Review
BibTex RIS Cite

Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları

Year 2021, , 742 - 756, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.755077

Abstract

Bağımsızlık sonrası Kırgızistan’ın din eğitimine katkı sağlayan dünyadaki en önemli ülkelerden birisi de Türkiye’dir. Bağımsızlığın ilk yıllarından itibaren, Türkiye’nin Kırgızistan din eğitimine katkıları 27 yıldır doğrudan ya da dolaylı olarak devam etmektedir.
Bu makalenin amacı, Kırgızistan’ın bağımsızlığından günümüze kadar, Türkiye’nin Kırgızistan din eğitimi ve öğretimine resmi olarak yapmış olduğu katkılarını incelemek, değerlendirmek ve bir analizini yapmaktır. Bu bağlamda, Kırgızistan din eğitimine katkı sunan dört kurum incelenmiştir. Bunlar, bizzat Türkiye tarafından açılan ya da bir şekilde desteklenen İlahiyat Fakülteleri yoluyla, lisansüstü çalışmalar yoluyla, İmam Hatip okulları yoluyla ve Din Müşavirliği yoluyla yapılan hizmetlerdir. Makale daha iyi ve daha etkili bir din eğitimi için hem Kırgızistan’a hem de Türkiye’ye yönelik bir takım önerilerle son bulmaktadır.

References

  • Akramova, D. (2000). Din Eğitiminin Genel Eğitim İçindeki Yeri ve Kırgızistan’daki Durum, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akramova, D. (2006). Kırgızistan’da Orto Mekteplerdeki “Adep Sabagı’ Dersinde Din Eğitimi İle İlgili Amaçların Gerçekleşme Düzeyi (Oş Örneği) (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydar, H. (2009). Kırgızistan’da Din Eğitimi ve Araşan İlahiyat Fakültesi. Bişkek.
  • Aydar, H. (2009). Kırgızistan’da Dindarlaşma. Bişkek.
  • Büyükalaca, O. N. (2003). Kırgızistan’da Din Eğitimi ve Kırgızistan Müslümanları Dini İdaresi, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cebeci, S. (2014). Kırgızistan’da Dini Durum ve Din Eğitimi: Durum Analizi ve Öneriler. Araştırma Projesi. Bişkek.
  • Cebeci, S. (2016). Kırgızistan’da Dini Etki Mekanizmaları ve Dini Gelişmenin Karakteristiği. Araştırma Projesi. Bişkek.
  • Erdem, M. (2019). Kırgızistan Hatıraları, Ankara: Tulpars Yayınları.
  • Erdem, M. (2005). Kırgız Türkleri Dini ve Sosyal Hayat. Ankara: TDV Yayınları.
  • Köylü, M. ve Diğerleri. (2019). Kırgızistan'daki Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri ve Sorunları. Proje Kesin Raporu (Proje No: KTMU-BAP-2018.SBE.01). Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Proje Koordinasyon Başkanlığı.
  • Köylü, M. (2019). Kırgızistan’daki Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri ve Sorunları. Araştırma Projesi. Bişkek: KTMÜ İlahiyat Fakültesi.
  • Murzarayimov, B. ve Köylü, M. (2019). Bağımsızlık Sonrası Kırgızistan’da Yaygın Din Eğitimi Faaliyetleri ve Camiler. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, Haziran, 23(1), 193-211.
  • Osmanov, Ö. ve Asankanov, A. (2001). Kırgızistan Tarihi, Bişkek.
  • Ünal, M. Ş. (2019). Kırgızistan Din Hizmetleri ve Eğitimi. Bişkek.
  • Заман Кыргызстан. (2003). КР Өкмөтүнүн алдындагы дин иштери боюнча мамлекеттик комиссиянын төрагасы Өмурзак Мамаюсупов. Мыйзамсыз иштеген дин уюму коркунучтуу [Текст].
  • КР Өкмөтүнүн алдындагы Дин иштери боюнча мамамлекеттик комиссиянын архивинен [Текст]: Диний билим берүү жана диний окуу мекемелери жөнүндө / мыйзамдык долбоор.
  • http://manas.edu.kg/docs/ktmu_yeni_anlasma_resmi_gazete_tr.pdf
Year 2021, , 742 - 756, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.755077

Abstract

References

  • Akramova, D. (2000). Din Eğitiminin Genel Eğitim İçindeki Yeri ve Kırgızistan’daki Durum, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akramova, D. (2006). Kırgızistan’da Orto Mekteplerdeki “Adep Sabagı’ Dersinde Din Eğitimi İle İlgili Amaçların Gerçekleşme Düzeyi (Oş Örneği) (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydar, H. (2009). Kırgızistan’da Din Eğitimi ve Araşan İlahiyat Fakültesi. Bişkek.
  • Aydar, H. (2009). Kırgızistan’da Dindarlaşma. Bişkek.
  • Büyükalaca, O. N. (2003). Kırgızistan’da Din Eğitimi ve Kırgızistan Müslümanları Dini İdaresi, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cebeci, S. (2014). Kırgızistan’da Dini Durum ve Din Eğitimi: Durum Analizi ve Öneriler. Araştırma Projesi. Bişkek.
  • Cebeci, S. (2016). Kırgızistan’da Dini Etki Mekanizmaları ve Dini Gelişmenin Karakteristiği. Araştırma Projesi. Bişkek.
  • Erdem, M. (2019). Kırgızistan Hatıraları, Ankara: Tulpars Yayınları.
  • Erdem, M. (2005). Kırgız Türkleri Dini ve Sosyal Hayat. Ankara: TDV Yayınları.
  • Köylü, M. ve Diğerleri. (2019). Kırgızistan'daki Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri ve Sorunları. Proje Kesin Raporu (Proje No: KTMU-BAP-2018.SBE.01). Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Proje Koordinasyon Başkanlığı.
  • Köylü, M. (2019). Kırgızistan’daki Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri ve Sorunları. Araştırma Projesi. Bişkek: KTMÜ İlahiyat Fakültesi.
  • Murzarayimov, B. ve Köylü, M. (2019). Bağımsızlık Sonrası Kırgızistan’da Yaygın Din Eğitimi Faaliyetleri ve Camiler. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, Haziran, 23(1), 193-211.
  • Osmanov, Ö. ve Asankanov, A. (2001). Kırgızistan Tarihi, Bişkek.
  • Ünal, M. Ş. (2019). Kırgızistan Din Hizmetleri ve Eğitimi. Bişkek.
  • Заман Кыргызстан. (2003). КР Өкмөтүнүн алдындагы дин иштери боюнча мамлекеттик комиссиянын төрагасы Өмурзак Мамаюсупов. Мыйзамсыз иштеген дин уюму коркунучтуу [Текст].
  • КР Өкмөтүнүн алдындагы Дин иштери боюнча мамамлекеттик комиссиянын архивинен [Текст]: Диний билим берүү жана диний окуу мекемелери жөнүндө / мыйзамдык долбоор.
  • http://manas.edu.kg/docs/ktmu_yeni_anlasma_resmi_gazete_tr.pdf
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review
Authors

Bakıt Murzaraimov 0000-0002-8757-6998

Mustafa Köylü 0000-0002-3754-0751

Publication Date January 26, 2021
Submission Date June 19, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Murzaraimov, B., & Köylü, M. (2021). Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 742-756. https://doi.org/10.33206/mjss.755077
AMA Murzaraimov B, Köylü M. Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları. MJSS. January 2021;10(1):742-756. doi:10.33206/mjss.755077
Chicago Murzaraimov, Bakıt, and Mustafa Köylü. “Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 1 (January 2021): 742-56. https://doi.org/10.33206/mjss.755077.
EndNote Murzaraimov B, Köylü M (January 1, 2021) Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 1 742–756.
IEEE B. Murzaraimov and M. Köylü, “Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları”, MJSS, vol. 10, no. 1, pp. 742–756, 2021, doi: 10.33206/mjss.755077.
ISNAD Murzaraimov, Bakıt - Köylü, Mustafa. “Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/1 (January 2021), 742-756. https://doi.org/10.33206/mjss.755077.
JAMA Murzaraimov B, Köylü M. Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları. MJSS. 2021;10:742–756.
MLA Murzaraimov, Bakıt and Mustafa Köylü. “Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 742-56, doi:10.33206/mjss.755077.
Vancouver Murzaraimov B, Köylü M. Türkiye’nin Kırgızistan Din Eğitimine Katkıları. MJSS. 2021;10(1):742-56.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155