Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama performanslarını “Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Destek Eğitim Programı (OKA2DEP” ile değerlendirmektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama çalışması olarak desenlenmiştir. İki ve üçüncü sınıf toplam 11 öğrencinin katılımcı olarak yer aldığı bu çalışmada öğrencilerin; (a) tüm metni okuma süreleri, (b) bir dakikada okuduğu doğru kelime sayıları, (c) doğru okuma yüzdeleri, (d) tüm metinde yapılan hata sayıları ve (e) okuduğunu anlama puanları değerlendirilmiştir. Veriler, OKA2DEP ile toplam 33 oturumda toplanmıştır. Bu oturumların sonucunda elde edilen verilerin ortalamaları hesaplanarak bulgular elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre katılımcıların tüm metni okuma süresi ortalaması “iki dakika 32 saniye” ile “18 dakika 47 saniye” arasında; bir dakikada okudukları doğru kelime sayılarının ortalaması “10,66 ile 57” kelime arasında; doğru okuma yüzdelerinin ortalamaları “%72 ile %91” arasında; tüm metinde yaptıkları hata sayıları ortalaması “19 ile 57” arasında; okuduğunu anlama puanları ile ilgili verilerin ortalamaları ise “11 ile 78” puan arasında değişkenlik göstermektedir. Sonuç olarak; akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine yönelik farklı değişkenlerin belirlenmesinin öğrencilere gereksinim duydukları beceriler üzerinden müdahalede bulunulması bağlamında önemli olduğu görülmüştür.
özel öğrenme güçlüğü akıcı okuma okuduğunu anlama kaynaştırma/bütünleştirme özel eğitim değerlendirme
The purpose of this study is to evaluate the fluent reading and reading comprehension performances of students with a special learning disability using the "Fluent Reading and Reading Comprehension Support Education Program (OKA2DEP)". The research was designed as a cross-sectional survey study, one of the quantitative research methods. In this study, 11 second and third grade students participated and (a) time to read the whole text, (b) number of correct words read in one minute, (c) percentage of correct reading, (d) number of errors made in the whole text and (e) reading comprehension scores of participants were evaluated. Data were collected in 33 sessions with the OKA2DEP. Findings were obtained by calculating the averages of the data obtained as a result of these sessions. According to the findings, the average time of reading the entire text of the participants ranged from “two minutes 32 seconds” to “18 minutes 47 seconds”; the average number of correct words they read in one minute is between “10.66 and 57” words; the averages of correct reading percentages are between “72% and 91%”; the average of the number of errors they made in the whole text is between “19 and 57”; The averages of the data on reading comprehension scores vary between “11 and 78” points. In conclusion; It is understood that determining different variables for fluent reading and reading comprehension skills are important in terms of intervening students through the skills they need.
special learning disability fluent reading reading comprehension inclusive special education assessment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 236 |