Research Article
BibTex RIS Cite

“Tarihin Sonu” Olgusu ve Eskatologya Mitleri

Year 2020, Volume: 16 Issue: 128, 28 - 40, 18.12.2020

Abstract

Her ulusun mitolojik bir dünyası vardır ve birbirlerinden çok farklı coğrafyalarda yaşamış olsalar da insan topluluklarının mitolojik dünyaları, mitologları şaşırtacak kadar birbirleriyle olağanüstü benzerlikler taşımaktadır. Farklı toplumlarda, farklı dönemlerde farklı farklı şekiller alsalar da aslında mitler insanlığın ortak kül-türünün ürünüdürler. Mitosları diğer anlatılardan ayıran en önemli özellik, onun kutsal tarafıdır. Mitler, hiç kuşkusuz, kutsal anlatılar olarak ortaya çıkmıştır ve bu anlatılar, onlara inanan kitlelerce kutsal metinler olarak kabul edilmektedir. Mitlerin, “kutsal”ın bir parçası ve kutsal anlatılar olması nedeniyle eskatoloji ile de yolu kesişmektedir. “Eskatoloji”, son şeylerin ya da daha doğru bir biçimde, bilinen dünyamızın kendileriyle sona ulaştığı olayların öğretisidir. Bu dünyanın sonunun ve onun yıkılışının öğretisidir. Bu yönüyle teoloji ile mitoloji arasında orta bir noktada durmaktadır. Tarihin sonu kavramı hem bir teolojik olgu hem de mitolojik bir beklentidir. Eskatoloji bize, evrenin özelde de uygarlığımızın bir sona doğru yaklaşmakta olduğunu; çünkü zamanın ileriye doğru bir akış içerisinde olması nedeniyle sona ermesi gerektiğini vazeder. Bu, sadece mitolojik ya da teolojik bir varsayım değildir. Ekonomiden coğrafyaya, jeopolitikten astrofiziğe kadar birçok bilimsel disiplin de eskatolojinin bu savlarına destek olmakta ve öngörülerini güçlendirmektedir. Zamanın nasıl son bulacağı ile ilgili geliştirilen inanç biçimleri tarih boyunca, dinlerde ve mitolojilerde önemli bir yer tutmuştur. Yeryüzünün hemen hemen gelmiş geçmiş bütün uygarlıklarında eskatolojik inanç ve inanışlar, diğer inançlar içerisinde hiç de azımsanmayacak öneme ve etkiye sahiptir. Bu inançların özünde, insanların hangi toplumdan olursa olsun veya hangi zaman diliminde yaşarsa yaşasın, yaşanılan dünyadan daha adil ve daha mutlu bir dünyayı tasarlıyor ve bekliyor oluşu, inanış ve ülküsü yatmaktadır. Eskatoloji ve eskatolojik beklentiler içerisinde olanlar, zamanın Tanrı lehine dönüşünü ve Tanrı’nın zamanı kendi kontrolü altına alışı beklentisini taşımaktadırlar. Eskatolojik inanışlar, bir felaketi ve felaketler zincirini vaat ederken, aynı zamanda, “iyi olan”ı da vaat etmektedirler. Kir-lenen bu dünyadan daha arınmış bir dünya, giderek kötüleşen zamanlardan daha adil, mutlu ve müreffeh bir altın çağ çıkacaktır. Bu, kötünün içinde mutlak iyinin var olmasıdır ve mutlak iyinin tesis edilmesiyle, kötülük-ler yenilgiye uğratılmış, yok edilmiş olacaktır. “Son” fikrinin gerçekleşebilmesi için, iyiye ihtiyaç duyulacak gayri meşru zamanların var olması gerekir. Zaman iyice kötüleştikten ve iyiye, ahlaka, müreffeh yaşamlara kuvvetle ihtiyaç duyulduktan sonra da artık, ahlaksal dönüşümün zamanı gelmiş demektir. Böylece, kötülükler kesin bir mağlubiyete uğratılacak ve eskatolojik vaat yerini bulmuş olacaktır. Bu çalışmada eskatolojinin ne olduğu, mitolojiyle olan ilişkisi ve belli başlı eskatolojik mitler üzerinde durulmuştur. Türk mitolojisi içerisinde yer alan eskatologya mitlerinden biri olan tufan anlatısından hareketle Türk mitolojisindeki eskatolojik bir olgu da irdelenmeye çalışılmıştır.

Supporting Institution

---

Project Number

---

Thanks

---

References

  • Çağatay, Saadet. “Altay Türklerinde Kıyamet Anlayışı”. I. Uluslararası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. Ankara: C. IV, Gelenek, Görenek, İnançlar, Kültür
  • Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınları, 1976.
  • Çınaroğlu, Menderes. Bir Eskatoloji Mitosu Olarak Türklerde Tufan. Türk Dünyası Tarih
  • Kültür Dergisi: 249. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, 2007.
  • Çınaroğlu, Menderes. “Türk Kültüründe Eskatoloji Mitlerine Dair Bir İnceleme”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, 2008.
Year 2020, Volume: 16 Issue: 128, 28 - 40, 18.12.2020

Abstract

Project Number

---

References

  • Çağatay, Saadet. “Altay Türklerinde Kıyamet Anlayışı”. I. Uluslararası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. Ankara: C. IV, Gelenek, Görenek, İnançlar, Kültür
  • Bakanlığı Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınları, 1976.
  • Çınaroğlu, Menderes. Bir Eskatoloji Mitosu Olarak Türklerde Tufan. Türk Dünyası Tarih
  • Kültür Dergisi: 249. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, 2007.
  • Çınaroğlu, Menderes. “Türk Kültüründe Eskatoloji Mitlerine Dair Bir İnceleme”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, 2008.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Işıl Altun 0000-0001-6596-0967

Menderes Çınaroğlu This is me 0000-0002-4978-8156

Project Number ---
Publication Date December 18, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 128

Cite

MLA Altun, Işıl and Menderes Çınaroğlu. “‘Tarihin Sonu’ Olgusu Ve Eskatologya Mitleri”. Milli Folklor, vol. 16, no. 128, 2020, pp. 28-40.

 Millî Folklor is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International license  https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/