This study examined the relationship between behavior regulation and early mathematics skills of preschool children. The study group consisted of 222 children, 113 girls and 109 boys, aged 5-6 years, who were attending preschool education. This study, designed according to the quantitative research design, was conducted using the relational screening model. The Head-Toes-Knees-Shoulders Tasks-Revised (HTS-R) and Early Mathematics Test (EMAT) were used to collect data. Children's behavior regulation and early mathematics skills were evaluated individually with each child by the researcher. Parametric tests were used in the analysis of the data. t Test was used for binary variables, and Pearson Correlation Coefficient was used to determine the relationship between two measurement sets. In the study, a significant relationship was found between children's behavior regulation and early mathematics skills. It was found that children's behavior regulation and early mathematics skills did not show a significant difference according to the gender variable, but showed a significant difference according to the duration of school attendance.
Bu çalışmada okul öncesi dönem çocukların davranış düzenleme ve erken matematik becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaşındaki 113 kız ve 109 erkek olmak üzere toplam 222 çocuk oluşturmaktadır. Nicel araştırma desenine göre tasarlanan bu çalışma ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada Baş-Ayak Parmakları-Dizler-Omuzlar Görevleri- Revize (BADO Görevleri-R) ve Erken Matematik Testi (EMAT) kullanılmıştır. Çocukların davranış düzenleme ve erken matematik becerileri araştırmacı tarafından her bir çocukla bireysel olarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde parametrik testler kullanılmıştır. İkili değişkenlerde t Testi, iki ölçüm seti arası ilişkinin belirlenmesinde ise Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Çalışmada çocukların davranış düzenleme ve erken matematik becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Çocukların davranış düzenleme ve erken matematik becerilerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark göstermediği ancak okula devam süresine göre anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | November 9, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |