This study was conducted to find out whether there is a relation or not between the academic achievement level of high school students and their broken or united family, the monthly income level of family, gender, attitude in view of problems of students, goals for future of students, joining level to social activity related with school and level interesting with problems of students of teachers. The total population of the study is 9th, 10th and 11th class students in the public schools in Bishkek. The total sampling of the study is 302 students who study at seven public schools in Bishkek and each one is from different socio-economic level (151 students from united families and 151 students from broken families). The following methods were used descriptive method. The data obtained through a questionnaire applied to the sample group was analyzed using SPSS for Windows 16.0 program, Chi-square Tests of Independence, and Mann-Whitney U. In the findings and comments section, the findings from the analysis of data obtained through the survey were interpreted in tables. Although there was a difference in the academic achievement shown in students' grade point averages of having united or broken families, it did not reach the level of statistical significance. A significant relationship was found between the variables of high school students’ academic achievement levels, monthly income level of families, gender, attitude in view of problems of
Bu çalışmada Bişkek şehrinde öğrenim gören 9, 10 ve 11. Sınıf öğrencilerinin; sahip olduğu ailenin tam veya parçalanmış olması, ailenin aylık geliri düzeyi, cinsiyet, öğrencilerin problemler karşısındaki tutumu, gelecekle ilgili hedefleri, sosyal etkinliklere katılma sıklığı, öğretmenlerin öğrencilerin problemleriyle ilgilenme düzeyi değişkenlerinin akademik başarı üzerindeki etkisi analiz edilmiştir. Çalışmanın evrenini Bişkek Şehrinde bulunan devlet okullarının 9, 10 ve 11. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini; Bişkek şehrinde bulunan Sosyo-Ekonomik Düzeyi farklı 7 tane devlet okulunda öğrenim gören 151 tam aileye ve 151 parçalanmış aileye sahip olmak üzere toplam 302 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem grubuna uygulanan anket yoluyla elde edilen veriler, SPSS for Windows 16,0 programı ile analiz edilmiş, Mann-Whitney U Testi ve Bağımsız Ki-Kare testi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre; ailenin tam veya parçalanmış olması değişkeninin öğrencilerin not ortalamalarında fark olsa da akademik başarısı üzerinde istatistikî olarak anlamlı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur. Ailenin aylık gelir düzeyi, cinsiyet, öğrencilerin karşılaştıkları problemler karşısındaki tutumu, öğrencilerin okuldaki sosyal etkinliklere katılma sıklığı, öğrencilerin gelecekle ilgili hedeflerinin olması ve öğretmenlerin öğrencilerin sorunlarıyla ilgilenme düzeyi değişkenlerinin akademik başarı üzerinde istatistikî olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur
Other ID | JA27JJ69KZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies