Aktif öğrenme tekniklerinin en
önemli rolü, öğrencileri eğitim ortamında aktif katılımcılar ve bilgiyi yeniden
keşfetmeyi sağlamaktır. Aynı şekilde, sınıfta kullanılan aktif öğrenme
stratejilerinden biri de etkinlik temelli posterlerdir. Önemli bir öğretim
stratejisi olan başarılı poster sunumları öğrencilerin ders konularını sınıf
deneyimleri olarak öğrenmelerini kolaylaştırmaktadır. Bu çalışmanın temel
amacı; işbirlikli öğrenme yaklaşımına dayalı etkinlik temelli posterlerin
öğrencilerin deneyimleri hakkında genel duygu ve düşüncelerini incelemektir.
Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada durum çalışması
benimsenmiştir. Bu nedenle, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımına dayanan etkinlik
temelli poster tekniğinin uygulanmasından
sonra öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Araştırma sonunda, işbirlikli
öğrenme yaklaşımına dayalı olan etkinlik temelli posterlerin, öğrencilerin derse
aktif olarak katılmalarını sağladığı,
öğretmene daha nitelikli ve eğlenceli bir öğrenme ortamı sağladığı
sonucu bulunmuştur. Buna göre, sınıf ortamında kullanılan bu teknik
öğrencilerin hem akademik başarılarını arttırmakta, hem de öğrencilerin işbirliği,
başarı, saygı, sorumluluk gibi olumlu duygular geliştirmelerine imkan
vermiştir.
The foremost role of active laerning tecniques is to make the learners active investigator and rediscoverers of knowledge in the educational environment. Likewise, one of the active learning strategies used in the classroom is activity-based posters. Poster presentations are an important teaching strategy and successful poster presentations make it easy for students to learn lesson subjects as classroom experiences. The main purpose of this study is to determine the students' general feelings and thoughts about their experiences in the technique of poster design based on the Cooperative Learning Approach. For this study, a case study of qualitative research approach has been adopted. So, they were asked for their views after the technique of Poster Design based on the Cooperative Learning Approach. Consequently, by taking consider the students views, the poster design technique, an active learning strategy based on cooperative learning approach, enables the students to participate actively in the course. It allows the teacher better and enjoyful learning environment. In this context, it both increases the students’ academic successes and allows the students to develop positive feelings and emotions such as cooperation, accomplishment, respect, responsibility.
Active learning The tecnique of poster design Cooperative learning approach Learning Environment
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | May 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)