türkiye’deki aday öğretmenlik eğitim süreci ile ilgili görüşleri. International Journal of SocialSciencesandEducationResearch, 3(1), 111-123.
  • HORN, E.(1966). Teachers who Remain in the Classroom: An InterviewStudy of PersistingTeachers. New York: City University of New York. Division of TeacherEducation.
  • HYUNJINK.,&YOONJUNG C. (2014). Pre-service teachers’ motivation, sense of teaching efficacy, and expectation of reality shock, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42:1, 67-81, DOI: 10.1080/1359866X.2013.855999.
  • KORKMAZ, İ., AKBAŞLI, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 266-277.
  • KOZİKOĞLU, İ., SENEMOĞLU, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371.
  • MAHMOOD, S. (2013).“Reality Shock”: New early childhood education teachers, Journal of Early, Childhood Teacher Education, 34 (2).
  • MEGEP (2014). Sosyal ve Duygusal Gelişim, Ankara: MEB
  • ÖZDEMİR, M., BÜYÜKGÖZE, H. (2016). Gerçeklik şoku beklentisi ölçeğinin uyarlaması ve aday öğretmenler üzerine bir uygulama, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD)17 (2), 243-257.
  • ŞİMŞEK, S., ALKAN, V., ERDEM, A. R, (2013) öğretmenlik uygulamasına ilişkin nitel bir çalışma Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 34, 63-73.
  • TALIS (2018), Uluslararası Öğrenme ve Öğretme Anketi, Ankara: MEB.
  • TOKER GÖKÇE, A.(2013).Sınıf öğretmenlerinin adaylık dönemlerinde yaşadıkları mesleki sorunlar, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 137-156.
  • TURHAN, M. (2015). Kültür Değişmeleri Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik, Ankara: Altınordu Yayınları.
  • TÜİK, (2020). 2019 TÜİK verileri www.tuik.gov.tr adresinden 22.08.2020 tarihinde alınmıştır.
  • VEENMAN, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers, Review of Educational Research. 54 (2), 143-178.
  • VOSS, T.,& KUNTER, M. (2020). “Reality shock” of beginning teachers? Changes in teacher candidates emotional exhaustion and constructivist oriented beliefs, Journal of Teacher Education 71(3) 292–306.
  • YILDIRIM, A., ŞİMŞEK, (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar Ankara: Seçkin
  • YUEN-FUN, I, W. (1991) Toward an Agenda for Helping the Beginning Teacher: Perceptions of Concerns and Best Help Strategies, Paper presented at the Annual Conference of the Eastern Educational Research Boston: Association,
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Başar 0000-0001-6635-4563

Durdağı Akan 0000-0002-5397-8470

Publication Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 51 Issue: 235

Cite

APA Başar, M., & Akan, D. (2022). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN MESLEĞE BAŞLANGIÇ SÜRECİNDE YAŞADIKLARI GERÇEKLİK ŞOKUNUN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2249-2274. https://doi.org/10.37669/milliegitim.894792