With the spread of technology-based systems, the behaviors of all individuals from primary school age to retirement age on technological devices and virtual environment are recorded in the form of data. This huge pile of data obtained from any individual or group performing normal life activities is expressed as "big data". Today, with the analysis of big data, predictions can be made for the future and questions about the current situation or the past can be answered. Many sectors such as banking, marketing, tourism and transportation base their future plans on big data analysis. Similarly, with the increase in the impact of computer technologies on the education system, there has been a big data explosion in the field of education. In this study, after giving information about the importance and impact of big data in our age, its use in the field of education, its advantages, difficulties and current applications are emphasized. At the same time, some suggestions have been presented on how big data can be integrated into the education system.
Teknoloji tabanlı sistemlerin yaygınlaşmasıyla birlikte ilkokul çağından, emeklilik yaşına değin tüm bireylerin teknolojik cihazlar ve sanal ortam üzerindeki davranışları veri şeklinde kayıt altına alınmaktadır. Normal yaşam aktivitelerini yerine getiren herhangi bir bireyden ya da gruptan elde edilen bu dev veri yığını “büyük veri” olarak ifade edilmektedir. Günümüzde büyük verinin analizi ile geleceğe yönelik tahminler yapılabilmekte, mevcut duruma ya da geçmişe ait sorular cevaplandırılabilmektedir. Bankacılık, pazarlama, turizm, ulaşım gibi pek çok sektör, gelecek planlarını büyük veri analizine dayandırarak oluşturmaktadır. Benzer şekilde, bilgisayar teknolojilerinin eğitim sistemi üzerindeki etkisinin artışıyla, eğitim alanında da büyük veri patlaması yaşanmıştır. Bu çalışmada, büyük verinin yapısı, önemi ve etkisine ilişkin bilgi verildikten sonra eğitim alanında kullanılması, avantajları, güçlükleri ve mevcut uygulamalar üzerinde durulmuştur. Aynı zamanda, büyük verinin eğitim sistemine nasıl entegre edilebileceği ile ilgili bir takım öneriler sunulmuştur.
büyük veri eğitimsel veri madenciliği bireyselleştirilmiş öğrenme bilgisayar tabanlı eğitim big data educational data mining individualized learning computer-based education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 53 Issue: 242 |