Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyo-Politik Düzenin Koşulu Olarak İnsan Doğası

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 445 - 451, 30.12.2017

Abstract

Bu makalede, temel olarak, bir devletin bürokratik yapısını oluĢturan kurumlar ve devletin temeli olan toplumsal yapı arasındaki uyumun “insan doğası” kavramıyla doğrudan bir iliĢkisi olduğu iddia edilecektir. Siyaset Bilimi insanın rasyonel ya da duygusal davranıĢlarının siyasal düzenin kurgulanışında ve işleyişinde önemli bir yeri olduğu iddiasıyla çağdaş psikolojiden yararlanmıştır. Ne var ki, siyaset biliminin insan zihni ve doğası hakkında felsefi bir incelemeye giriĢmeden kurgulamaya çalıştığı siyasal düzenler sözü edilen uyumun sağlanması konusunda yetersiz görünmektedir. Sosyo-politik düzen ve uyumun kendisini en üst derecede görünüşe çıkardığı varsayılan batı demokrasilerinde, kendilerini mevcut politik düzenin bir parçası olarak görmeyen insanların hoşnutsuzluğu çağdaş siyaset biliminin insanı sadece psikolojik davranış kuramları bağlamında ele almış olmasına, insan doğası ve siyaset arasındaki köklü iliĢkiyi görmezden gelmiĢ olmasına bağlanabilir. Bu nedenle, bu makale, insan doğası ve siyaset arasındaki içkin (immanent) iliĢkiyi siyaset bilimi değil, siyaset felsefesi açısından inceleyecek ve siyasal yapının hem kendi iç işleyişinde hem de toplumsal yapı ile ilişkisinde çatışmacı ve ayrıĢtırıcı olmayan bir uyumun ancak ve ancak bu ilişkiye gereken önemin ve dikkatin verilmesi ile mümkün olacağını iddia edecektir.

References

  • Charvet J. (1981). A Critique of Freedom and Equality. New York 1981.
  • Wilson F. G. (1946) “Human Nature and Politics”. The Journal of Politics 8/4 (1946) 478-498.
  • Glover K. C (1993). “Human Nature and the State in Hobbes”. Ed. P. King, Critical Assesments, Volume IV (1993) 50-72. London.
  • Hobbes T. (1987). De Cive. New York 1987.
  • Hobbes T. (1991). Leviathan. Cambridge 1991.
  • Hubbard R. (1990). “The Political Nature of „Human Nature‟. Ed. D. L. Rhode, Theoretical Perspectives on Sexual Differences (1990) 63-73. New Heaven.
  • Kavka G. S. (1986) Hobbesian Moral and Political Theory. New Jersey 1986.
  • Locke J. (1988). Two Treatises of Government. Cambridge 1988.
  • Machiavelli N. (1961). The Prince. USA 1961.
  • Machiavelli N. (1970). The Discourses. Trans. L. J. Walker. Harmondsworth 1970.
  • Sommerville J. P. (1992). Thomas Hobbes: Political Ideas in Historical Context. London 1992.
  • Warrender H. (1957). The Political Philosophy of Hobbes. New York 1957.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 445 - 451, 30.12.2017

Abstract

References

  • Charvet J. (1981). A Critique of Freedom and Equality. New York 1981.
  • Wilson F. G. (1946) “Human Nature and Politics”. The Journal of Politics 8/4 (1946) 478-498.
  • Glover K. C (1993). “Human Nature and the State in Hobbes”. Ed. P. King, Critical Assesments, Volume IV (1993) 50-72. London.
  • Hobbes T. (1987). De Cive. New York 1987.
  • Hobbes T. (1991). Leviathan. Cambridge 1991.
  • Hubbard R. (1990). “The Political Nature of „Human Nature‟. Ed. D. L. Rhode, Theoretical Perspectives on Sexual Differences (1990) 63-73. New Heaven.
  • Kavka G. S. (1986) Hobbesian Moral and Political Theory. New Jersey 1986.
  • Locke J. (1988). Two Treatises of Government. Cambridge 1988.
  • Machiavelli N. (1961). The Prince. USA 1961.
  • Machiavelli N. (1970). The Discourses. Trans. L. J. Walker. Harmondsworth 1970.
  • Sommerville J. P. (1992). Thomas Hobbes: Political Ideas in Historical Context. London 1992.
  • Warrender H. (1957). The Political Philosophy of Hobbes. New York 1957.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Philosophy
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Eray Yağanak

Publication Date December 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Yağanak, E. (2017). Sosyo-Politik Düzenin Koşulu Olarak İnsan Doğası. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(2), 445-451.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr