The compilation activities in Tafsir are sustained by the scholars writing suitable works for their periods’ souls by inheritance thanks to being knowledgeable about the acquis that comes before them. Revealing and presenting previous period’s works to scholars matters to keep these works permanent and make them continue by not being disconnected from each other. Based on this thought, we chose the manuscript work named “Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm” by Muhammed b. Ahmed ed-Dîbî el-Mısrî (d. 1025/1616 [?]), who lived in the late 10th and early 11th centuries Hijri as the topic. The aim of the study is to reveal incomplete or incorrect information about the content, method and author of this work. In addition, in the study, the method of the work was tried to be determined by correcting the wrong information about the work and its author, introducing the copies, determining the sources and examining the abbreviation style that the author followed during the transfer from the source works because it is a concise work. Because Misrî’s exegesis is a concise writing, the “condensation” concept is introduced at the introductory part of our work in short. By proving the work's belonging to Mısrî, doubts on this subject were removed. Copies of tafsir in various libraries have been identified and these copies have been described. The author indicated that he had used a few papers with the commentary of Kurtubi as the primary sources in the preface of the work. In this study, it has been tried to determine the sources that Mısrî used other than Kurtubî and the abbreviation method he used to transfer the information from these sources to his work. Misrî tafsir is important in terms of tafsir literature because it is a concise work that has been copyrighted by benefiting from certain works, especially Kurtubî and Beyzâvî.
el-Mısrî Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm Kurtubî condensation concise. Tefsîr İhtisâr Mısrî Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm Kurtubî
Kütüphane koleksiyonlarında ve yazma eserlerin tanıtıldığı fihristlerde “Tefsîru’l-Kur’ani’l-Azîm” adlı eserin müellifi hakkında ortaya konulan bilgiler çok net değildir. Bunun yanında eser hakkında yapılan sınırlı çalışmalarda Mısrî tefsirinin kaynakları, muhtevası ve takip edilen yöntem hakkında tatmin edici bilgiler sunulamamıştır. Bu çalışmada Mısrî tefsiri konu olarak seçilmiştir. Çalışmada eser ve müellifi hakkındaki yanlış bilgileri tashih edilerek nüshaları tanıtılmıştır. Mısrî’nin tefsirinde istifade ettiği kaynaklar tespit edilmiş ve tefsirindeki yöntemi kısaca açıklanmaya çalışılmıştır. Bununla birlikte, Muhtasar bir eser olmasından dolayı giriş bölümünde kısaca “ihtisâr” kavramı üzerinde durulmuştur. Çalışmada, Mısrî tefsirinin Hicrî 10. Yüzyılın sonları, 11. yüzyılın başlarında yaşamış olan Muhammed b. Ahmed ed-Dîbî el-Mısrî (ö. 1025/1616 [?])’ye ait olduğu belirlenmiştir. Tefsirin, başta Kurtubî ve Beyzâvî olmak üzere belirli kaynaklardan yararlanarak telif edilmiş dirayet ağırlıklı bir muhtasar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mısrî tefsiri hakkında yeterli bilgilerin bulunmayışı ayrıca tefsirde ihtisâr konusunda yapılan çalışmaların sınırlı olması bu konuyu önemli kılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 15 |