The aim of this study is to investigate what to do for determining and increasing the level of financial information, attitudes and literacy of university students. For this purpose, a questionnaire was applied to the students of Inonu University and their financial literacy levels were examined comparatively with their different demographic characteristics. Also, frequency percentage distribution and correlation analysis were performed. In the survey a sample of 502 students studying at the university was used; the financial literacy level of students in different faculties and male and female students were compared and the effect of education level of students' families on financial literacy of students was investigated. According to the research results; the financial literacy level of Inonu University students is 3,028 points over the five full points. It is determined that the level of financial literacy of male students is higher than the female students, the students have the basic knowledge of finance and economy about financial literacy, and the field where they have the least knowledge is the subject of investment. In addition, it is determined that the average score of the students in following the current economic news is in low levels. As a result of the correlation analysis, it is found that the factor that most affect the financial literacy level is the investment information factor.
Bu çalışmanın amacı üniversite
öğrencilerinin finansal bilgi, tutum ve okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve
artırılması için yapılması gerekenlerin araştırılmasıdır. Bu amaçla İnönü
Üniversitesi öğrencilerine bir anket uygulaması yapılmış ve öğrencilerin
finansal okuryazarlık düzeyleri farklı demografik özellikleri ile
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca, frekans yüzde dağılımı ve
korelasyon analizi yapılmıştır. Ankette üniversitede
okuyan 502 öğrenciden oluşan bir örneklem kullanılmış; farklı fakültelerde
okuyan öğrenciler ile erkek-bayan öğrencilerin finansal
okuryazarlık düzeyi karşılaştırmaları yapılmış ve öğrenci ailelerinin eğitim
durumlarının öğrencilerin finansal okuryazarlıklarına etkisi araştırılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre; İnönü Üniversitesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık
seviyesi beş tam puan üzerinden 3,028 puandır. Erkek öğrencilerin finansal okuryazarlık
düzeyi bayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu, öğrencilerin finansal
okuryazarlıkla ilgili temel ekonomi ve finans bilgisine sahibi oldukları, en az bilgiye sahip oldukları
alanın ise yatırım konusu olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca öğrencilerin güncel ekonomi haberlerini takip etme konusundaki puan
ortalamalarının düşük seviyelerde olduğu belirlenmiştir. Korelasyon
analizi sonucunda finansal okuryazarlık düzeyini en fazla etkileyen faktör,
yatırım bilgi düzeyi faktörü olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)