Engelli bireyler gündelik yaşamlarını devam ettirirken birçok sorunla
karşılaşmaktadır. Engelli bireylerin sorun yaşadıkları alanlardan biri de
eğitim alanıdır. Eğitim, tıpkı diğer bireylerin olduğu gibi engelli bireylerin
de temel haklarından biridir. Bu haktan faydalanma sürecinde yaşadıkların
sorunların ortaya konması, yaşanan sorunlara çözüm üretilebilmesi açısından
önemlidir. Bu araştırmada engelli öğrencilerin üniversite eğitimi sürecinde
karşılaştıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında
Konya İlinde eğitim veren Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Selçuk
Üniversitesine kayıtlı 15 (5 görme, 5 işitme ve 5 ortopedik) engelli öğrenciye
ulaşılmış ve bu öğrencilerle derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu
görüşmelerde, araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır.
İki aşamalı olarak gerçekleştirilen görüşmede, ilk aşamada engelli öğrencilerin
sosyo-demografik özelliklerini ortaya koyacak sorulara cevap aranmış ikinci
aşamada ise araştırmanın amacına yönelik hazırlanan soruların cevapları
aranmıştır. Yapılan bu görüşmeler yaklaşık 15-45 dakika arasında sürmüş olup her bir görüşme için
öğrencilerin izni doğrultusunda ses kayıt cihazı ile kayıt yapılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgular doğrultusunda engelli üniversite öğrencilerinin eğitim
süreçlerinde bir çok sorunla karşılaştıkları ve eğitim sürecindeki
ihtiyaçlarının üniversiteler tarafından yeterince karşılanmadığı görülmüştür.
The aim of this study is to reveal the problems faced by disabled individuals who are studying in state universities (Necmettin Erbakan University, Selcuk University) within the borders of Konya Province. This research is a qualitative research and was completed by using semistructured interview technique. The population of the study consisted of visual, hearing and orthopedically impaired students who were continuing their education in Selçuk University and Necmettin Erbakan University. The sample of the study consisted of 5 visual, 5 hearing and 5 orthopedic disabled students, representing the population. Interview questions were prepared by the researcher. Interviews were conducted face-to-face during the 30-minute period between April and May 2018. Verbal consent was obtained from the participants for voice recording. This research is limited to 15 disabled students attending state universities in Konya Province. The findings of the study showed that the problems faced by disabled individuals in their lives also continued during the university education period. The main problems of the students with disabilities can be listed as: the physical and architectural structural problems; the academicians and not disabled students who are the stakeholders of the education process; and problems of transportation and accommodation facilities of universities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | November 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)