Research Article
BibTex RIS Cite

Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık

Year 2019, , 3306 - 3320, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.538455

Abstract

Belgesel
fotoğrafın son yıllarda teknolojik, kültürel ve estetik anlamda değişim
içerisinde olduğu görülmektedir. Bu değişimin olay anını gösteren “kritik an” fotoğrafından
olay sonrası görüntüleri sunan peyzaj fotoğraflarına doğru evrildiği
anlaşılmaktadır.  “Late fotoğrafçılık”
olarak adlandırılan bu yeni eğilimin estetik yapısı fotoğrafın bir çok alanını
etkilemiş ve belgesel fotoğrafı sanatsal alana yaklaştırmıştır.



Bu
çalışmada belgesel fotoğrafın olayın sıcak anını gösteren tekil an fotoğrafları
yerine yeni estetik eğilim olarak karşımıza çıkan late (geç) fotoğrafçılık
incelenecektir. Çalışmada geç fotoğrafçılığın oluşum koşulları, etkileri, fotoğrafa
sunduğu yeni imkanlar ve onun sanatla olan ilişkisi kuramsal olarak örnekler
üzerinden değerlendirilecektir.

References

  • Campany, D. (2003). Safety in numbness: some remarks on problems of “late photography”. Içinde D. Green (Ed.), Where is the photograph? (ss. 88-94). Maidstone, Kent: Photoworks. https://westminsterresearch.westminster.ac.uk/item/93717/safety-in-numbness-some-remarks-on-problems-of-late-photography
  • Bresson, H.C. (2006). Henri Cartier-Bresson Karar Anı. (İ. Maga, Ed.). Ygs Yayınları.
  • Clark, T. (2011). Sanat ve propaganda: kitle kültürü çağında politik imge. (E. Hoşsucu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çelikel, S. B. (2015). Endüstriyel Tasarımda Paradigma Kaymaları Bruno Latour’a Özel Bir İlgiyle. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dayı H. (2017). İnternational Interdisciplinarity in the Arts Symposiums-I : On The Possibility Of Non-Existent Time In Photography. Cinius Yayınları, 1(1), 19-31.
  • Faulkner, S. (2014). Late photography, military landscapes, and the politics of memory. The Open Arts Journal, (3). https://doi.org/10.5456/issn.2050-3679/2014s22sf
  • Jana J. Haeckel. (2015). An Aesthetic of Absence. Critical Counter-narratives of Journalistic Story-telling in Eva Leitolf’s Photography | Image & Narrative. Geliş tarihi gönderen http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/766
  • Lisle, D. (2011). The Surprising Detritus of Leisure: Encountering the Late Photography of War: Environment and Planning D: Society and Space. https://doi.org/10.1068/d9910
  • McKENNA, K. (1993, Mart 14). ART : Picture Imperfect : For maverick Duane Michals, a photo is worth far less than a thousand words when the questions are about the very meaning of truth. Los Angeles Times. Geliş tarihi gönderen http://articles.latimes.com/1993-03-14/entertainment/ca-543_1_duane-michals
  • Roberts, J. (2009). Photography after the Photograph: Event, Archive, and the Non-Symbolic. Oxford Art Journal, 32(2), 281-298.
  • Barthes R. (2003). Çağdaş Söylenler (Üçüncü Basım). Metis Yayınları.
  • Eisenman S. F. (2007). Ebu Graib Etkisi - Batı Sanatında Şiddetin Kökenleri. (Işıl Özbek, Çev.). Versus.
  • Sontag S. (2003). Susan Sontag Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Linfield S. (2013). Acımasız Aydınlık. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Burgin V. (2013). Fotoğrafı Düşünmek. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • KEMP W. (1990). Images of Decay: Photography in the Picturesque Tradition. The MIT Press, (54), 102-133.

An Alternative Tendency in Documentary Photography: Late Photography

Year 2019, , 3306 - 3320, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.538455

Abstract

It is seen that documentary photography has changed in technological, cultural and aesthetic for recent years. One of these changes is the transformation of the “deceive moment” photos that shows the moment of the event into landscape photographs that present post-event images. This new trend, called “late photography” influenced the aesthetic structure of photography and approximate it to the field of documentary photography. In this study, we aim to examine late photography as a new aesthetic trend instead of snapshots of documentary photography. This study also consists of the formation of late photography, its effects, new opportunities provided to the art of photography and theoretical evaluation of its relationship with the art.

References

  • Campany, D. (2003). Safety in numbness: some remarks on problems of “late photography”. Içinde D. Green (Ed.), Where is the photograph? (ss. 88-94). Maidstone, Kent: Photoworks. https://westminsterresearch.westminster.ac.uk/item/93717/safety-in-numbness-some-remarks-on-problems-of-late-photography
  • Bresson, H.C. (2006). Henri Cartier-Bresson Karar Anı. (İ. Maga, Ed.). Ygs Yayınları.
  • Clark, T. (2011). Sanat ve propaganda: kitle kültürü çağında politik imge. (E. Hoşsucu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çelikel, S. B. (2015). Endüstriyel Tasarımda Paradigma Kaymaları Bruno Latour’a Özel Bir İlgiyle. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dayı H. (2017). İnternational Interdisciplinarity in the Arts Symposiums-I : On The Possibility Of Non-Existent Time In Photography. Cinius Yayınları, 1(1), 19-31.
  • Faulkner, S. (2014). Late photography, military landscapes, and the politics of memory. The Open Arts Journal, (3). https://doi.org/10.5456/issn.2050-3679/2014s22sf
  • Jana J. Haeckel. (2015). An Aesthetic of Absence. Critical Counter-narratives of Journalistic Story-telling in Eva Leitolf’s Photography | Image & Narrative. Geliş tarihi gönderen http://www.imageandnarrative.be/index.php/imagenarrative/article/view/766
  • Lisle, D. (2011). The Surprising Detritus of Leisure: Encountering the Late Photography of War: Environment and Planning D: Society and Space. https://doi.org/10.1068/d9910
  • McKENNA, K. (1993, Mart 14). ART : Picture Imperfect : For maverick Duane Michals, a photo is worth far less than a thousand words when the questions are about the very meaning of truth. Los Angeles Times. Geliş tarihi gönderen http://articles.latimes.com/1993-03-14/entertainment/ca-543_1_duane-michals
  • Roberts, J. (2009). Photography after the Photograph: Event, Archive, and the Non-Symbolic. Oxford Art Journal, 32(2), 281-298.
  • Barthes R. (2003). Çağdaş Söylenler (Üçüncü Basım). Metis Yayınları.
  • Eisenman S. F. (2007). Ebu Graib Etkisi - Batı Sanatında Şiddetin Kökenleri. (Işıl Özbek, Çev.). Versus.
  • Sontag S. (2003). Susan Sontag Başkalarının Acısına Bakmak. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Linfield S. (2013). Acımasız Aydınlık. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Burgin V. (2013). Fotoğrafı Düşünmek. İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • KEMP W. (1990). Images of Decay: Photography in the Picturesque Tradition. The MIT Press, (54), 102-133.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Handan Dayi 0000-0002-9465-4536

Nafia Hanyaloğlu This is me 0000-0002-6533-2626

Publication Date October 15, 2019
Submission Date March 12, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Dayi, H., & Hanyaloğlu, N. (2019). Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3306-3320. https://doi.org/10.33206/mjss.538455
AMA Dayi H, Hanyaloğlu N. Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık. MJSS. October 2019;8(4):3306-3320. doi:10.33206/mjss.538455
Chicago Dayi, Handan, and Nafia Hanyaloğlu. “Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, no. 4 (October 2019): 3306-20. https://doi.org/10.33206/mjss.538455.
EndNote Dayi H, Hanyaloğlu N (October 1, 2019) Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 4 3306–3320.
IEEE H. Dayi and N. Hanyaloğlu, “Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık”, MJSS, vol. 8, no. 4, pp. 3306–3320, 2019, doi: 10.33206/mjss.538455.
ISNAD Dayi, Handan - Hanyaloğlu, Nafia. “Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/4 (October 2019), 3306-3320. https://doi.org/10.33206/mjss.538455.
JAMA Dayi H, Hanyaloğlu N. Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık. MJSS. 2019;8:3306–3320.
MLA Dayi, Handan and Nafia Hanyaloğlu. “Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 4, 2019, pp. 3306-20, doi:10.33206/mjss.538455.
Vancouver Dayi H, Hanyaloğlu N. Belgesel Fotoğrafçılıkta Alternatif Bir Eğilim: Geç Fotoğrafçılık. MJSS. 2019;8(4):3306-20.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155