Bu çalışmada 1929-2018 yılları arasında on lise fizik ders kitabının genel ve biçimsel özelliklerinin nasıl değiştiği ve bu değişimlerin muhtemel sebepleri incelenmiştir. Doküman incelemesinin kullanıldığı bu çalışmada kitapların yazarı, sayfa sayısı, basım evi, ücretli olup olmaması genel özellikleri yanında kitapların boyutu, sayfa kalitesi, renklendirme, ek bilgilendirici öğe kullanımı, giriş bölümü, bölüm ve formüllerin numaralandırılması gibi biçimsel özellikleri incelenmiştir. Kitap incelemelerinin genel ve biçimsel özellikleri yazıldığı dönemin teknolojik, ekonomik, politik durumu hakkında bilgiler sunmuştur. Kitapların yazılmasında standartların, yönergelerin ve ders kitabı yazma yönetmeliklerinin detaylı olmaya başladığı görülmüştür. 1929, 1934, 1938 yılı kitapları devlet eliyle basılıp belirli bir ücretle satılırken, 1955, 1972, 1992, 1998 kitapları özel yayınevleri ve yazarlara bırakılmıştır ve ücretlidir. İncelenen 2010, 2017 ve 2018 devlet eliyle en son ücretsiz basılmıştır. Yazarlar yanında kitapta emeği geçen farklı uzmanlara da yer verilmiştir. İncelemelerin sonunda ders kitaplarının kâğıt ve basım kalitesinin zamanla arttığı, incelenen son kitap 2018 ders kitabına ise dijitale uyumlu öğelerin eklendiği görülmüştür. Bunun yanında kitabın yazıldığı dönemin eğitim-öğretim yaklaşımı kitaptaki başlıklar ve ek bilgi öğelerine yansımıştır. Ders kitaplarının eğitim tarihi alanında önemli veriler sağlayan bilgi kaynakları olduğu sonucuna varılmıştır.
fizik eğitimi ders kitaplarının tarihi biçimsel özellikler ders kitapları yönergeleri ve standartları
Bu çalışmada "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi"nde belirtilen kurallara uyulduğunu ve "Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler"e dayalı hiçbir işlem yapmadığımı beyan ederim.
Tezimde ve sonrasında desteğini esirgemeyen danışmanım Prof. Dr. Mustafa GÜNDÜZ’e teşekkürü borç bilirim.
This study examined how general and formal features of ten high school physics textbooks changed between 1929 and 2018. It also examined the possible reasons for the changes. The method used in this study is document review. The author, number of pages, printing house, and whether the books are paid were examined as general features. Features such as the size of the books, page quality, coloring, use of additional informative elements, introduction, numbering of sections and formulas were also examined as formal features. The general and formal features of the book reviews provided information about the period's technological, economic, and political situation. Standards, guidelines, and regulations in textbook writing have become more detailed. The state printed and distributed the 1929, 1934, and 1939 books. Private and state publishing houses printed the textbooks between 1955 and 1998, and teachers wrote the books. Students purchased the 1929-1998 books for a fee. The state distributed the 2010, 2017, and 2018 books free of charge. Over time, the names of the team that wrote the book, the names of the linguist, and the visual design specialist were also included on the cover of the textbooks. At the end of the study, the paper and printing quality of the textbooks increased over time. The 2018 book includes digitally compatible elements. In addition, the education-training approach is reflected in the titles and additional information items in the book. Textbooks are information sources that provide essential data in education history.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophical and Social Foundations of Education, Physics Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | August 19, 2024 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |