In this study, the mediating role of interest in physical education class in the relationship between satisfaction with life and attachment to school was examined. The study included 395 students studying in secondary schools in Çanakkale province. The scales of attachment to school, satisfaction with life and interest in physical education and sports lessns were used in the study. In the research, the mediation analysis process was carried out through the JASP 0.16.4 statistical program. It was concluded that the model that was tried to be tested was confirmed. It was confirmed that interest in physical education class has a mediating role in the relationship between satisfaction with life and attachment to school, attachment to friends and attachment to teachers. As a result of the model, it was found that satisfaction with life had a direct effect on attachment to school, attachment to friends and attachment to teachers. In addition to this result, it was determined that it had an indirect effect on attachment to school, friends and teacher through interest in physical education class. In line with the findings of this study, it is seen that interest in physical education and sports lessons is effective in increasing students' attachment to school, teacher and friends. For this reason, it is important to create pleasure and entertainment-oriented content especially in young age groups (primary and secondary school) in order to increase students' interest in the course.
Bu çalışmada, yaşam doyumu ile okula bağlanma arasındaki ilişkide beden eğitimi dersine ilginin aracı rolü incelenmiştir. Araştırmaya Çanakkale ilinde ortaokullarda öğrenim gören 395 öğrenci dahil olmuştur. Araştırmada okula bağlanma, yaşam doyumu ve beden eğitimi ve spor dersine ilgi ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada JASP 0.16.4 istatistik programı üzerinden aracı analiz işlemi gerçekleştirilmiştir. Test edilmeye çalışılmış olan modelin doğrulandığı sonucuna varılmıştır. Beden eğitimi dersine ilginin yaşam doyumu ile okula bağlanma, arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma arasındaki ilişkide aracı role sahip olduğu doğrulanmıştır. Oluşturulan modelin sonucunda yaşam doyumunun okula bağlanma, arkadaşa bağlanma ve öğretmene bağlanma üzerinde doğrudan bir etkisi olduğu bulunmuştur. Bu sonuca ek olarak, beden eğitimi dersine ilgi yoluyla dolaylı olarak okula, arkadaşa ve öğretmene bağlanma üzerinde etkisinin olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulguları doğrultusunda, öğrencilerin okula, öğretmene ve arkadaşlarına olan bağlanmalarının arttırılmasında beden eğitimi ve spor dersine ilgi etkili olduğu görülmektedir. Bu nedenle özellikle küçük yaş gruplarında (ilkokul-ortaokul) haz ve eğlence odaklı içeriklerin oluşturulması öğrencilerin derse olan ilgilerini arttırılması adına önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher and Student Wellbeing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2025 |
Submission Date | June 17, 2024 |
Acceptance Date | January 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 246 |