Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN FEAR OF HAPPINESS AND FUTURE EXPECTATION AND PSYCHOLOGICAL RESILIENCE IN ADOLESCENTS

Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2397 - 2416, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.907510

Abstract

In this study, it is aimed to examine the relationships between fear of happiness and psychological resilience and future expectations of adolescents studying at vocational high schools and to examine the predictive effect of adolescents' psychological resilience and future expectation on fear of happiness. For this purpose, 306 students studying in secondary education institutions participated in the study. The research was designed in relational scanning model in accordance with quantitative methods. According to the purpose of the study, the data were obtained from "Fear of Happiness Scale", "Child and Adolescent Psychological Resilience Scale" and "Adolescent Future Expectations Scale". According to the findings of the study, adolescents' fear of happiness did not change according to the variables of gender and educational status of the parents. However, it was concluded that it changed depending on the socioeconomic situation and the trauma experienced in childhood. Accordingly, it is observed that the level of fear of happiness increases in the case of a decrease in the socioeconomic level of adolescents and a trauma in childhood. According to another finding of the study, there is a significant negative relationship between adolescents' future expectations and their fear of happiness. In this context, future expectation is a meaningful predictor of the fear of happiness. However, according to the research findings, it was observed that there was no significant relationship between fear of happiness and psychological resilience, and psychological resilience was not a significant predictor of fear of happiness.

References

  • Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2007). Bir sosyal sabit sermaye olarak kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6, (20), 140-152.
  • Andersen, S. L. ve Teicher, M. H. (2008). Stress, sensitive periods and maturational events in adolescent depression. Trends in Neuro sciences, 31(4), 183–191. https://doi.org/10.1016/j.tins.2008.01.004.
  • Arslan, E. (2014). Ailenin sosyoekonomik yapısı ile meslek lisesi öğrencilerinin gelecek beklentisi arasındaki ilişki (İstanbul ili Sultanbeyli İlçesindeki Endüstri meslek liseleri örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Arslan, G. (2015a). Ergenlerde psikolojik sağlamlık: bireysel koruyucu faktörlerin rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 73-82.
  • Arslan, G. (2015b). Psikolojik istismar, psikolojik sağlamlık, sosyal bağlılık ve aidiyet duygusu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 47-58. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.09.010
  • Arslan, G. ve Balkıs, M. (2016). Ergenlerde duygusal istismar, problem davranışlar, öz yeterlik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 8-22. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000146983
  • Artar, M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-28. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000195
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla İlgili Fakültelerde Eğitime Başlayan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Baldwin, S. A. ve Hoffmann, J. P. (2002). Thedynamics of self-esteem: a growth-curveanalysis. Journal of Youthand Adolescence, 31(2), 101-113. https://doi.org/10.1023/A:1014065825598
  • Baş, Z, Baş, A, Kalafat, A. ve Dilmaç, B. (2021). Ergenlerde duygusal zekâ, mutluluk korkusu ve mizah tarzları arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 154 - 173. https://doi.org/10.26466/opus.694580
  • Bryant, F. B. ve Veroff, J. (2007). Savoring: A new model of positive experience. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Yayınları
  • Cohan, L., Sills, C. ve Stein, B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44, 585-599. https://doi.org /10.1016/j.brat.2005.05.001.
  • Cohn, M. A., Fredrickson B, L., Brown S.L., Mikels, J.A. ve Conway, A. M.(2009). Happiness Unpacked: Positive Emotions Increase Life Satisfaction by Building Resilience. American Psychological Association, 9(3) , 361 – 368. https://doi.org/10.1037/a0015952
  • Çuhadar, A., Demirel, M., Er, Y. ve Serdar, E. (2019). Lise öğrencilerinde boş zaman yönetimi ve gelecek beklentisi ilişkisi. Journal Of International Social Research, 12(66). http://dx.doi.org/ 10.17719/jisr.2019.3689
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., Kardaş, S. ve Ekşi, F. (2017, Mayıs,12-14). Psikolojik sağlamlık, mutluluk korkusu ve iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Sözlü sunum]. 2. Avrasya Pozitif Psikoloji Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Kardaş, S. ve Dinçer, D. (2016). Mutluluk Korkusu Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Kastamonu Eğitim Dergisi,4(24), 2057-2072
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happinessand a proposalfor a national index. American Pschologist, 55(1), 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Dinçer, A. (2017). Korku: dili, kavramlaşması, kültürel boyutu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 769-798.
  • Ekşi, H. İkiz, K. ve Başman, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu ve duygularını ifade etme becerileri arasındaki ilişkide öz duyarlılığın aracı rolü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 820-829 . https://doi.org/ 10.24106/kefdergi.702904 Erber, R. ve Erber, M. W. (2000). The self-regulation of moods: Second thoughts on theimportance of happiness in everyday life. Psychological Inquiry, 11(3), 142-148. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1103_02
  • Ericson, E. H. (1968). Identity, youth and crisis. W. W. Norton Company. https://doi.org/10.1002/bs.3830140209
  • Eryılmaz, A., (2011). Ergen öznel iyi oluşu ile olumlu gelecek beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(3), 209-215. http://dx.doi.org/ 0.5350/dajpn2011240306
  • Eryılmaz, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlığı yordamada yaşam doyumu, benlik saygısı, iyimserlik ve kontrol odağının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Gilbert, P., McEwan, K., Catarino, F., Baião, R. ve Palmeira, L. (2014). Fears of happinessand compassion in relationships with depression, alexithymia, and attachment security in a depressed sample. British Journal of Clinical Psychology, 53(2), 228-244. https://doi.org/10.1111/bjc.12037
  • Gilbert, P., McEwan, K., Gibbons, L., Chotai, S. ve Duarte, J. (2012). Fears of compassion and happiness in relationtoal exit hymia, mind fulness, and self-criticism. The British Psychological Society, 85, 374–390.10.1111/j.2044-8341.2011.02046.x
  • Gündaş, A. ve Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41),795-802.
  • Gürgan U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Harris, L. D. (2017). The relationship between fear of compassion, attitudes towards emotional expression and subjective well-being among a community adult sample. [Doctoral Dissertation]. Essex Üniversitesi.
  • Joshanloo, M. (2013). The influence of fear of happiness beliefs on responsesto the satisfaction with life scale. Personality and Individual Differences, 54, 647-651. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.11.011
  • Joshanloo, M. (2014). Cross-cultural validation of Fear of Happiness Scaleacross 14 national groups. Journalof Cross-Cultural Psychology, 45(2), 246-264. https://doi.org/10.1177/0022022113505357
  • Joshanloo, M. ve Weijers, D. (2014). Aversi onto happiness a cross cultures: A review of whereand why people are averse to happiness. Journal of Happiness Studies, 15(3), 717-735. http://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9.
  • Joshanloo, M., Lepshokova, Z. K., Panyusheva, T., Natalia, A., Poon, W. C., Yeung, V. W. L., ... & Jiang, D. Y. (2014). Cross-cultural validation of fear of happiness scale across 14 national groups. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(2), 246-264. https://doi.org/10.1177/0022022113505357
  • Kabasakal, Z. ve Arslan, G. (2014). Ergenlikte görülen anti-sosyal davranışlar, psikolojik sağlamlık ve aile sorunları arasındaki ilişki, Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 2(3), 76-90. http://dx.doi.org/10.19126/suje.35977
  • Karaırmak, O. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26(3), 129- 142.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Karakoç, A., Bingöl, F. ve Karaca, S. (2013). Lise öğrencilerinde ergen öznel iyi oluş ile olumlu gelecek beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 6(3), 43-50.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (15. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lambert-D’raven, L. ve Pasha-Zaidi, N. (2015). Happiness in the United Arab Emirates: conceptualizations of happiness among emirate and other Arab students. International Journal of Happiness and Development, 2(1), 1–21.
  • Lambert, L., Passmore, H. A. ve Joshanloo, M. (2019). A positive psychology intervention program in a culturally diverse university: Boosting happiness and reducing fear. Journal Happiness Studies, 20(1), 1141-1162. 10.1007/s10902-018-9993-z
  • Lambrou, P. (2014). Is fear of happiness real. Psychology Today. https://www. psychologytoday. com/intl/blog/codesjoy/201405/is-fear-happiness-real.
  • Liebenberg, L., Ungar, M. ve LeBlanc, J. C. (2013). The CYRM-12: A brief measure of resilience. Canadian Journal of Public Health, 104(2), 131-135. https://doi.org 10.1007/BF03405676
  • Lu, L. ve Gilmour, R. (2006). Individual-oriented and socially oriented cultural conceptions of subjective well-being: Conceptual analysis and scale development. Asian Journal of Social Psychology, 9(6), 36–49. https://doi.org/10.1111/j.1467-839X.2006.00183.x
  • Luthar, S, Cicchetti, D. ve Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for FutureWork. Child Development, 71(3), 543 562. https://doi.org 10.1111/1467-8624.00164
  • Lyubomirsky, S. (2000). Inthepursuit of happiness: Comparingthe U.S. and Russia. Annual Meeting of the Society of Experimental Social Psychology, Atlanta, Georgia.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). Thebenefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 5(131), 803–855. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Macleod, A. K., Miles, H. ve Pote, H. (2004). Retrospective and prospective cognitions in adolescents: Anxiety, depression, and positive and negative affect. Journal of Adolescence, 27, 691-701. https://doi.org 10.1016/j.adolescence. 2004.04. 001
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk andadversity: Challenge sand prospects. In Educational resilience in innercityAmerica: Challenges and prospects (pp. 3-25). Lawrence Erlbaum.
  • Masten, A. S. ve Gewirtz, A. H. (2006). Resilience in development: The importance of earlychildhood. W. W. Norton Company.
  • Masten, A. S. ve Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. Handbook of Positive Psychology, 74(4), 88-98. https: // doi.org 10.1093/ oxfordhb/ 9780195187243. 013. 0012
  • Mauss, I. B., Tamir, M., Anderson, C. L. ve Savino, N. S. (2011). Can seeking happiness make people unhappy? Paradoxical effects of valuing happiness. Emotion, 11, 807–815. https://doi.org/10.1037/a0022010
  • Mccabe, C., Kristen, D., Barnett, A. ve Douglas, S. (2000). First comeswork, then comes marriage: Future orientation among african american young adolescents. Family Relations, 49(1), 63-70. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v22i1.8160.
  • Mcwhirter, E. H. ve McWhirter, B. T. (2008). Adolescent future expectations of work, education, family, and community development of a newmeasure. Youth & Society, 40(2), 182-202. https://doi.org/10.1177/0044118X08314257.
  • Minami, H. (1971). Psychology of the Japanese people. University of Tokyo Press.
  • Monaghan, J. ve Just, P. (2013). Sosyal ve kültürel antropoloji (2. Baskı ). (H. Gür,Çev). Dost Yayınları
  • Moore, D. (2003). Perceptions of sense of control, relativede privation and expectations of young jewsand Palestinians in Israel. The Journal of Social Psychology, 143(4), 521-540. https://doi.org/10.1080/00224540309598460
  • Morris, S. (2012). The science of happiness: A cross-cultural perspective, Happiness Across Cultures (6),435–450. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9
  • Muhtar, H. (2016). Fear of happiness–exploring happiness in collectivistic and individualistic cultures [Mastes dissertation ]. Wesleyan Universitesity
  • Nurmi, J. E. ve Salmelo-Aro, K. (2002). Goal construction, reconstruction and depressive symptoms in a life-span context: The transition from school to work. Journal of Personality, 70, 385-420 https://doi.org/10.1111/1467-6494.05009
  • Özcan, B. (2005). Anne-Babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Özen, F. (2019). Üniversite öğrencilerinde obsesif inançların mutluluk korkusunu yordayıcılığının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Özer, E. ve Deniz, M. E. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1240-1248. https://doi.org/10.17051/io.2014.74855.
  • Rahat, E. (2014). Benlik kurgusu, sosyal destek, başa çıkma stilleri ve yılmazlığın üniversite yaşamına uyumu yordama güçlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Sameroff, A. (2005). Early resilience and its developmental consequences. In: encyclopedia on early childhood development. Journal of Personality, 70(5), 385-420. https://doi.org/10.1016/j.immuni.2010.12.017.
  • Sarı, T. ve Çakır, G. (2016). Mutluluk korkusu ile öznel ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(25), 222-229.
  • Steinhardt, M. ve Dolbier, C. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American College Health, 56(4), 445-453. https://doi.org/ 10.3200/JACH.56. 44.445- 454
  • Şar, V., Türk, T. ve Öztürk, E. (2021). Fear of happiness among college students: The role of gender, childhood psychological trauma, and dissociation. Indian Journal of Psychiatry, 61(4), 389. https://doi.org/ 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_52_17
  • Şimşek, H., (2012). Güneydoğu anadolu bölgesindeki lise öğrencilerinin gelecek beklentileri ve gelecek beklentilerini etkileyen faktörler. Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi-Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 90-109.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2),936-948. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0616
  • Tunç, A. Ç. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyumu ile mutluluk korkusu düzeylerindeki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 57-68. https://doi.org/10.31680/gaunjss.655508
  • Türk, T., Malkoç, A. ve Kocabıyık, O. O. (2017). Mutluluk korkusu ölçeği Türkçe formu’nun psikometrik özellikleri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.18863/pgy.281036
  • Uba, L. ve Huang, K. (1999). Psychology. Longman.
  • Uluçay, T., Özpolat, A. R., İşgör, İ. Y. ve Taşkesen, O. (2014). Lise öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2), 234-247. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0616
  • Ülker Tümlü, G. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 205-213.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. HAYEF Journal of Education, 2(2), 93-103.
  • Yıldırım, M. (2019). Mediating role of resilience in the relationships between fear of happiness and affect balance, satisfaction with life, and flourishing. Europe’s Journal of Psychology, 15(2), 183-198. https://doi.org/10.5964/ejop.v15i2.1640

ERGENLERDE MUTLULUK KORKUSU İLE GELECEK BEKLENTİSİ VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2397 - 2416, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.907510

Abstract

Bu araştırmada, meslek lisesine devam eden ergenlerin mutluluk korkusu ile psikolojik sağlamlık ve gelecek beklentileri arasındaki ilişkileri incelemek ve ergenlerin psikolojik sağlamlık ve gelecek beklentisinin mutluluk korkusu üzerindeki yordayıcı etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya ortaöğretim kurumlarında eğitim öğretim gören 306 öğrenci katılmıştır. Araştırma, nicel yöntemlere uygun olarak ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda veriler “Mutluluk Korkusu Ölçeği”, “Çocuk ve Ergen Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ve “Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeği”nden elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, ergenlerin mutluluk korkusunun cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu değişkenlerine göre değişmediği görülmekle birlikte sosyoekonomik durumu ve çocuklukta yaşanan travma durumuna bağlı olarak değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda ergenlerin sosyoekonomik düzeyinin düşmesi ve çocukluk yıllarında travma yaşama durumunda mutluluk korkusu düzeyinin arttığı görülmektedir. Araştırmanın bir diğer bulgusuna göre, ergenlerin gelecek beklentileri ile mutluluk korkusu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bu bağlamda gelecek beklentisi mutluluk korkusunun anlamlı bir yordayıcısıdır. Ancak araştırma bulgularına göre mutluluk korkusu ile psikolojik sağlamlık arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ve psikolojik sağlamlığın mutluluk korkusunun anlamlı bir yordayıcısı olmadığı görülmüştür.

References

  • Aktan, C. C. ve Tutar, H. (2007). Bir sosyal sabit sermaye olarak kültür. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6, (20), 140-152.
  • Andersen, S. L. ve Teicher, M. H. (2008). Stress, sensitive periods and maturational events in adolescent depression. Trends in Neuro sciences, 31(4), 183–191. https://doi.org/10.1016/j.tins.2008.01.004.
  • Arslan, E. (2014). Ailenin sosyoekonomik yapısı ile meslek lisesi öğrencilerinin gelecek beklentisi arasındaki ilişki (İstanbul ili Sultanbeyli İlçesindeki Endüstri meslek liseleri örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Arslan, G. (2015a). Ergenlerde psikolojik sağlamlık: bireysel koruyucu faktörlerin rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 73-82.
  • Arslan, G. (2015b). Psikolojik istismar, psikolojik sağlamlık, sosyal bağlılık ve aidiyet duygusu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 47-58. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.09.010
  • Arslan, G. ve Balkıs, M. (2016). Ergenlerde duygusal istismar, problem davranışlar, öz yeterlik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 8-22. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000146983
  • Artar, M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-28. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000195
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla İlgili Fakültelerde Eğitime Başlayan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Baldwin, S. A. ve Hoffmann, J. P. (2002). Thedynamics of self-esteem: a growth-curveanalysis. Journal of Youthand Adolescence, 31(2), 101-113. https://doi.org/10.1023/A:1014065825598
  • Baş, Z, Baş, A, Kalafat, A. ve Dilmaç, B. (2021). Ergenlerde duygusal zekâ, mutluluk korkusu ve mizah tarzları arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 154 - 173. https://doi.org/10.26466/opus.694580
  • Bryant, F. B. ve Veroff, J. (2007). Savoring: A new model of positive experience. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Yayınları
  • Cohan, L., Sills, C. ve Stein, B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping and psychiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44, 585-599. https://doi.org /10.1016/j.brat.2005.05.001.
  • Cohn, M. A., Fredrickson B, L., Brown S.L., Mikels, J.A. ve Conway, A. M.(2009). Happiness Unpacked: Positive Emotions Increase Life Satisfaction by Building Resilience. American Psychological Association, 9(3) , 361 – 368. https://doi.org/10.1037/a0015952
  • Çuhadar, A., Demirel, M., Er, Y. ve Serdar, E. (2019). Lise öğrencilerinde boş zaman yönetimi ve gelecek beklentisi ilişkisi. Journal Of International Social Research, 12(66). http://dx.doi.org/ 10.17719/jisr.2019.3689
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., Kardaş, S. ve Ekşi, F. (2017, Mayıs,12-14). Psikolojik sağlamlık, mutluluk korkusu ve iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Sözlü sunum]. 2. Avrasya Pozitif Psikoloji Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Kardaş, S. ve Dinçer, D. (2016). Mutluluk Korkusu Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. Kastamonu Eğitim Dergisi,4(24), 2057-2072
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happinessand a proposalfor a national index. American Pschologist, 55(1), 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Dinçer, A. (2017). Korku: dili, kavramlaşması, kültürel boyutu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 769-798.
  • Ekşi, H. İkiz, K. ve Başman, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu ve duygularını ifade etme becerileri arasındaki ilişkide öz duyarlılığın aracı rolü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 820-829 . https://doi.org/ 10.24106/kefdergi.702904 Erber, R. ve Erber, M. W. (2000). The self-regulation of moods: Second thoughts on theimportance of happiness in everyday life. Psychological Inquiry, 11(3), 142-148. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1103_02
  • Ericson, E. H. (1968). Identity, youth and crisis. W. W. Norton Company. https://doi.org/10.1002/bs.3830140209
  • Eryılmaz, A., (2011). Ergen öznel iyi oluşu ile olumlu gelecek beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24(3), 209-215. http://dx.doi.org/ 0.5350/dajpn2011240306
  • Eryılmaz, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlığı yordamada yaşam doyumu, benlik saygısı, iyimserlik ve kontrol odağının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Gilbert, P., McEwan, K., Catarino, F., Baião, R. ve Palmeira, L. (2014). Fears of happinessand compassion in relationships with depression, alexithymia, and attachment security in a depressed sample. British Journal of Clinical Psychology, 53(2), 228-244. https://doi.org/10.1111/bjc.12037
  • Gilbert, P., McEwan, K., Gibbons, L., Chotai, S. ve Duarte, J. (2012). Fears of compassion and happiness in relationtoal exit hymia, mind fulness, and self-criticism. The British Psychological Society, 85, 374–390.10.1111/j.2044-8341.2011.02046.x
  • Gündaş, A. ve Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41),795-802.
  • Gürgan U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Harris, L. D. (2017). The relationship between fear of compassion, attitudes towards emotional expression and subjective well-being among a community adult sample. [Doctoral Dissertation]. Essex Üniversitesi.
  • Joshanloo, M. (2013). The influence of fear of happiness beliefs on responsesto the satisfaction with life scale. Personality and Individual Differences, 54, 647-651. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.11.011
  • Joshanloo, M. (2014). Cross-cultural validation of Fear of Happiness Scaleacross 14 national groups. Journalof Cross-Cultural Psychology, 45(2), 246-264. https://doi.org/10.1177/0022022113505357
  • Joshanloo, M. ve Weijers, D. (2014). Aversi onto happiness a cross cultures: A review of whereand why people are averse to happiness. Journal of Happiness Studies, 15(3), 717-735. http://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9.
  • Joshanloo, M., Lepshokova, Z. K., Panyusheva, T., Natalia, A., Poon, W. C., Yeung, V. W. L., ... & Jiang, D. Y. (2014). Cross-cultural validation of fear of happiness scale across 14 national groups. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(2), 246-264. https://doi.org/10.1177/0022022113505357
  • Kabasakal, Z. ve Arslan, G. (2014). Ergenlikte görülen anti-sosyal davranışlar, psikolojik sağlamlık ve aile sorunları arasındaki ilişki, Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 2(3), 76-90. http://dx.doi.org/10.19126/suje.35977
  • Karaırmak, O. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26(3), 129- 142.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Investigation of personal qualities contributing to psychological resilience among earthquake survivors: A model testing study [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Karakoç, A., Bingöl, F. ve Karaca, S. (2013). Lise öğrencilerinde ergen öznel iyi oluş ile olumlu gelecek beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 6(3), 43-50.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (15. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lambert-D’raven, L. ve Pasha-Zaidi, N. (2015). Happiness in the United Arab Emirates: conceptualizations of happiness among emirate and other Arab students. International Journal of Happiness and Development, 2(1), 1–21.
  • Lambert, L., Passmore, H. A. ve Joshanloo, M. (2019). A positive psychology intervention program in a culturally diverse university: Boosting happiness and reducing fear. Journal Happiness Studies, 20(1), 1141-1162. 10.1007/s10902-018-9993-z
  • Lambrou, P. (2014). Is fear of happiness real. Psychology Today. https://www. psychologytoday. com/intl/blog/codesjoy/201405/is-fear-happiness-real.
  • Liebenberg, L., Ungar, M. ve LeBlanc, J. C. (2013). The CYRM-12: A brief measure of resilience. Canadian Journal of Public Health, 104(2), 131-135. https://doi.org 10.1007/BF03405676
  • Lu, L. ve Gilmour, R. (2006). Individual-oriented and socially oriented cultural conceptions of subjective well-being: Conceptual analysis and scale development. Asian Journal of Social Psychology, 9(6), 36–49. https://doi.org/10.1111/j.1467-839X.2006.00183.x
  • Luthar, S, Cicchetti, D. ve Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for FutureWork. Child Development, 71(3), 543 562. https://doi.org 10.1111/1467-8624.00164
  • Lyubomirsky, S. (2000). Inthepursuit of happiness: Comparingthe U.S. and Russia. Annual Meeting of the Society of Experimental Social Psychology, Atlanta, Georgia.
  • Lyubomirsky, S., King, L. ve Diener, E. (2005). Thebenefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 5(131), 803–855. https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Macleod, A. K., Miles, H. ve Pote, H. (2004). Retrospective and prospective cognitions in adolescents: Anxiety, depression, and positive and negative affect. Journal of Adolescence, 27, 691-701. https://doi.org 10.1016/j.adolescence. 2004.04. 001
  • Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk andadversity: Challenge sand prospects. In Educational resilience in innercityAmerica: Challenges and prospects (pp. 3-25). Lawrence Erlbaum.
  • Masten, A. S. ve Gewirtz, A. H. (2006). Resilience in development: The importance of earlychildhood. W. W. Norton Company.
  • Masten, A. S. ve Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. Handbook of Positive Psychology, 74(4), 88-98. https: // doi.org 10.1093/ oxfordhb/ 9780195187243. 013. 0012
  • Mauss, I. B., Tamir, M., Anderson, C. L. ve Savino, N. S. (2011). Can seeking happiness make people unhappy? Paradoxical effects of valuing happiness. Emotion, 11, 807–815. https://doi.org/10.1037/a0022010
  • Mccabe, C., Kristen, D., Barnett, A. ve Douglas, S. (2000). First comeswork, then comes marriage: Future orientation among african american young adolescents. Family Relations, 49(1), 63-70. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v22i1.8160.
  • Mcwhirter, E. H. ve McWhirter, B. T. (2008). Adolescent future expectations of work, education, family, and community development of a newmeasure. Youth & Society, 40(2), 182-202. https://doi.org/10.1177/0044118X08314257.
  • Minami, H. (1971). Psychology of the Japanese people. University of Tokyo Press.
  • Monaghan, J. ve Just, P. (2013). Sosyal ve kültürel antropoloji (2. Baskı ). (H. Gür,Çev). Dost Yayınları
  • Moore, D. (2003). Perceptions of sense of control, relativede privation and expectations of young jewsand Palestinians in Israel. The Journal of Social Psychology, 143(4), 521-540. https://doi.org/10.1080/00224540309598460
  • Morris, S. (2012). The science of happiness: A cross-cultural perspective, Happiness Across Cultures (6),435–450. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9489-9
  • Muhtar, H. (2016). Fear of happiness–exploring happiness in collectivistic and individualistic cultures [Mastes dissertation ]. Wesleyan Universitesity
  • Nurmi, J. E. ve Salmelo-Aro, K. (2002). Goal construction, reconstruction and depressive symptoms in a life-span context: The transition from school to work. Journal of Personality, 70, 385-420 https://doi.org/10.1111/1467-6494.05009
  • Özcan, B. (2005). Anne-Babaları boşanmış ve anne-babaları birlikte olan lise öğrencilerinin yılmazlık özellikleri ve koruyucu faktörler karşılaştırılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Özen, F. (2019). Üniversite öğrencilerinde obsesif inançların mutluluk korkusunu yordayıcılığının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Özer, E. ve Deniz, M. E. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zeka açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1240-1248. https://doi.org/10.17051/io.2014.74855.
  • Rahat, E. (2014). Benlik kurgusu, sosyal destek, başa çıkma stilleri ve yılmazlığın üniversite yaşamına uyumu yordama güçlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Sameroff, A. (2005). Early resilience and its developmental consequences. In: encyclopedia on early childhood development. Journal of Personality, 70(5), 385-420. https://doi.org/10.1016/j.immuni.2010.12.017.
  • Sarı, T. ve Çakır, G. (2016). Mutluluk korkusu ile öznel ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(25), 222-229.
  • Steinhardt, M. ve Dolbier, C. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American College Health, 56(4), 445-453. https://doi.org/ 10.3200/JACH.56. 44.445- 454
  • Şar, V., Türk, T. ve Öztürk, E. (2021). Fear of happiness among college students: The role of gender, childhood psychological trauma, and dissociation. Indian Journal of Psychiatry, 61(4), 389. https://doi.org/ 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_52_17
  • Şimşek, H., (2012). Güneydoğu anadolu bölgesindeki lise öğrencilerinin gelecek beklentileri ve gelecek beklentilerini etkileyen faktörler. Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi-Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 90-109.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2),936-948. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0616
  • Tunç, A. Ç. (2020). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyumu ile mutluluk korkusu düzeylerindeki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 57-68. https://doi.org/10.31680/gaunjss.655508
  • Türk, T., Malkoç, A. ve Kocabıyık, O. O. (2017). Mutluluk korkusu ölçeği Türkçe formu’nun psikometrik özellikleri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(1), 1-12. https://doi.org/10.18863/pgy.281036
  • Uba, L. ve Huang, K. (1999). Psychology. Longman.
  • Uluçay, T., Özpolat, A. R., İşgör, İ. Y. ve Taşkesen, O. (2014). Lise öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2), 234-247. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0616
  • Ülker Tümlü, G. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 205-213.
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F. ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. HAYEF Journal of Education, 2(2), 93-103.
  • Yıldırım, M. (2019). Mediating role of resilience in the relationships between fear of happiness and affect balance, satisfaction with life, and flourishing. Europe’s Journal of Psychology, 15(2), 183-198. https://doi.org/10.5964/ejop.v15i2.1640
There are 75 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Engin Deniz 0000-0002-7930-3121

Hacer Yıldırım 0000-0002-0880-1318

Gülgün Uzun 0000-0003-2421-7725

Publication Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 51 Issue: 235

Cite

APA Deniz, M. E., Yıldırım, H., & Uzun, G. (2022). ERGENLERDE MUTLULUK KORKUSU İLE GELECEK BEKLENTİSİ VE PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2397-2416. https://doi.org/10.37669/milliegitim.907510