Göç Yaşamış 6. Sınıf Öğrencileri’nin Noktalama İşaretlerini Uygulama Düzeylerinin Toplum Dil Bilimi Açısından İncelenmesi
Year 2013,
Volume: 3 Issue: 1, 189 - 210, 30.06.2013
Gülece Metin
,
Mehmet Canbulat
Abstract
Bu araştırmanın amacı Kocaeli/Körfez’e göç ile gelmiş ilköğretim 6. sınıf öğrencilerin noktalama işaretlerini uygulama düzeylerini tespit etmek ve tespit edilen sonucu toplum dil bilimi ilkeleri ile değer- lendirmektir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmanın katılımcıları 2010-2011 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Körfez’de bulunan 4 ilköğretim okulunda 6. sınıfta okuyan 214 öğrencidir. Araştırmanın alt problemleri, Göç yaşamış öğrencilerin; a) Noktalama işaretlerini uygulama düzeyleri nedir? b) Noktalama işaretlerini uygulama düzeyleri ile anne, baba eğitim durumları arasında anlamlı fark var mıdır? şeklinde belirlenmiştir. Belirlenen bu alt problemleri ölçmek için Karabuğa (2011) tarafından geliştirilen “Noktalama İşaretlerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrenci velilerinin eğitim durumlarına ilişkin bilgiler veli bilgi formla- rından alınmıştır. Belirtilen ölçeklere göre incelenen veriler IBM SPSS 20,0 programı ile çözümlenmiştir. Çıkarılan tablolar yorumlanmış ve göçe bağlı olarak anne-baba eğitim seviyesi düşük olan öğrencilerin nokta- lama işaretlerini uygulama düzeylerinin de düşük olduğu tespit edilmiştir. Tespit edilen sonuçlar toplum dil bilimi ilkeleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda mevcut durumun iyileştirilmesi konu- sunda sorumluluk alması gereken her makama uygun öneriler bulunulmuştur
References
- Akalın, M., Birinci, N., Ercilasun, B., Gülensoy, T., Korkmaz, Z., Parlatır, İ., & Zülfikar, H. (2001). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Yargı Yayınları.
- Aker, T., Ayata, B., Bay, A.,Buran, B., & Özeren, M. (2002). “Zorunlu İç Göç: Ruhsal Toplumsal ve Sonuçları”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 97-103.
- Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem- leri. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
- Huber, E. (2008). Dilbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
- İmer, K. (1990). Dil ve Toplum. Ankara: Gündoğan Yayınları.
- Karabuğa, H. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatı Çalışmalarında Noktalama İşaretlerini ve Yazım Kurallarını Kullanabilme Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet
Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kıran, Z. (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları.
- Özbay, M. (2011). “İlköğretim Türkçe Dersi (6-7-8. Sınıflar) Öğretim Programında Yazım ve Noktalama Kurallarının Sınıflara Göre Dağılımı”. Ed. M. Özbay. Yazma eğitimi, 185-193. Ankara: Pegem Akademi.
- Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Uludağ, E. (2002). “Erzincan: İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama KurallarınıUygulama Beceri Düzeyleri”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4-1, 97-114.
- Uşaklı, H. (2005). İzmir İlinde Göç Alan Bölgelerdeki İlköğretim İlköğretim Okullarında (II) TürkçeÖğretiminde karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz
Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yayınları.Yazım Kılavuzu. (2009). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Year 2013,
Volume: 3 Issue: 1, 189 - 210, 30.06.2013
Gülece Metin
,
Mehmet Canbulat
References
- Akalın, M., Birinci, N., Ercilasun, B., Gülensoy, T., Korkmaz, Z., Parlatır, İ., & Zülfikar, H. (2001). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Yargı Yayınları.
- Aker, T., Ayata, B., Bay, A.,Buran, B., & Özeren, M. (2002). “Zorunlu İç Göç: Ruhsal Toplumsal ve Sonuçları”. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 97-103.
- Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Coşkun, R., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem- leri. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
- Huber, E. (2008). Dilbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
- İmer, K. (1990). Dil ve Toplum. Ankara: Gündoğan Yayınları.
- Karabuğa, H. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatı Çalışmalarında Noktalama İşaretlerini ve Yazım Kurallarını Kullanabilme Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet
Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kıran, Z. (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları.
- Özbay, M. (2011). “İlköğretim Türkçe Dersi (6-7-8. Sınıflar) Öğretim Programında Yazım ve Noktalama Kurallarının Sınıflara Göre Dağılımı”. Ed. M. Özbay. Yazma eğitimi, 185-193. Ankara: Pegem Akademi.
- Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Uludağ, E. (2002). “Erzincan: İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama KurallarınıUygulama Beceri Düzeyleri”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4-1, 97-114.
- Uşaklı, H. (2005). İzmir İlinde Göç Alan Bölgelerdeki İlköğretim İlköğretim Okullarında (II) TürkçeÖğretiminde karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz
Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yayınları.Yazım Kılavuzu. (2009). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.