The purpose of this study is to examine the leadership practices of school principals in disadvantaged areas, with a focus on improving instruction. Utilizing a qualitative research methodology and a case study design, this research involved four school principals and 17 teachers. Data were collected through semi-structured interviews. The findings indicate that school principals enhance instruction by fostering collective consciousness, collaborating with teachers, involving teachers in decision-making processes, and integrating technology. The results are discussed in relation to relevant literature, providing significant implications for policymakers and practitioners.
Bu araştırmanın amacı, dezavantajlı bölgelerdeki okullarda görev yapan okul müdürlerinin öğretimi geliştirme yönündeki liderlik pratiklerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilen çalışma, dört okul müdürü ve 17 öğretmen ile yürütülmüştür. Veriler, yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular, okul müdürlerinin kolektif bir bilinç oluşturma, öğretmenlerle iş birliği yapma, öğretmenleri karar süreçlerine dâhil etme ve teknoloji entegrasyonu yoluyla öğretimi geliştirdiklerini ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçları, ilgili alanyazına dayalı olarak tartışılmış ve önemli çıkarımlar sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |