Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?

Year 2021, , 1539 - 1551, 30.07.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.886302

Abstract

Bu çalışma, öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi’ nde öğrenim gören ve çok aşamalı örnekleme yöntemiyle seçilen 65 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasında öğretmenlerin deneyimsiz olmalarını ve bu okullardaki iş gücü fazlalığını en önemli sorun; öğrenci sayısının yetersizliğine katkı ve maddi yükte azalma sağlaması açısından en önemli çözüm olarak gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Akbaşlı, S. & Ö. Pilten. (1999). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Konya: Mikro
  • Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108.
  • Anadolu Ajansı, (2020). 05.02.2021 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/egitim/meb-birlestirilmis-sinif-uygulamasi-yapan-okullar-icin-17-calisma-kitabi-hazirladi/1894558 adresinden erişilmiştir.
  • Bölük, D. & Kıral, E. (2016). Birleştirilmiş sınıflı köy okulları. EYUDER Yayınları: Ankara.
  • Brown, B. A. (2010) Teachers' accounts of the usefulness of multigrade teaching in promoting sustainable human-development related outcomes in rural South Africa. Journal of Southern African Studies, 36(1), 189-207,
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 16.Baskı.
  • Checchi, D. & De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy. Economics of Education Review, 67, 235-253.
  • Çam Tosun, F. & Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Döş, İ. & Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Doğan, R. (2000). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim öğretim. Trabzon: Uzun Yayınevi.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Eker, C. & Sıcak, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıflı öğretime ilişkin zihin imgeleri (Metaforları). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 133-153.
  • Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
  • Engin, G. (2018). The opinions of the multigrade classroom teachers on multigrade class teaching practices (Multiple case analysis: Netherlands-Turkey example). International Journal of Progressive Education, 14(1), 177-200.
  • Erdem, A. R. (2004). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, S. Z. (2015). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenin yeterlikleri. Şahin, Ç. (Ed.), Birleştirilmiş sınıflarda öğretim içinde (ss.31-53). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Gönül, İ. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenlerin uygulamada karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Gönül, İ. & Arslan, R. (2018). Birleştirilmiş sınıftan mezun öğrencilerin üst eğitim kademesinde karşılaştıkları sorunlar. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 43-62.
  • Güler, T. & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim, 48(222), 5-32.
  • Güler, N., Çapar, D. & Kartal, S. (2014). Birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1056-1076.
  • Hargreaves, E., Montreo, C., Chau, N., Sibli, M. & Thanh, T. (2001). Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: An overview. International Journal of Educational Development, 21, 499-520.
  • İnce, N, B. & Şahin, A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409.
  • Karakuş, F. (2016). Öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretmeni olmaya yönelik yeterlik algıları. Turkish Studies, 11(19), 491-510.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat ve Dicle Üniversiteleri Örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(02), 22-32.
  • Köklü, M. (2000). Birleştirilmiş sınıfların yönetimi ve öğretim. İstanbul: Beta Basım.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Little, A. (1995). Multigrade teaching: A review of research and practice, education research. London: Overseas Development Administration.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook. Beverly Hills: Sage.
  • Mulkeen, A. G. & Higgins, C. (2009). Multigrade Teaching in Sub-Saharan Africa: Lessons from Uganda, Senegal and the Gambia/WorldBank.Bank. World Bank working paper, Washington: USA.
  • Ocakcı E. & Samancı O. (2019). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri ve sınıf yönetimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 604-620.
  • Öztürk, N. (2007). Cumhuriyetin başlangıcından günümüze birleştirilmiş sınıflar uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 28-35.
  • Sağ, R. (2009). Becoming a teacher in multigrade classes. Electronic Journal of Social Sciences, 8(28), 20-39.
  • Sağ, R. & Sezer, R. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online, 11(2), 491-503.
  • Sağ, R., Savaş, B. & Sezer, R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. Inonu Unıversıty Journal of the Faculty of Educatıon, 10(1), 37-56.
  • Samancı, O. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Summak, S., Summak, A. & Gelebek, M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri( Kilis İli Örneği ). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221 -1238.
  • Tosun, F. Ç. & Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Triwiyanto,T. (2017). Multigrade teaching: A solution for teacher shortage and educational quality ımprovement in Indonesia. Journal of Business and Economics, 8(10), 867-875.
  • Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. New York: Routledge.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Qualitative research methods in social sciences). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, F. & Amaç, Z. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamaları: Görüş ve öneriler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 203-220.
  • Yıldız, M. & Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
Year 2021, , 1539 - 1551, 30.07.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.886302

Abstract

References

  • Akbaşlı, S. & Ö. Pilten. (1999). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Konya: Mikro
  • Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108.
  • Anadolu Ajansı, (2020). 05.02.2021 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/egitim/meb-birlestirilmis-sinif-uygulamasi-yapan-okullar-icin-17-calisma-kitabi-hazirladi/1894558 adresinden erişilmiştir.
  • Bölük, D. & Kıral, E. (2016). Birleştirilmiş sınıflı köy okulları. EYUDER Yayınları: Ankara.
  • Brown, B. A. (2010) Teachers' accounts of the usefulness of multigrade teaching in promoting sustainable human-development related outcomes in rural South Africa. Journal of Southern African Studies, 36(1), 189-207,
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, 16.Baskı.
  • Checchi, D. & De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy. Economics of Education Review, 67, 235-253.
  • Çam Tosun, F. & Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Döş, İ. & Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Doğan, R. (2000). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim öğretim. Trabzon: Uzun Yayınevi.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Eker, C. & Sıcak, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıflı öğretime ilişkin zihin imgeleri (Metaforları). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 133-153.
  • Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
  • Engin, G. (2018). The opinions of the multigrade classroom teachers on multigrade class teaching practices (Multiple case analysis: Netherlands-Turkey example). International Journal of Progressive Education, 14(1), 177-200.
  • Erdem, A. R. (2004). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, S. Z. (2015). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenin yeterlikleri. Şahin, Ç. (Ed.), Birleştirilmiş sınıflarda öğretim içinde (ss.31-53). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Gönül, İ. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenlerin uygulamada karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Gönül, İ. & Arslan, R. (2018). Birleştirilmiş sınıftan mezun öğrencilerin üst eğitim kademesinde karşılaştıkları sorunlar. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 43-62.
  • Güler, T. & Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim, 48(222), 5-32.
  • Güler, N., Çapar, D. & Kartal, S. (2014). Birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1056-1076.
  • Hargreaves, E., Montreo, C., Chau, N., Sibli, M. & Thanh, T. (2001). Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: An overview. International Journal of Educational Development, 21, 499-520.
  • İnce, N, B. & Şahin, A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409.
  • Karakuş, F. (2016). Öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretmeni olmaya yönelik yeterlik algıları. Turkish Studies, 11(19), 491-510.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Fırat ve Dicle Üniversiteleri Örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER), 1(02), 22-32.
  • Köklü, M. (2000). Birleştirilmiş sınıfların yönetimi ve öğretim. İstanbul: Beta Basım.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Little, A. (1995). Multigrade teaching: A review of research and practice, education research. London: Overseas Development Administration.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook. Beverly Hills: Sage.
  • Mulkeen, A. G. & Higgins, C. (2009). Multigrade Teaching in Sub-Saharan Africa: Lessons from Uganda, Senegal and the Gambia/WorldBank.Bank. World Bank working paper, Washington: USA.
  • Ocakcı E. & Samancı O. (2019). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri ve sınıf yönetimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 604-620.
  • Öztürk, N. (2007). Cumhuriyetin başlangıcından günümüze birleştirilmiş sınıflar uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 28-35.
  • Sağ, R. (2009). Becoming a teacher in multigrade classes. Electronic Journal of Social Sciences, 8(28), 20-39.
  • Sağ, R. & Sezer, R. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online, 11(2), 491-503.
  • Sağ, R., Savaş, B. & Sezer, R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. Inonu Unıversıty Journal of the Faculty of Educatıon, 10(1), 37-56.
  • Samancı, O. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. & Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Summak, S., Summak, A. & Gelebek, M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri( Kilis İli Örneği ). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221 -1238.
  • Tosun, F. Ç. & Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Triwiyanto,T. (2017). Multigrade teaching: A solution for teacher shortage and educational quality ımprovement in Indonesia. Journal of Business and Economics, 8(10), 867-875.
  • Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. New York: Routledge.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Qualitative research methods in social sciences). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, F. & Amaç, Z. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamaları: Görüş ve öneriler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 203-220.
  • Yıldız, M. & Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Melih Güneş 0000-0002-7484-5685

Güliz Şahin 0000-0003-4487-5258

Publication Date July 30, 2021
Submission Date February 24, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Güneş, A. M., & Şahin, G. (2021). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1539-1551. https://doi.org/10.33206/mjss.886302
AMA Güneş AM, Şahin G. Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. MJSS. July 2021;10(3):1539-1551. doi:10.33206/mjss.886302
Chicago Güneş, Ahmet Melih, and Güliz Şahin. “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun Mu, Çözüm mü?”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 3 (July 2021): 1539-51. https://doi.org/10.33206/mjss.886302.
EndNote Güneş AM, Şahin G (July 1, 2021) Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 3 1539–1551.
IEEE A. M. Güneş and G. Şahin, “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?”, MJSS, vol. 10, no. 3, pp. 1539–1551, 2021, doi: 10.33206/mjss.886302.
ISNAD Güneş, Ahmet Melih - Şahin, Güliz. “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun Mu, Çözüm mü?”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/3 (July 2021), 1539-1551. https://doi.org/10.33206/mjss.886302.
JAMA Güneş AM, Şahin G. Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. MJSS. 2021;10:1539–1551.
MLA Güneş, Ahmet Melih and Güliz Şahin. “Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun Mu, Çözüm mü?”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 3, 2021, pp. 1539-51, doi:10.33206/mjss.886302.
Vancouver Güneş AM, Şahin G. Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. MJSS. 2021;10(3):1539-51.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155