In this research, it has been aimed to study the postgraduate theses written about Syrian students between the years 2015-2022. The database of the National Thesis Centre of YOK was searched using the keywords "Syrian, immigrant, asylum seeker, refugee students/children", and as a result of the scanning process, 156 theses were determined as the data source of the research. The research was designed according to document analysis, one of the qualitative research methods. Descriptive content analysis was used for analysing the theses. The theses were studied in terms of tendency states within the frame of the universities and institutions they were conducted, their types, the date of publishing, name preferences, keywords preferences, the education level they head for, the topics, the research patterns, the study groups, sample sizes, the data collection tools, and the methods of analysis. As a result of research findings, it has been determined that the theses were conducted mostly in Istanbul and Ankara universities’ social sciences institutes, they were predominantly postgraduate thesis type, and they were published in 2019. It has been determined that in the theses, the ‘Syrian’ name was often preferred for the titles of the theses, ‘Syrian student/ child’ and ‘forced/ international migration’ expressions become predominant in keywords, and the thesis usually focused on primary and secondary school students. In the selection of topics, in accordance with the opinions, attitudes, perceptions, observations and experiences of the education stakeholders, a tendency towards the adaptation of Syrian students to social life and school life, the problems they experience in their educational life with their peers and the difficulties they experience in some courses, especially with their teachers, has been observed. It has been determined that mostly qualitative research patterns were applied in the theses, working with student and teacher groups of 1-100 people in general, interview and survey methods are given priority in data collection, and content analysis and predictive statistics are given priority in data analysis. It has been thought that the new research heading towards more on Syrian students/children in cities with a high Syrian population, large groups in numbers, mixed method; one of the data collection methods, scale, observation, and document analysis; secondary and higher education levels, to the opinions and experiences of parents, school administrators and especially peers will provide depth and width to the literatüre.
Bu araştırmada, 2015-2022 yılları arasında Suriyeli öğrencilerle ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi amaçlanmıştır. YÖK’ün, Ulusal Tez Merkezi veri tabanı “Suriyeli, göçmen, sığınmacı, mülteci öğrenciler / çocuklar” anahtar sözcükleri kullanılarak taranmış, tarama işlemi sonucunda ulaşılan 156 tez, araştırmanın veri kaynağı olarak belirlenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesine göre tasarlanmıştır. Tezlerin çözümlenmesinde betimsel içerik analizinden yararlanılmıştır. Tezler; hazırlandıkları üniversiteler ve enstitüler, türleri, yayım yılları, isim tercihleri, anahtar sözcük tercihleri, yöneldikleri eğitim kademeleri, konuları, araştırma yaklaşımları, çalışma grupları, örneklem büyüklükleri, veri toplama araçları ve veri analiz teknikleri değişkenleri çerçevesinde eğilim durumları bakımından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, tezlerin daha çok İstanbul ve Ankara üniversitelerinde ve sosyal bilimler enstitüleri bünyesinde hazırlandığı, ağırlıklı olarak yüksek lisans türünde oldukları ve 2019 yılında yayımlandıkları belirlenmiştir. Tezlerin; başlıklarında sıklıkla “Suriyeli” isminin tercih edildiği, anahtar sözcüklerinde “Suriyeli öğrenci / çocuk” ve “zorunlu / uluslararası göç” ifadelerinin ön plana çıktığı, genellikle ilkokul ve ortaokul kademelerinde öğrenim gören öğrencilere yoğunlaştığı saptanmıştır. Konu seçiminde eğitim paydaşlarının görüş, tutum, algı, gözlem ve deneyimleri doğrultusunda Suriyeli öğrencilerin toplumsal yaşama ve okul hayatına uyum durumları ile eğitim-öğretim süreçlerinde, başta öğretmenleri olmak üzere okul yönetimi, akranları ile yaşadıkları sorunlar ve kimi derslerde yaşadıkları zorluklara yönelik bir eğilim görülmüştür. Tezlerde çoğunlukla nitel araştırma desenlerinin kullanıldığı, genelde 1-100 kişilik öğrenci ve öğretmen grupları ile çalışıldığı, verilerin toplanmasında görüşme ve anket yöntemlerine, verilerin analizinde ise içerik analizine ve kestirimsel istatistiklere öncelik verildiği tespit edilmiştir. Suriyeli öğrenciler / çocuklarla ilgili bundan sonra yapılacak araştırmaların, Suriyeli nüfusun yoğun olduğu illere, sayıca büyük gruplara, karma yönteme; veri toplama araçlarından ölçek, gözlem ve doküman incelemesine, ortaöğretim ve yükseköğretim kademelerine; veli, okul yöneticisi ve özellikle akran görüş ve deneyimlerine daha çok yönelmesinin alanyazına derinlik ve genişlik sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 52 Issue: 240 |