Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 371 - 386, 30.06.2015

Abstract

Sosyal bilgiler lisans programlarında yer alan uygulama dersleri, öğretmen adaylarının bilişsel ve devinişsel gelişimini temele alan derslerdir. Bu dersler öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik gelişimine katkı sağladığı gibi, alan bilgisi yeterliliği üzerinde de oldukça etkili olduğu söylenebilir. Bu yüzden farklı alan uzmanları tarafından bu dersler yürütülmektedir. Bu çalışma, sosyal bilgiler dersi öğretmen adaylarının görüşlerine göre sosyal bilgiler lisans programında uygulamalı derslerde yaşanan sorunların tespiti ve bu sorunların mesleki yeterlik üzerine etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseni kullanılarak dizayn edilmiştir. Araştırmaya sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 10 öğretmen adayı katılmıştır. Amaçlı örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada veriler odak grup görüşmesi tekniğiyle elde edilmiştir. Veriler içerik analizi yolu kullanılarak bulgulara dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının uygulamalı derslerle ilgili kredi uyumsuzluğu, uygulamalı derslerin içeriği, programın yapısı ve öğretim üyesinden kaynaklanan sorunlar yaşadığı görülmüştür. Öğretmen adayları bu sorunların giderilebilmesi için çözüm önerilerinde bulunmuşlardır.

References

  • Aras S. & Sözen S. (2012). “Türkiye, Finlandiya ve Güney Kore’de öğretmen yetiştirme programlarının incelenmesi”. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (27-30 Haziran 2012). Niğde.
  • Arslan S. & Özpınar İ. (2008). “Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2/1 (2008) 38-63.
  • Aydın R. (2007). Türkiye’de Eğitimle İlgili Yapılan Bilimsel Toplantılarda ve Millî Eğitim Şûralarında Ele Alınan Öğretmen Sorunları ile Millî Eğitim Bakanlığı’nın Politika ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi (1980-2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara 2007.
  • Balcı E. (1991). Öğretmenlerin Rolleri, Eğitim Sosyolojisi. Ankara 1991.
  • Battal N. (2003). “Cumhuriyet Üniversitesi’nin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar”. VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 13-14. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi. Sivas.
  • Blandford S. (2000). Managing Professional Development in Schools, Routledge Taylor ve Francis. London 2000.
  • Carlsen W. S. (1999). “Domains of teacher knowledge”. Haz. J. Gess-Newsome & N. G. Lederman. Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (1999) 133-144. Dordrecht.
  • Çelikten M. & Can N. (2003). “Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen”. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15 (2003) 253-267.
  • Çelikten M., Şanal M. & Yeni Y. (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19/2 (2005) 207-237.
  • Dube O. (2009). “Addressing current controversial ıssues through the social studies curriculum: making social studies come alive”. European Journal of Educational Studies 1/1 (2009) 25-34.
Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 371 - 386, 30.06.2015

Abstract

References

  • Aras S. & Sözen S. (2012). “Türkiye, Finlandiya ve Güney Kore’de öğretmen yetiştirme programlarının incelenmesi”. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (27-30 Haziran 2012). Niğde.
  • Arslan S. & Özpınar İ. (2008). “Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları”. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2/1 (2008) 38-63.
  • Aydın R. (2007). Türkiye’de Eğitimle İlgili Yapılan Bilimsel Toplantılarda ve Millî Eğitim Şûralarında Ele Alınan Öğretmen Sorunları ile Millî Eğitim Bakanlığı’nın Politika ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi (1980-2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara 2007.
  • Balcı E. (1991). Öğretmenlerin Rolleri, Eğitim Sosyolojisi. Ankara 1991.
  • Battal N. (2003). “Cumhuriyet Üniversitesi’nin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar”. VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 13-14. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi. Sivas.
  • Blandford S. (2000). Managing Professional Development in Schools, Routledge Taylor ve Francis. London 2000.
  • Carlsen W. S. (1999). “Domains of teacher knowledge”. Haz. J. Gess-Newsome & N. G. Lederman. Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (1999) 133-144. Dordrecht.
  • Çelikten M. & Can N. (2003). “Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen”. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15 (2003) 253-267.
  • Çelikten M., Şanal M. & Yeni Y. (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19/2 (2005) 207-237.
  • Dube O. (2009). “Addressing current controversial ıssues through the social studies curriculum: making social studies come alive”. European Journal of Educational Studies 1/1 (2009) 25-34.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

İhsan Ünlü

Erol Koçoğlu

Alpaslan Ay

Publication Date June 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Ünlü, İ., Koçoğlu, E., & Ay, A. (2015). Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(1), 371-386.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr