Ortaçağ dönemine kadar gittiğimizde, Tanrı’nın doğasına ilişkin
İlahi basitlik fikri geleneksel olarak hem filozoflar hem de teologlar
tarafından Tanrı’nın tabiatını kavramada başvurulan en önemli temel
yaklaşımlardan biri olarak önümüze çıkmaktadır. Özellikle felsefi teolojide,
Tanrı’nın kendi öz varlığından ayrı bir doğaya veya kendi zatından
ayrı sıfatlara sahip olup olmadığı sorusu ciddi tartışma konusu
olmuştur. Tanrı’nın varlığından ayrı bir doğasının olmadığı veya onun
kendi zatından ayrı olan sıfatlara sahip olmadığı iddiasının temelinde
Tanrı’nın basit olduğu öğretisi bulunur. Bu makalenin başlıca amacı,
Tanrı’nın basitliği düşüncesi bağlamında herhangi bir karşıt görüşü
çürütme amacı taşımadan, Ortaçağ İslam felsefesinde bu fikrin el-Fārābī
tarafından nasıl ifade edildiğini inceleyerek İslam entelektüel tarihi
içerisinden bu düşüncenin betimleyici bir tarzda bir ifadesini sunmaktır.
Bu makalede, el-Fārābī’nin tasavvurunda Tanrı’nın “birliği” doktrini ile
İlahi basitliğin doğrudan korelasyonu üzerinde durulmuş ve Tanrı’nın
basitliğine ilişkin tezinin O’nun salt zatının her tür ontolojik ve semantik
ayırım ve bileşiklikten uzak olduğu düşüncesi üzerine kurulduğuna
dikkat çekilmiştir.
Drawing back the medieval era, the idea of divine simplicity
as regards to divine nature has traditionally been regarded as one of the
instigating fundamental modalities appealing to apprehending God’s
nature in terms of both philosophers and theologians. More particularly
in the philosophical theology, the question of whether God has a nature
distinct from his own existence or has attributes distinct from his own
divine self or essence has been a subject of serious discussion. At the
very foundation of the claim that God does not have a nature other than
his own existence or that he has no attributes distinct from his own essence
is the idea that God is simple. The paramount concern of this article
is to provide a descriptive account of the doctrine of divine simplicity
from Islamic intellectual history by investigating how this doctrine was
articulated by al-Fārābī in Medieval Islamic philosophy, without, however,
having an aim in refuting any of the opponent views in relation to
the doctrine. This article mainly emphasizes on the direct correlation
of divine simplicity with the doctrine of God’s “oneness” in al-Fārābī’s
perception and draws the attention to the fact that his thesis as regards
to God’s simplicity is grounded on the idea that God’s own essence is free
from any kind of ontological and semantic distinction or multiplicity.
Al-Fārābī One God Oneness Simplicity Divine attributes the First Cause
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2016 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 2 |