In this study, the views of Social Studies teacher candidates on popular culture and their metaphorical perceptions of this concept were discussed. The study was conducted with students studying in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades in the Social Studies teaching department at a university in the Black Sea Region. The metaphor form and interview form developed by the researcher were used in the study. The metaphors developed by the students for the concept of popular culture were included in 10 different categories. The category with the most metaphors was the category of harming people and putting them in the same mold. Another category was the category that emphasized the aspect of popular culture being a temporary and variable element. In this sense, it was seen that the most metaphors were included in these two categories. The data obtained from the interviews revealed the awareness of the teacher candidates regarding popular culture. In this sense, it has been noticed that teacher candidates have the last conscious explanations about how popular culture affects their own lives, social life and the lives of students. It is understood from the metaphorical images and the answers given to the interview forms that teacher candidates are extremely conscious about popular culture and its effects and are in a position to act with this awareness in their teaching life. Popular culture is a subject in the curriculum of Social Studies course. For this reason, courses on popular culture should be given more frequently at the undergraduate level and students should be informed about the precautions that can be taken against the negative effects of popular culture.
Bu çalışmada popüler kültüre ilişkin Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerinin neler olduğu ve bu kavrama ilişkin metaforik algılarının neler olduğu ele alınmıştır. Çalışma, Karadeniz Bölgesi’nde bir üniversitede Sosyal Bilgiler öğretmenliği bölümünde, 1. 2. 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler ile yürütülmüştür. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen metafor formu ve görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerin popüler kültür kavramına yönelik geliştirdikleri metaforlar 10 farklı kategoride yer almıştır. Bunlardan en fazla metafor geliştirilen kategori, insana zarar veren ve aynı kalıba sokan kategorisidir. Bir diğer kategori ise popüler kültürün geçici ve değişken bir unsur olma yönüne vurgu yapılan kategoridir. Bu anlamda en fazla metaforun bu iki kategoride yer aldığı görülmektedir. Görüşmelerden elde edilen veriler ise öğretmen adaylarının popüler kültüre ilişkin farkındalık durumlarını ortaya koyar nitelikte olmuştur. Bu anlamda öğretmen adaylarının popüler kültürün kendi hayatlarına, toplum hayatına ve öğrencilerin hayatına ilişkin nasıl etkileri olduğuna dair son bilinçli açıklamaları olduğu fark edilmiştir. Metaforik imgelerden ve görüşme formlarına verilen yanıtlardan anlaşılmaktadır ki öğretmen adayları popüler kültür ve onun etkilerine karşı son derece bilinçli ve öğretmenlik yaşantısında da bu bilinçle hareket edebilecek durumdadır. Popüler kültür, Sosyal Bilgiler dersi müfredatında yer alan bir konudur. Bu nedenle lisans düzeyinde popüler kültüre ilişkin derslere daha sık yer verilmeli ve öğrenciler düzeyinde popüler kültürün olumsuz etkilerine karşı alınabilecek tedbirlere ilişkin bilgilendirmeler yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education, Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | September 9, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |