Research Article
BibTex RIS Cite

Opinin of Music Teachers Working in Secondary Education Institutions Regarding Music Teacher Appointment Exams: Northern Cyprus Example

Year 2025, Volume: 54 Issue: 247, 1647 - 1686, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1521318

Abstract

The aim of this research is to determine the opinions of music teachers working in Secondary Education Institutions of the Turkish Republic of Northern Cyprus Ministry of National Education and Culture (TRNC MEKB) regarding the music teacher appointment exams. For this purpose, the research was conducted using the case study design, one of the qualitative research models. In the study, a nested single case design, one of the case study designs, was used. The study group of the research consists of 30 music teachers who graduated from the music teaching department or conservatory and who received pedagogical formation and passed the state teacher entrance exam and were appointed to public schools in TRNC. Data was collected with semi-structured interview forms prepared by the researchers as a data collection tool. The data obtained was analyzed using descriptive and content analysis methods, which are among the qualitative analysis methods. According to the results obtained, it was determined that the questions in the teacher appointment exam and undergraduate education course contents were not related according to the participants who graduated from the music teaching department, but they were related according to the participants who graduated from the conservatory. It was concluded in the study that, according to the participants, the basic education program used in public schools is also related to the teacher appointment exam questions and the basic education program.

References

  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48–62.
  • Arslan, S., ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38–63.
  • Ataman Gencel. Ö. (2008). Okul öncesi eğitimde ve ilköğretimde genel müzik eğitimi. Millî Eğitim, 180, 216–226.
  • Atav, E., ve Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 1–13.
  • Avcı, A. (2020). Pedagojik formasyon eğitimi alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlilikleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Başkan, Z., ve Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nda (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 29–49.
  • Bozak, A., Özdemir, T., ve Seraslan, D. (2016). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin eğitim fakültelerinde almış oldukları öğretmenlik eğitimine ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 100–113.
  • Bozkaya, İ. (2000). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde uygulanmakta olan yeni müzik öğretmenliği lisans programı üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Dergisi, 13(1), 125–133.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çoban, S. G. (2021). KKTC’de öğretmen yetiştirme ve atama sisteminin değerlendirilmesi. In R. Kilili & T. Günay (Eds.), Kuzey Kıbrıs’ta güncel araştırma konuları (s. 229–242). Gazi Kitabevi.
  • Demir, Ö. O. (2009). Nitel araştırma yöntemleri. Içinde K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (ss. 285–318). Alfa Yayınları.
  • Demirtaş, H., ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 137–152.
  • Deniz, J. (2000). Piyano eğitimi programının müzik eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 115–134.
  • Gökçe, F. (2013). Lisans öğrencileri ile formasyon programına devam eden kursiyerlerin KPSS konusundaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı(1), 171–190.
  • Gökçe, N. (2019). Müzik öğretmeni yetiştirme programı hakkında öğrencilerin, müzik öğretmenlerinin ve öğretim üyelerinin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35–43.
  • Güleç, K. S. (2009). Müziğin kişisel işlevleri açısından müzik eğitiminde güdülenmenin önemi. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS 38): Müzik Kültürü ve Eğitimi, 365–375. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta, Türkiye.
  • Kalyoncu, N. (2005). Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207–220.
  • Karkın, M. (2002). Müzik eğitimi anabilim dallarında müzik teorisi ve işitme eğitimi ile armoni eğitiminin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(2), 339–344.
  • KKTC Öğretmenler Yasası. (1985). http://khk.kamunet.net/docs/ogr_2009/25-1985.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2015). Öğretmenler Sınav Tüzüğü. (2019 güncellenmiş versiyonu) http://www.mebnet.net/sites/default/files/ tuzukler/2019OgretmenlerSinavTuzugu.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2019). Öğretmenler Sınav Tüzüğü. http://www.mebnet.net/sites/default/files/tuzukler/2019OgretmenlerSinavTuzugu.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2018). Temel Eğitim Programı. http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programları/2021-2022/1.pdf
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: Sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 709–732.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143–157.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özevin, B. (2006). Oyun, dans ve müzik dersine ilişkin motivasyon ölçeği. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, Türkiye.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi 1 uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121–143.
  • Selçuk, G. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ve öz yeterlik inançlarının öğretmen yetiştirme programı kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Süral, S., ve Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 62–75. https://doi.org/10.17860/efd.56668
  • Taneri, P. O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997–1014.
  • Tankız, K. D. (2011). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavına başvuran adayların başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Temiz, E. (2016). Pedagojik formasyon alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2165–2174. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9139
  • Türüdü, M. A. (2019). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumların programlarında kemanenin yeri ve eğitim müfredatının öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, S., ve Çapraz, C. (2018). A road map for the content validity used in scale development studies. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251–264. https://doi.org/10.17556/erziefd.297741
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurumu. (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Zahal, O., Gürpınar, E., ve İlhan, Y.S. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi ve alan ders başarıları arasındaki ilişki (İnönü Üniversitesi örneği). Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Konferansı, 343–362.

Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Müzik Öğretmenlerinin Müzik Öğretmeni Atama Sınavlarına İlişkin Görüşleri: Kuzey Kıbrıs Örneği

Year 2025, Volume: 54 Issue: 247, 1647 - 1686, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1521318

Abstract

Bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim Kültür Bakanlığı (KKTC MEKB) Ortaöğretim Kurumlarında görev yapan müzik öğretmenlerinin müzik öğretmeni atama sınavlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada durum çalışması desenlerinden iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu müzik öğretmenliği bölümü mezunu veya konservatuar mezunu olup pedagojik formasyon alarak devlet öğretmenliğe giriş sınavında başarılı olarak KKTC’deki devlet okullarına atanan 30 müzik öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, nitel analiz yöntemlerinden betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, müzik öğretmenliği bölümünden mezun olan katılımcılara göre öğretmen atama sınavında yer alan sorular ile lisans eğitimi ders içeriklerinin ilişkili olmadığı, buna karşın, konservatuardan mezun olan katılımcılara göre ilişkili olduğu saptanmıştır. Araştırmada katılımcılara göre devlet okullarında kullanılan temel eğitim programının öğretmen atama sınavı soruları ile ve temel eğitim programıyla da ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48–62.
  • Arslan, S., ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38–63.
  • Ataman Gencel. Ö. (2008). Okul öncesi eğitimde ve ilköğretimde genel müzik eğitimi. Millî Eğitim, 180, 216–226.
  • Atav, E., ve Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 1–13.
  • Avcı, A. (2020). Pedagojik formasyon eğitimi alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlilikleri [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Başkan, Z., ve Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nda (KPSS) çıkan soruların öğretmenlik meslek derslerine göre kapsam geçerliği. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 29–49.
  • Bozak, A., Özdemir, T., ve Seraslan, D. (2016). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin eğitim fakültelerinde almış oldukları öğretmenlik eğitimine ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 100–113.
  • Bozkaya, İ. (2000). Eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde uygulanmakta olan yeni müzik öğretmenliği lisans programı üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Dergisi, 13(1), 125–133.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çoban, S. G. (2021). KKTC’de öğretmen yetiştirme ve atama sisteminin değerlendirilmesi. In R. Kilili & T. Günay (Eds.), Kuzey Kıbrıs’ta güncel araştırma konuları (s. 229–242). Gazi Kitabevi.
  • Demir, Ö. O. (2009). Nitel araştırma yöntemleri. Içinde K. Böke (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (ss. 285–318). Alfa Yayınları.
  • Demirtaş, H., ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 137–152.
  • Deniz, J. (2000). Piyano eğitimi programının müzik eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 115–134.
  • Gökçe, F. (2013). Lisans öğrencileri ile formasyon programına devam eden kursiyerlerin KPSS konusundaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı(1), 171–190.
  • Gökçe, N. (2019). Müzik öğretmeni yetiştirme programı hakkında öğrencilerin, müzik öğretmenlerinin ve öğretim üyelerinin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., ve Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 35–43.
  • Güleç, K. S. (2009). Müziğin kişisel işlevleri açısından müzik eğitiminde güdülenmenin önemi. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS 38): Müzik Kültürü ve Eğitimi, 365–375. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta, Türkiye.
  • Kalyoncu, N. (2005). Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207–220.
  • Karkın, M. (2002). Müzik eğitimi anabilim dallarında müzik teorisi ve işitme eğitimi ile armoni eğitiminin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10(2), 339–344.
  • KKTC Öğretmenler Yasası. (1985). http://khk.kamunet.net/docs/ogr_2009/25-1985.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2015). Öğretmenler Sınav Tüzüğü. (2019 güncellenmiş versiyonu) http://www.mebnet.net/sites/default/files/ tuzukler/2019OgretmenlerSinavTuzugu.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2019). Öğretmenler Sınav Tüzüğü. http://www.mebnet.net/sites/default/files/tuzukler/2019OgretmenlerSinavTuzugu.pdf
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2018). Temel Eğitim Programı. http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programları/2021-2022/1.pdf
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: Sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 709–732.
  • Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143–157.
  • Öztürk, S. (2011). Müzik öğretmenliği programında alınan piyano eğitiminin müzik öğretmeninin mesleki yaşamına katkısı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özevin, B. (2006). Oyun, dans ve müzik dersine ilişkin motivasyon ölçeği. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, Türkiye.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi 1 uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121–143.
  • Selçuk, G. (2016). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme yeterlik algıları ve öz yeterlik inançlarının öğretmen yetiştirme programı kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Süral, S., ve Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 62–75. https://doi.org/10.17860/efd.56668
  • Taneri, P. O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997–1014.
  • Tankız, K. D. (2011). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavına başvuran adayların başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Temiz, E. (2016). Pedagojik formasyon alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2165–2174. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.9139
  • Türüdü, M. A. (2019). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumların programlarında kemanenin yeri ve eğitim müfredatının öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yeşilyurt, S., ve Çapraz, C. (2018). A road map for the content validity used in scale development studies. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251–264. https://doi.org/10.17556/erziefd.297741
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurumu. (2018). Müzik öğretmenliği lisans programı. Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Zahal, O., Gürpınar, E., ve İlhan, Y.S. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik meslek bilgisi ve alan ders başarıları arasındaki ilişki (İnönü Üniversitesi örneği). Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Konferansı, 343–362.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Research Article
Authors

Başak Beyaz 0000-0003-0832-8548

Emine Arıkhan 0000-0003-1890-5660

Publication Date August 1, 2025
Submission Date July 23, 2024
Acceptance Date March 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 54 Issue: 247

Cite

APA Beyaz, B., & Arıkhan, E. (2025). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Müzik Öğretmenlerinin Müzik Öğretmeni Atama Sınavlarına İlişkin Görüşleri: Kuzey Kıbrıs Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 54(247), 1647-1686. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1521318