This study aimed to investigate graduate research on educational inclusion in Türkiye. The study was a systematic review. The review included 100 graduate theses from the Council of Higher Education of Türkiye (YÖK) National Thesis Center using the keywords "inclusion" and “inclusive education”. The studies were examined by type, methodology, year, sample/study group, the city data collected, disciplines, subject, and the results they produced. The research showed that most educational inclusion studies were at the master's level. Nearly half of the assessed research was done within two years. Turkish educational inclusion research was mostly qualitative. In graduate research on educational inclusion, teachers' viewpoints dominated sampling and study groups, and Istanbul was the city from which the most data collected for the graduate thesis. Inclusion in education was particularly explored in educational administration, elementary education, and curriculum and instruction. Teacher attitudes dominated graduate research on educational inclusion, although refugee and special needs education were also important. From the results of postgraduate theses on inclusion in education, it was understood that although there was awareness and good practices in the Turkish education system, there were problems both in legislation and practice and still much work to be done with the participation of all stakeholders. Given the research findings and the importance of inclusion in education, undergraduate and graduate knowledge production should cover inclusion more, especially in teacher training programs. This approach establishes the groundwork for an inclusive society in which educators, administrators, scholars, and policymakers collaborate, ensuring that all persons may access educational opportunities tailored to their needs.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de eğitimde kapsayıcılık ile ilgili yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesidir. Çalışma sistematik derlemedir. Çalışmanın temel amacı doğrultusunda YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde “kapsayıcılık” ve “kapsayıcı eğitim” anahtar kelimeleri kullanılarak ulaşılan 100 lisansüstü çalışma bu incelemeye dahil edilmiştir. Çalışmalar tür, yöntem, yıl, örneklem/çalışma grubu, disiplinleri, verilerin toplandığı şehirler, konu ve ürettikleri sonuçlar bakımından incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre eğitimde kapsayıcılık konusunda çalışmaların çoğunluğu yüksek lisans düzeyinde gerçekleşmiştir. İncelenen çalışmaların yaklaşık yarısının son iki yılda gerçekleştiği görülmektedir. Eğitimde kapsayıcılık konusunda Türkiye’de gerçekleşen çalışmalarda en çok nitel yöntemler kullanılmıştır. Eğitimde kapsayıcılık lisansüstü çalışmalarında örneklem ve çalışma gruplarında en çok öğretmenlerin görüşlerinden yararlanılmış ve araştırmalar için en çok verinin toplandığı il İstanbul’dur. Eğitimde kapsayıcılık konusunun en çok çalışıldığı anabilim/bilim dalları arasında eğitim yönetimi, sınıf eğitimi ve eğitim programları ve öğretimi yer almaktadır. Eğitimde kapsayıcılık lisansüstü çalışmalarında en çok ele alınan konu öğretmen tutumudur. En çok çalışılan konular arasında mülteci çocukların eğitimi ve özel gereksinimli çocukların eğitimi de bulunmaktadır. Eğitimde kapsayıcılık ile ilgili lisansüstü tezlerin sonuçlarından eğitim sisteminde konuya ilişkin farkındalık ve gerçekleştirilen iyi uygulamalar olmasına rağmen hem mevzuatta hem de uygulamada sorunların olduğu ve tüm paydaşların katılımıyla yapılması gereken çok iş olduğu anlaşılmaktadır. Tüm bu araştırma sonuçları ve eğitimde kapsayıcılığın önemi göz önünde bulundurulduğunda eğitimde kapsayıcılık konusuna lisans ve lisansüstü düzeyde bilgi üretiminde ve özellikle öğretmen yetiştirme programlarında daha çok yer verilmesi önerilebilir. Böylelikle öğretmenlerin, yöneticilerin, akademisyenlerin ve politika yapıcıların iş birliği içinde çalışabileceği, tüm bireylerin gereksinimleri doğrultusunda eğitim olanaklarından yararlanabileceği kapsayıcı bir toplumun temelleri atılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management, Education Policy, Inclusive Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2025 |
Submission Date | November 15, 2024 |
Acceptance Date | April 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 54 Issue: 247 |