Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2024, Volume: 53 Issue: 243, 1255 - 1288, 01.08.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1254154

Abstract

Araştırmada, aday öğretmelerin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları bazı sosyodemografik değişkenler açısından incelenmiştir. Bu araştırma, nicel yönteme dayalı tarama modelinde bir araştırmadır. Eğitim fakültesinde öğrenim gören toplam 317 öğrenci uygun örnekleme yöntemiyle araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Genel Bilgi Formu” ve “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada veriler etik onay alındıktan sonra, yüz yüze yöntemle toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama gibi betimsel istatistikler ile Kolmogorov-Smirnov, Mann Whiyney U ve Kruskal Wallis testlerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde, öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının cinsiyet, aile tipi, kardeş sayısı, anne ve baba çalışma durumuna göre anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur (p<0,05). Buna göre, kadınların eşitlikçi, kadın, evlilikte, geleneksel ve erkek cinsiyet rollerine ait tutum puanlarının yüksek; geniş ailede bulunan öğrencilerin eşitlikçi cinsiyet, kadın cinsiyet, evlilikte cinsiyet, geleneksel cinsiyet rollerine ait tutum puanlarının düşük; bir kardeşe sahip öğrencilerin kadın cinsiyet ve geleneksel cinsiyet rollerine ait tutum puanlarının yüksek; annesi çalışan öğrencilerin kadın, evlilikte ve geleneksel cinsiyet rollerine ait tutum puanlarının yüksek; babası çalışan öğrencilerin erkek cinsiyet rolüne ait tutum puanlarının yüksek olduğu saptanmıştır (p<0,05).

References

  • Allana, A., Asad, N., and Sherali, Y. (2010). Gender in academic settings: Role of teachers. International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(4). 343-348.
  • Althusser, L. (2002) İdeoloji ve devletin ı̇deolojik aygıtları. M. Özışık, ve Y. Alp (Çev.). İletişim Yayınları.
  • Altın, A. (2018). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Arıkan, A. (2005). Age, gender and social class in ELT course books: A critical study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 29-38.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(181), 363-384. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2930
  • Aydın M., Özen, B.E., Yılmaz, G.Ş., and Sungur, M.A. (2016). Attitudes of nursing students regarding to gender roles. AIBU Journal of Social Sciences, 16(1), 223-242. https://doi.org/10.17275/per.21.84.8.4
  • Banaszak, L. A., and Plutzer, E. (1993). Contextual determinants of feminist attitudes: National and subnational influences in western Europe. American Political Science Review, 87(1), 145-157. https://doi.org/10.2307/2938962
  • Baxter, J., and Kane, E.W. (1995). Dependence and independence: A cross-national analysis of gender inequality and gender attitudes. Gender and Society, 9(2), 193-215. https://doi.org/10.1177/089124395009002004
  • Bayraktar, S., ve Yağan-Güder, S. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolüne ı̇lişkin tutumları ile eleştirel düşünme eğilimleri ı̇lişkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 640-665. https://doi.org/10.18039/ajesi.577713
  • Blackstone, A.M. (2003). Gender roles and society. In Miller, J.R., Lerner, R.M. and L.B. Schiamberg (Edt.), Human ecology: An encyclopedia of children, families, communities, and environments (pp 335-338). ABC-CLIO.
  • Bolzendahl, C.I., and Myers, D.J. (2004). Feminist attitudes and support for gender equality: Opinion change in women and men, 1974–1998. Social Forces, 83(2), 759-789. https://doi.org/10.1353/sof.2005.0005
  • Brooks, C., and Bolzendahl, C. (2004). The transformation of US gender role attitudes: Cohort replacement, social-structural change, and ideological learning. Social Science Research, 33(1), 106–133. https://doi.org/10.1016/S0049-089X(03)00041-3
  • Bulut, B., ve Çakmak, Z. (2018). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi ve öğretim programlarına yansımaları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2680-2697.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cantekin, D., ve Gültekin-Akduman, G. (2020). Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ile çocuklarının duygularını yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(1), 87-92.
  • Cassidy, M.L., and Warren, B.O. (1996). Family employment status and gender role attitudes, a comparison of women and men college graduates. Gender and Society, 10(3), 312- 329. https://doi.org/10.1177/089124396010003007
  • Chapman, A. (2023, January 02). Gender biases in education. http://www.edchange.org/multicultural/papers/genderbias.html
  • Connell, R. W. (2017). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. C. Soydemir (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Crouter, A.C., Whiteman, S.D., McHale, S.M., and Osgood, D.W. (2007). Development of gender attitude traditionality across middle childhood and adolescence. Child Dev, 78(3), 911-926. 10.1111/j.1467-8624.2007.01040.x
  • Çelik-Seyitoğlu D., Güneş G., ve Gökçe A. (2016). İnönü üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Medicine Science, 5(1), 102-116.
  • Davis, N.J., and Robinson, R.V. (1991). Men's and women's consciousness of gender ınequality: Austria, West Germany, Great Britain, and the United States. American Sociological Review, 56(1), 72-84. https://doi.org/10.2307/2095674
  • Davis, S.N., and Greenstein, T.N. (2009). Gender ideology: Components, predictors, and consequences. The Annual Review of Sociology, 35, 87-105. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-070308-115920
  • Demirgöz-Bal, M. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. KASHED, 1(1), 15-28.
  • Diaz, A., and Sellami, K. (2013). Traits and roles in gender stereotypes: A comparison between moroccan and spanish native samples. Sex Roles, 70(11-12), 457-467. https://doi.org/10.1007/s11199-013-0335-7 Doğan, İ. (2021). Eğitim sosyolojisi. Nobel Yayın.
  • Domínguez, M. (2010). ¿Cada vez más igualitarios? Los valores de género de la juventud y su aplicación en la práctica. Revista de Estudios de Juventud, 90, 103– 122.
  • Egelioğlu-Cetişli, N., Top, E.D., and Işık, G. (2017). The gender attitude related rolles of university students who continued or not the gender equality course, Florence Nightingale Journal of Nursing,14(2), 104-110.
  • England, E.M. (1992). College student gender stereotypes: Expectations abaut the behavior of male subcategory members. Sex Roles, 27(11-12), 699-716. https://doi.org/10.1007/BF02651098
  • Eray, Ç., ve Erbilen, S.Ü. (2021). Genç yetı̇şkı̇n bı̇reylerı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ ı̇le ı̇lgı̇lı̇ tutumları: Kuzey Kıbrıs Gazı̇mağusa ı̇lçesı̇ örneğı̇. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 415-435. https://doi.org/10.47525/ulasbid.867133
  • Ergin, A., Bekar, T., ve Aydemir-Acar, G. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • Esen,Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 280-295.
  • Eurydice. (2010). Gender differences in educational outcomes: Study on the measures taken and the current situation in Europe. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Frieze, I.H., Ferligos, A., Kogovsek, T., Rener, T., Hoevat, J., and Saflija, N. (2003). Gender role attitudes in university students in the United States, Slovenia, and Croatia. Psychology of Women Quarterly, 27, 256–261. https://doi.org/10.1111/1471-6402.00105
  • Gravetter, J.F., and Forzano, L.B. (2012). Research methods for the behavioral sciences. Linda Schreiber-Ganster. Gümüşoğlu, F. (2004). İlköğretim öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları. Güçhan, A. (Edt.), Kadın çalışmalarında disiplinlerarası buluşma cilt 3 içinde (s 317-327). Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Hacettepe Üniversitesi. (2015). Türkiye’de kadına yönelik aile içi şiddet araştırması. Elma Teknik Basım Matbaacılık.
  • Harris, J.H., and Firestone, J.M. (1998). Changes in predictors of gender role ideologies among women: A multivariate analysis. Sex Roles, 38, 239–252.
  • Holland, D., and Eisenhart, M. (1988). Moments of discontent: University women and the gender status quo. Anthropology and Education Quarterly, 19(2), 115-138.
  • Hosseini, N., Safdar, S., and Luu, L. A. N. (2022). Perceptions of gender roles and freedom among Iranian international students in Hungary. Women’s Studies International Forum, 90, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2021.102555
  • Howland, L., Jackman, L., Kray, L., and Russell, A. (2017). The effects of ımplicit gender role theories on gender system justification: Fixed beliefs strengthen masculinity to preserve the status quo. Journal of Personality and Social Psychology, 112(1), 98- 115. https://doi.org/10.1037/pspp0000124
  • Hugenberg, K., and Sacco, D. F. (2008). Social categorization and stereotyping: How social categorization biases person perceptionand face memory. Social and Personality Psychology Compass, 2(2), 1052-1072. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00090.x
  • Kabaklı-Çimen, L. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin rol model tercihleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 89-111. https://doi.org/10.33206/mjss.458872
  • Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (2023, 2 Ocak). Kadın cinayetlerini durduracağız platformu 2022 yıllık veri raporu. https://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/3040/kadin-cinayetlerini-durduracagiz-platformu-2022-yillik-veri-raporu
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., ve Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27. https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098
  • Keith, B., and Jacqueline, S. (2002). Parent and adolescent gender role attitudes in 1990’s Great Britain. Sex Roles, 46(7/8), 239-244.
  • Keser, A., Çelik, M., ve Ercan, E. (2021). Türkı̇ye'de kadınların sı̇yasal temsı̇lı̇ ve toplumsal cı̇nsı̇yet. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 76(1), 191-229. https://doi.org/10.33630/ausbf.822019
  • Kılıç, A. Z. (2022, 18 Ekim). Ebeveynlerin toplumsal cinsiyet algısı ve çocuk yetiştirmeye etkileri. http://cocuk.bilgi.edu.tr/wp-content/uploads/2020/02/EBEVEYNLERİN-TOPLUMSAL-CİNSİYET-ALGISI-VE-ÇOCUK-YETİŞTİRMEYE-ETKİLERİ.pdf
  • Kimberly, A., and Mahaffy, K. (2002). The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: Reciprocal effects and the influence of social context. Sex Roles, 46(11/12), 403-417. 10.1023/A:1020413630553 Kodan-Çetinkaya S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43. https://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Koivunen, J.M., Rothaupt, J.W., and Wolfgram, S.M. (2009). Gender dynamics and role adjustment during the transition to parenthood: Current perspectives. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 17(4), 323-328. https://doi.org/10.1177/1066480709347360
  • Köklü, K. (2021, 30 Aralık). Kadın hakları savunucuları kazanılmış haklarımızdan vazgeçmeyeceğiz diyor. Cumhuriyet Gazetesi. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kadin-haklari-savunuculari-kazanilmis-haklarimizdan-vazgecmeyecegiz-diyor-1822057
  • Kulik, L. (2018). Explaining egalitarianism in gender-role attitudes: The impact of sex, sexual orientation, and background variables. Asian Women, 34(2), 61-87. https://doi.org/10.14431/aw.2018.06.34.2.61
  • Kuluroğlu-Sevinç, M., ve Kana, F. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algıları. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 5(25), 1600-1614. https://doi.org/10.31576/smryj.373
  • Kutlu, E. (2020). İki ardıl kuşaktan kadında değer aktarımı: Göçmen olan ve olmayan gruplarda bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • McDermott, R.C., and Schwartz, J.P. (2013). Toward a better understanding of emerg- ing adult men’s gender role journeys: Differences in age, education, race, relation- ship status, and sexual orientation. Psychology of Men and Masculinity, 14(2), 202-210. https://doi.org/10.1037/a0028538
  • McHugh, M., and Frieze, I.H. (1997). The measurement of gender-role attitudes. A review and commentary. Psychology of Women Quarterly, 21(1), 1–16. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00097.x
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam eleştirel pedagojiye giriş. M.Y. Eryaman, ve H. Arslan (Çev.). Anı yayıncılık. Naqvi, T.F., and Ahsan, M. (2021). Prospective teachers’ perception of gender roles education and stereotypes. Academia Journal of Educational Research, 9(9), 161-165. 10.15413/ajer.2021.0116
  • Onurluer, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Otoran, N., Sayın, A., Güven, F., Gürkaynak, İ., ve Atakul, S. (2003). Eğitimin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. UNICEF Türkiye Temsilciliği.
  • Önder, Ö.R., Yalçın, A.S., ve Göktaş, B. (2013). The attitude of the health institutions management department students towards social sexual roles. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1-2-3), 55-78. https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098
  • Öngen, B., ve Aytaç S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48(2), 1-18.
  • Özkan-Ertoy, A. (2018). Karabük üniversitesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin tutumlarına ve bu tutumlarının belirleyicilerine yönelik bir değerlendirme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karabük Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Karabük.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Pamuk, D., (2018). Yaş ve toplumsal cinsiyetin kesişimselliği: Toplumsal cinsiyeti ve yaşı oluşturma. Senex: Yaşlılık Çalışmaları Dergisi, (2), 74-84.
  • Panayotova, E., and Brayfield, A. (1997). National context and gender ideology: Attitudes toward women's employment in Hungary and the United States. Gender & Society, 11(5), 627–655. https://doi.org/10.1177/089124397011005006
  • Parboteeah, K.P., Hoegl, M., and Cullen, J.B. (2008). Managers’ gender role attitudes: A country institutional profile approach. Journal of International Business Studies, 39(5), 795-813.
  • Pelegrin, A., León, J. M., Ortega, E., and Garcés, E. J. (2012). Programa para el desarrollo de actitudes de igualdad de género en clases de educación física en escolares. Educación XXI, 15(2), 271–292. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.142
  • Pınar G., Taşkın L., ve Eroğlu K. (2008). Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Plutzer, E. (1991). Preferences in Family Politics: Women's consciousness or family context?. Political Geography Quarterly, 10(2), 162-73. https://doi.org/10.1177/030913259301700208
  • Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ı̇lişkinin ı̇ncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Powell, B., and Steelman, L. C. (1982). Testing an untested comparison: Maternal effects on sons' and daughters' attitudes toward women in the labor force. Journal of Marriage and the Family, 44, 349-55.
  • Rollero, C. (2013). Sexist attitudes and support for status quo. Psicología Política, 46, 117–128. https://doi.org/10.1037/t00700-000
  • Rosenkrantz, P. (1986). Sex roles stereotypes and self concepts in colloge students. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 32(3), 287-295. https://doi.org/10.1037/h0025909
  • Ruble, D.N., Martin, C.L., and Berenbaum, S.A. (2006). Gender development. In Eisenberg, N., Damon, W., and Lerner, R.M. (Edt.), Handbook of child psychology (vol 3): Social, emotional, and personality development (pp 858-931). Wiley.
  • Sachs, J., Lafortune, G., Kroll, C., Fuller, G., and Woelm, F. (2022). Sustainable development report 2022, Cambridge University Press.
  • Sallan-Gül, S., Alican, A., ve Altındal, Y. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet farkındalığı SDÜ örneği. Kurul, N., Öztürk, T, ve Metinnam, İ. (Edt.), Kamusal eğitim eleştirel yazılar içinde (s 297-313). Siyasal Kitabevi.
  • Seçgin F., ve Tural A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • Schneider, D. (2012). Gender deviance and household work: The role of occupation. American Journal of Sociology, 117(4), 1029-1072. https://doi.org/10.1086/662649
  • Scott, J., and Clery, E. (2013). Gender roles an incomplete revolution?. In Park, A., Bryson, C., Clery, E., Curtice, J., and Phillips, M. (Edt.), British social attitudes: The 30th report (pp 115-138). NatCen Social Research.
  • Sidekli, S., Gökdemir, A., ve Ayılmazdır, H. (2020). Service teachers’ attitudes towards gender roles. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(10), 1640-1669.
  • Songur, D. (2017, 11-12 Mart). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında üniversitelerin çarpan etkisi [Tam metin bildiri]. Toplumsal Cinsiyet ve Kent-Mekan Sempozyumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası Kadın Komisyonu, Ankara.
  • Spence, J.T., and Hahn, E.D. (1997). The attitudes toward women scale and attitudes change in college students. Psychology of Women Quarterly, 21(1), 17–34. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00098.x
  • Srivastava, N. (2017). Teacher as gender constructivist. New Frontiers in Education, 50(2), 75-79.
  • Şirin, İ. (2022, 30 Aralık). Türkiye’de son 10 yıllık sürede işlenen kadın cinayetlerinin istatistiksel analizi (çiçeğe uzanan kirli eller). Akademik Paradigma. https://www.akademikparadigma.com/turkiyede-son-10-yillik-surede-islenen-kadin-cinayetlerinin-istatistiksel-analizi-cicege-uzanan-kirli-eller/
  • Şahin, F.T., ve Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • Şahin, İ., Şahin-Fırat N., ve Zoraloğlu, Y. R. (2010). Üniversite öğrencilerinin düşleri. Ege Eğitim Dergisi, (11), 20-38.
  • Şahin, H., ve Demiriz, S. (2014). Beş altı yaşında çocuğu olan babaların, babalık rolünü algılamaları ı̇le aı̇le katılım çalışmalarını gerçekleştı̇rmelerı̇ arasındakı̇ ı̇lı̇şkı̇nı̇n ı̇ncelenmesı̇. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
  • Tan, M. (2008). Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliği sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri. TÜSİAD-KAGİDER.
  • Thorton, A., Duane F. A., and Camburn, D. (1983). Causes and consequences of sex-roles attitudes and attitude change. American Sociological Review, 48, 211-27. https://doi.org/10.2307/2095106
  • Tsarouhas, D. (2022). Why Turkey’s gender inequality matters. Hellenic Foundation for European & Foreign Policy.
  • Tsouroufli, M. (2002). Gender and teachers’ classroom practice in a secondary school in Greece. Gender and Education, 14(2), 135-147.
  • Tüfekçibaşı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile bilişsel esneklik ve otantiklik arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Twenge, J.M. (1997). Attitudes toward women. 1970–1995. A meta- analysis. Psychology of Women Quarterly, 21, 35–51. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00099.x
  • UNESCO. (2015a). Education 2030: Incheon declaration and framework for action – toward inclusiveand equitable quality education and lifelong learning for all. UNESCO.
  • UNESCO. (2015b). Rethinking education: Towards a global common Good?. UNESCO.
  • United Nations Development Programme. (2013). Humanity divided: Confronting inequality in developing countries. Bureau for Development Policy.
  • UN Women. (2022, 12 Aralık). Women and political participation. https://eca.unwomen.org/en/where-we-are/turkey/leadership-and-political- participation
  • Vefikuluçay D., Zeyneloğlu S., Eroğlu K., ve Taşkın L. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. H. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14, 26-38.
  • Vefikuluçay Yılmaz D., Zeyneloğlu S., Kocaöz S., Kısa S., Taşkın L., ve Eroğlu K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Vizcarra-Garcia, J. (2021). Teachers’ perceptions of gender inclusive language in the classroom. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 4(3), 110-116.
  • Yesil, A., and Balci-Karaboga, F. A. (2021). Genderequality awareness among middle school students. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 51-78. 10.14689/enad.28.3
  • Yılmaz, E., & Aktürk, A. (2021). Z kuşağı-bir nesli anlamak. Palet Yayınları.
  • Yu, C., Zuo, X., Lian, Q., Zhong, X., Fang, Y., and Lou, C. (2022). Comparing the perceptions of gender norms among adolescents with different sibling contexts in Shanghai, China. Children, 9(9), 1281. https://doi.org/10.3390/children9091281
  • Walby, S. (2005). Gender mainstreaming: Productive tensions in theory and practice. State and Society, 12(3), 321-343. https://doi.org/10.1093/sp/jxi018
  • Warner, R. L. (1991). Does the sex of your children matter? support for feminism among women and men in the United States and Canada. Journal of Marriage and the Family, 53, 1051-1056.
  • Wibowo, D. E. (2010). Sekolah berwawasan gender. Muwazah: Jurnal Kajian Gender, 2(1), 191–196. World Economic Forum. (2022, 2 Ekim). Global gender gap report. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
  • Zeyneloğlu, S., and Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometrıc propertıes gender roles attıtude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
Year 2024, Volume: 53 Issue: 243, 1255 - 1288, 01.08.2024
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1254154

Abstract

References

  • Allana, A., Asad, N., and Sherali, Y. (2010). Gender in academic settings: Role of teachers. International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(4). 343-348.
  • Althusser, L. (2002) İdeoloji ve devletin ı̇deolojik aygıtları. M. Özışık, ve Y. Alp (Çev.). İletişim Yayınları.
  • Altın, A. (2018). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rol tutumları ile akran baskısı yaşama durumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Arıkan, A. (2005). Age, gender and social class in ELT course books: A critical study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 29-38.
  • Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(181), 363-384. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2930
  • Aydın M., Özen, B.E., Yılmaz, G.Ş., and Sungur, M.A. (2016). Attitudes of nursing students regarding to gender roles. AIBU Journal of Social Sciences, 16(1), 223-242. https://doi.org/10.17275/per.21.84.8.4
  • Banaszak, L. A., and Plutzer, E. (1993). Contextual determinants of feminist attitudes: National and subnational influences in western Europe. American Political Science Review, 87(1), 145-157. https://doi.org/10.2307/2938962
  • Baxter, J., and Kane, E.W. (1995). Dependence and independence: A cross-national analysis of gender inequality and gender attitudes. Gender and Society, 9(2), 193-215. https://doi.org/10.1177/089124395009002004
  • Bayraktar, S., ve Yağan-Güder, S. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolüne ı̇lişkin tutumları ile eleştirel düşünme eğilimleri ı̇lişkisi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 640-665. https://doi.org/10.18039/ajesi.577713
  • Blackstone, A.M. (2003). Gender roles and society. In Miller, J.R., Lerner, R.M. and L.B. Schiamberg (Edt.), Human ecology: An encyclopedia of children, families, communities, and environments (pp 335-338). ABC-CLIO.
  • Bolzendahl, C.I., and Myers, D.J. (2004). Feminist attitudes and support for gender equality: Opinion change in women and men, 1974–1998. Social Forces, 83(2), 759-789. https://doi.org/10.1353/sof.2005.0005
  • Brooks, C., and Bolzendahl, C. (2004). The transformation of US gender role attitudes: Cohort replacement, social-structural change, and ideological learning. Social Science Research, 33(1), 106–133. https://doi.org/10.1016/S0049-089X(03)00041-3
  • Bulut, B., ve Çakmak, Z. (2018). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi ve öğretim programlarına yansımaları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2680-2697.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cantekin, D., ve Gültekin-Akduman, G. (2020). Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ile çocuklarının duygularını yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(1), 87-92.
  • Cassidy, M.L., and Warren, B.O. (1996). Family employment status and gender role attitudes, a comparison of women and men college graduates. Gender and Society, 10(3), 312- 329. https://doi.org/10.1177/089124396010003007
  • Chapman, A. (2023, January 02). Gender biases in education. http://www.edchange.org/multicultural/papers/genderbias.html
  • Connell, R. W. (2017). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. C. Soydemir (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Crouter, A.C., Whiteman, S.D., McHale, S.M., and Osgood, D.W. (2007). Development of gender attitude traditionality across middle childhood and adolescence. Child Dev, 78(3), 911-926. 10.1111/j.1467-8624.2007.01040.x
  • Çelik-Seyitoğlu D., Güneş G., ve Gökçe A. (2016). İnönü üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Medicine Science, 5(1), 102-116.
  • Davis, N.J., and Robinson, R.V. (1991). Men's and women's consciousness of gender ınequality: Austria, West Germany, Great Britain, and the United States. American Sociological Review, 56(1), 72-84. https://doi.org/10.2307/2095674
  • Davis, S.N., and Greenstein, T.N. (2009). Gender ideology: Components, predictors, and consequences. The Annual Review of Sociology, 35, 87-105. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-070308-115920
  • Demirgöz-Bal, M. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. KASHED, 1(1), 15-28.
  • Diaz, A., and Sellami, K. (2013). Traits and roles in gender stereotypes: A comparison between moroccan and spanish native samples. Sex Roles, 70(11-12), 457-467. https://doi.org/10.1007/s11199-013-0335-7 Doğan, İ. (2021). Eğitim sosyolojisi. Nobel Yayın.
  • Domínguez, M. (2010). ¿Cada vez más igualitarios? Los valores de género de la juventud y su aplicación en la práctica. Revista de Estudios de Juventud, 90, 103– 122.
  • Egelioğlu-Cetişli, N., Top, E.D., and Işık, G. (2017). The gender attitude related rolles of university students who continued or not the gender equality course, Florence Nightingale Journal of Nursing,14(2), 104-110.
  • England, E.M. (1992). College student gender stereotypes: Expectations abaut the behavior of male subcategory members. Sex Roles, 27(11-12), 699-716. https://doi.org/10.1007/BF02651098
  • Eray, Ç., ve Erbilen, S.Ü. (2021). Genç yetı̇şkı̇n bı̇reylerı̇n toplumsal cı̇nsı̇yet rollerı̇ ı̇le ı̇lgı̇lı̇ tutumları: Kuzey Kıbrıs Gazı̇mağusa ı̇lçesı̇ örneğı̇. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 415-435. https://doi.org/10.47525/ulasbid.867133
  • Ergin, A., Bekar, T., ve Aydemir-Acar, G. (2019). Tıp fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 24(3), 122-128.
  • Esen,Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 280-295.
  • Eurydice. (2010). Gender differences in educational outcomes: Study on the measures taken and the current situation in Europe. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Frieze, I.H., Ferligos, A., Kogovsek, T., Rener, T., Hoevat, J., and Saflija, N. (2003). Gender role attitudes in university students in the United States, Slovenia, and Croatia. Psychology of Women Quarterly, 27, 256–261. https://doi.org/10.1111/1471-6402.00105
  • Gravetter, J.F., and Forzano, L.B. (2012). Research methods for the behavioral sciences. Linda Schreiber-Ganster. Gümüşoğlu, F. (2004). İlköğretim öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları. Güçhan, A. (Edt.), Kadın çalışmalarında disiplinlerarası buluşma cilt 3 içinde (s 317-327). Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Hacettepe Üniversitesi. (2015). Türkiye’de kadına yönelik aile içi şiddet araştırması. Elma Teknik Basım Matbaacılık.
  • Harris, J.H., and Firestone, J.M. (1998). Changes in predictors of gender role ideologies among women: A multivariate analysis. Sex Roles, 38, 239–252.
  • Holland, D., and Eisenhart, M. (1988). Moments of discontent: University women and the gender status quo. Anthropology and Education Quarterly, 19(2), 115-138.
  • Hosseini, N., Safdar, S., and Luu, L. A. N. (2022). Perceptions of gender roles and freedom among Iranian international students in Hungary. Women’s Studies International Forum, 90, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2021.102555
  • Howland, L., Jackman, L., Kray, L., and Russell, A. (2017). The effects of ımplicit gender role theories on gender system justification: Fixed beliefs strengthen masculinity to preserve the status quo. Journal of Personality and Social Psychology, 112(1), 98- 115. https://doi.org/10.1037/pspp0000124
  • Hugenberg, K., and Sacco, D. F. (2008). Social categorization and stereotyping: How social categorization biases person perceptionand face memory. Social and Personality Psychology Compass, 2(2), 1052-1072. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00090.x
  • Kabaklı-Çimen, L. (2019). Eğitim fakültesi öğrencilerinin rol model tercihleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 89-111. https://doi.org/10.33206/mjss.458872
  • Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (2023, 2 Ocak). Kadın cinayetlerini durduracağız platformu 2022 yıllık veri raporu. https://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/3040/kadin-cinayetlerini-durduracagiz-platformu-2022-yillik-veri-raporu
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasu, F., Göllüce, A., Güvenç, E., ve Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 21-27. https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098
  • Keith, B., and Jacqueline, S. (2002). Parent and adolescent gender role attitudes in 1990’s Great Britain. Sex Roles, 46(7/8), 239-244.
  • Keser, A., Çelik, M., ve Ercan, E. (2021). Türkı̇ye'de kadınların sı̇yasal temsı̇lı̇ ve toplumsal cı̇nsı̇yet. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 76(1), 191-229. https://doi.org/10.33630/ausbf.822019
  • Kılıç, A. Z. (2022, 18 Ekim). Ebeveynlerin toplumsal cinsiyet algısı ve çocuk yetiştirmeye etkileri. http://cocuk.bilgi.edu.tr/wp-content/uploads/2020/02/EBEVEYNLERİN-TOPLUMSAL-CİNSİYET-ALGISI-VE-ÇOCUK-YETİŞTİRMEYE-ETKİLERİ.pdf
  • Kimberly, A., and Mahaffy, K. (2002). The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: Reciprocal effects and the influence of social context. Sex Roles, 46(11/12), 403-417. 10.1023/A:1020413630553 Kodan-Çetinkaya S. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43. https://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Koivunen, J.M., Rothaupt, J.W., and Wolfgram, S.M. (2009). Gender dynamics and role adjustment during the transition to parenthood: Current perspectives. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 17(4), 323-328. https://doi.org/10.1177/1066480709347360
  • Köklü, K. (2021, 30 Aralık). Kadın hakları savunucuları kazanılmış haklarımızdan vazgeçmeyeceğiz diyor. Cumhuriyet Gazetesi. https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kadin-haklari-savunuculari-kazanilmis-haklarimizdan-vazgecmeyecegiz-diyor-1822057
  • Kulik, L. (2018). Explaining egalitarianism in gender-role attitudes: The impact of sex, sexual orientation, and background variables. Asian Women, 34(2), 61-87. https://doi.org/10.14431/aw.2018.06.34.2.61
  • Kuluroğlu-Sevinç, M., ve Kana, F. (2019). Türkçe öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algıları. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 5(25), 1600-1614. https://doi.org/10.31576/smryj.373
  • Kutlu, E. (2020). İki ardıl kuşaktan kadında değer aktarımı: Göçmen olan ve olmayan gruplarda bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • McDermott, R.C., and Schwartz, J.P. (2013). Toward a better understanding of emerg- ing adult men’s gender role journeys: Differences in age, education, race, relation- ship status, and sexual orientation. Psychology of Men and Masculinity, 14(2), 202-210. https://doi.org/10.1037/a0028538
  • McHugh, M., and Frieze, I.H. (1997). The measurement of gender-role attitudes. A review and commentary. Psychology of Women Quarterly, 21(1), 1–16. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00097.x
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam eleştirel pedagojiye giriş. M.Y. Eryaman, ve H. Arslan (Çev.). Anı yayıncılık. Naqvi, T.F., and Ahsan, M. (2021). Prospective teachers’ perception of gender roles education and stereotypes. Academia Journal of Educational Research, 9(9), 161-165. 10.15413/ajer.2021.0116
  • Onurluer, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Otoran, N., Sayın, A., Güven, F., Gürkaynak, İ., ve Atakul, S. (2003). Eğitimin toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. UNICEF Türkiye Temsilciliği.
  • Önder, Ö.R., Yalçın, A.S., ve Göktaş, B. (2013). The attitude of the health institutions management department students towards social sexual roles. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1-2-3), 55-78. https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098
  • Öngen, B., ve Aytaç S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48(2), 1-18.
  • Özkan-Ertoy, A. (2018). Karabük üniversitesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin tutumlarına ve bu tutumlarının belirleyicilerine yönelik bir değerlendirme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karabük Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Karabük.
  • Özpulat, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişki. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 151-161.
  • Pamuk, D., (2018). Yaş ve toplumsal cinsiyetin kesişimselliği: Toplumsal cinsiyeti ve yaşı oluşturma. Senex: Yaşlılık Çalışmaları Dergisi, (2), 74-84.
  • Panayotova, E., and Brayfield, A. (1997). National context and gender ideology: Attitudes toward women's employment in Hungary and the United States. Gender & Society, 11(5), 627–655. https://doi.org/10.1177/089124397011005006
  • Parboteeah, K.P., Hoegl, M., and Cullen, J.B. (2008). Managers’ gender role attitudes: A country institutional profile approach. Journal of International Business Studies, 39(5), 795-813.
  • Pelegrin, A., León, J. M., Ortega, E., and Garcés, E. J. (2012). Programa para el desarrollo de actitudes de igualdad de género en clases de educación física en escolares. Educación XXI, 15(2), 271–292. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.142
  • Pınar G., Taşkın L., ve Eroğlu K. (2008). Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 15(1), 47-57.
  • Plutzer, E. (1991). Preferences in Family Politics: Women's consciousness or family context?. Political Geography Quarterly, 10(2), 162-73. https://doi.org/10.1177/030913259301700208
  • Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ı̇lişkinin ı̇ncelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Powell, B., and Steelman, L. C. (1982). Testing an untested comparison: Maternal effects on sons' and daughters' attitudes toward women in the labor force. Journal of Marriage and the Family, 44, 349-55.
  • Rollero, C. (2013). Sexist attitudes and support for status quo. Psicología Política, 46, 117–128. https://doi.org/10.1037/t00700-000
  • Rosenkrantz, P. (1986). Sex roles stereotypes and self concepts in colloge students. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 32(3), 287-295. https://doi.org/10.1037/h0025909
  • Ruble, D.N., Martin, C.L., and Berenbaum, S.A. (2006). Gender development. In Eisenberg, N., Damon, W., and Lerner, R.M. (Edt.), Handbook of child psychology (vol 3): Social, emotional, and personality development (pp 858-931). Wiley.
  • Sachs, J., Lafortune, G., Kroll, C., Fuller, G., and Woelm, F. (2022). Sustainable development report 2022, Cambridge University Press.
  • Sallan-Gül, S., Alican, A., ve Altındal, Y. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet farkındalığı SDÜ örneği. Kurul, N., Öztürk, T, ve Metinnam, İ. (Edt.), Kamusal eğitim eleştirel yazılar içinde (s 297-313). Siyasal Kitabevi.
  • Seçgin F., ve Tural A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • Schneider, D. (2012). Gender deviance and household work: The role of occupation. American Journal of Sociology, 117(4), 1029-1072. https://doi.org/10.1086/662649
  • Scott, J., and Clery, E. (2013). Gender roles an incomplete revolution?. In Park, A., Bryson, C., Clery, E., Curtice, J., and Phillips, M. (Edt.), British social attitudes: The 30th report (pp 115-138). NatCen Social Research.
  • Sidekli, S., Gökdemir, A., ve Ayılmazdır, H. (2020). Service teachers’ attitudes towards gender roles. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(10), 1640-1669.
  • Songur, D. (2017, 11-12 Mart). Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında üniversitelerin çarpan etkisi [Tam metin bildiri]. Toplumsal Cinsiyet ve Kent-Mekan Sempozyumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası Kadın Komisyonu, Ankara.
  • Spence, J.T., and Hahn, E.D. (1997). The attitudes toward women scale and attitudes change in college students. Psychology of Women Quarterly, 21(1), 17–34. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00098.x
  • Srivastava, N. (2017). Teacher as gender constructivist. New Frontiers in Education, 50(2), 75-79.
  • Şirin, İ. (2022, 30 Aralık). Türkiye’de son 10 yıllık sürede işlenen kadın cinayetlerinin istatistiksel analizi (çiçeğe uzanan kirli eller). Akademik Paradigma. https://www.akademikparadigma.com/turkiyede-son-10-yillik-surede-islenen-kadin-cinayetlerinin-istatistiksel-analizi-cicege-uzanan-kirli-eller/
  • Şahin, F.T., ve Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • Şahin, İ., Şahin-Fırat N., ve Zoraloğlu, Y. R. (2010). Üniversite öğrencilerinin düşleri. Ege Eğitim Dergisi, (11), 20-38.
  • Şahin, H., ve Demiriz, S. (2014). Beş altı yaşında çocuğu olan babaların, babalık rolünü algılamaları ı̇le aı̇le katılım çalışmalarını gerçekleştı̇rmelerı̇ arasındakı̇ ı̇lı̇şkı̇nı̇n ı̇ncelenmesı̇. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
  • Tan, M. (2008). Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliği sorunlar, öncelikler ve çözüm önerileri. TÜSİAD-KAGİDER.
  • Thorton, A., Duane F. A., and Camburn, D. (1983). Causes and consequences of sex-roles attitudes and attitude change. American Sociological Review, 48, 211-27. https://doi.org/10.2307/2095106
  • Tsarouhas, D. (2022). Why Turkey’s gender inequality matters. Hellenic Foundation for European & Foreign Policy.
  • Tsouroufli, M. (2002). Gender and teachers’ classroom practice in a secondary school in Greece. Gender and Education, 14(2), 135-147.
  • Tüfekçibaşı, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile bilişsel esneklik ve otantiklik arasındaki ilişkiler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Twenge, J.M. (1997). Attitudes toward women. 1970–1995. A meta- analysis. Psychology of Women Quarterly, 21, 35–51. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00099.x
  • UNESCO. (2015a). Education 2030: Incheon declaration and framework for action – toward inclusiveand equitable quality education and lifelong learning for all. UNESCO.
  • UNESCO. (2015b). Rethinking education: Towards a global common Good?. UNESCO.
  • United Nations Development Programme. (2013). Humanity divided: Confronting inequality in developing countries. Bureau for Development Policy.
  • UN Women. (2022, 12 Aralık). Women and political participation. https://eca.unwomen.org/en/where-we-are/turkey/leadership-and-political- participation
  • Vefikuluçay D., Zeyneloğlu S., Eroğlu K., ve Taşkın L. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. H. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14, 26-38.
  • Vefikuluçay Yılmaz D., Zeyneloğlu S., Kocaöz S., Kısa S., Taşkın L., ve Eroğlu K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 775-792.
  • Vizcarra-Garcia, J. (2021). Teachers’ perceptions of gender inclusive language in the classroom. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 4(3), 110-116.
  • Yesil, A., and Balci-Karaboga, F. A. (2021). Genderequality awareness among middle school students. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 51-78. 10.14689/enad.28.3
  • Yılmaz, E., & Aktürk, A. (2021). Z kuşağı-bir nesli anlamak. Palet Yayınları.
  • Yu, C., Zuo, X., Lian, Q., Zhong, X., Fang, Y., and Lou, C. (2022). Comparing the perceptions of gender norms among adolescents with different sibling contexts in Shanghai, China. Children, 9(9), 1281. https://doi.org/10.3390/children9091281
  • Walby, S. (2005). Gender mainstreaming: Productive tensions in theory and practice. State and Society, 12(3), 321-343. https://doi.org/10.1093/sp/jxi018
  • Warner, R. L. (1991). Does the sex of your children matter? support for feminism among women and men in the United States and Canada. Journal of Marriage and the Family, 53, 1051-1056.
  • Wibowo, D. E. (2010). Sekolah berwawasan gender. Muwazah: Jurnal Kajian Gender, 2(1), 191–196. World Economic Forum. (2022, 2 Ekim). Global gender gap report. https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf
  • Zeyneloğlu, S., and Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometrıc propertıes gender roles attıtude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
There are 106 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Enver Durualp 0000-0002-9979-5506

Publication Date August 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 53 Issue: 243

Cite

APA Durualp, E. (2024). Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 53(243), 1255-1288. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1254154