Eğitim-öğretim ortamında materyal kullanımı, kullanıcılara; bilgiyi somutlaştırma, eğlenceli sınıf ortamı oluşturma, bilginin kalıcılığını artırma, yaparak yaşayarak öğrenme, temel dil becerilerinin etkili kullanımı noktalarında kolaylıklar sağlamaktadır. Türkçe öğretmenliği lisans programında seçmeli dersler arasında yer alan “Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı” dersi aracılığıyla söz konusu amaçlara ulaşmak hedeflenmektedir. Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı dersi kapsamında hazırladıkları materyallerden örnekler sunmak ve öğrencilerin derse yönelik görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 güz döneminde bir devlet üniversitesinin Türkçe öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 22 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilimsel (fenomenolojik) desende yürütülmüş olup veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme kılavuzu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, MAXQDA nitel veri analiz programı kullanılarak içerik analizi tekniğine göre analiz edilmiş ayrıca öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları materyallerden örnekler sunulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının Türkçe derslerinde materyal kullanımına yönelik genellikle olumlu görüşlere sahip oldukları ancak materyal tasarlama sürecinin bazı aşamalarında zorluk yaşadıkları belirlenmiştir.
Bu çalışmada "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi"nde belirtilen kurallara uyulduğunu ve "Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler"e dayalı hiçbir işlem yapmadığımı beyan ederim. Aynı zamanda etik ihlallerde tüm sorumluluğun makale yazarına ait olduğunu beyan ederim.
The use of materials in the teaching-learning environment provides users with conveniences in terms of concretizing information, creating a fun classroom environment, increasing the permanence of information, providing the opportunity to learn by doing and experiencing, and supporting the effective use of basic language skills. It is aimed to achieve these aims through the “Material Design in Turkish Teaching” course, which is one of the elective courses in the Turkish teaching undergraduate program. The aim of this study is to present examples of the materials prepared by candidate Turkish teachers within the scope of Material Design in Turkish Language Teaching course and to determine the opinions of the students about the course. The study group consisted of a total of 22 students studying in the Turkish language teaching department of a state university in the fall semester of 2023-2024. The study was conducted in a phenomenological type of qualitative research designs, and a semi-structured interview form was used as a data collection tool. The data were analyzed according to the content analysis technique using MAXQDA qualitative data analysis software in addition examples of the materials prepared by the students within the scope of the course were presented. According to the results of the study, it was determined that teacher candidates generally had positive opinions about the use of materials in Turkish lessons, but they experienced difficulties in some stages of the material design process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | July 3, 2024 |
Acceptance Date | February 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |