Recent developments in
information and communication technologies have led to the emergence of new
approaches and innovative business models in tourism. In order to adapt these
developments, especially in the accommodation sector, smart applications are
made and the operations that tourists should do during the holiday are
facilitated by these applications. The aim of this study is to evaluate the
services offered to tourists on the basis of smart hotel applications with
technological developments. Qualitative research method was used in the study.
In order to increase the reliability and validity of the study, triangulation
method was used. The hotels included in the study were selected through the
purpose sampling. 4 and 5 star hotels determined to be a smart hotel
application in Istanbul; It was determined that four hotels could be evaluated
within the scope of the research by using the latest publications in corporate
websites and media. The front office managers of the mentioned hotels were interviewed.
In
addition, physical observation was made in the parts of the hotels covering the
smart applications after the interview. In the study, it was concluded that the
concept of smart hotel is implemented as two themes as mobile applications and
personalized services. Within the scope of mobile applications, it has been determined that
ın one touch application, online check-in and online check-out services are
used. According to the findings of the study, it is concluded that the cost
of the automation infrastructure to be provided for smart hotel applications is
high and as a result, a very limited part of the smart hotel criteria can be implemented
in the hotels covered by the research.
Son yıllarda bilgi ve iletişim teknolojilerindeki
gelişmeler turizmde yeni yaklaşımların ve yenilikçi işletme modellerinin ortaya
çıkmasına neden olmaktadır. Bu gelişmelere uyum sağlayabilmek amacıyla
özellikle konaklama sektöründe akıllı uygulamalara yer verilmekte ve
turistlerin tatil boyunca yapmaları gereken işlemler bu uygulamalarla
kolaylaştırılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, teknolojik gelişmeler ile birlikte
konaklama süresince turistlere sunulan hizmetlerin akıllı otel uygulamaları
temelinde değerlendirilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış
olup; çalışmanın geçerliliği ve güvenilirliğini arttırmaj amacıyla içi
üçgenleme (triangulasyon) metoduna başvurulmuştur. Çalışmaya dâhil edilen
oteller amaçlı örneklem kapsamında seçilmiştir. İstanbul’da akıllı otel
uygulaması olduğu belirlenen 4 ve 5 yıldızlı otellerin; kurumsal internet
siteleri ve medyadaki güncel yayınlardan yararlanılarak araştırma kapsamında
dört otelin değerlendirmeye alınabileceği belirlenmiştir. Söz konusu otellerin ön bürö müdürleriyle
görüşülmüştür. Görüşme sonrasında otellerin akıllı uygulamaları kapsayan
bölümlerinde fiziksel gözlem yapılmıştır. Çalışmada akıllı otel konseptinin,
mobil uygulamalar ve kişiselleştirilmiş servisler olarak iki tema kapsamında
uygulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Mobil uygulamalar kapsamında ‘one touch
application’, online check-in ve online check-out hizmetlerinin kullanıldığı,
kişiselleştirilmiş servisler kapsamında ise ‘kullanıcı profil notu’,
kişiselleştirilmiş oda hizmeti uygulamalarının kullanıldığı belirlenmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, akıllı otel uygulamaları için
sağlanması gereken otomasyon altyapı maliyetinin yüksek olduğu ve bu durumun
bir sonucu olarak akıllı otel kriterlerinin oldukça sınırlı bir kısmının
araştırma kapsamındaki otellerde gerçekleştirilebildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2019 |
Submission Date | November 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)