In this study, scores of Young Schema Questionnaire of the high school students who are living in Kyrgyzstan and Turkey analyzed in some of the terms comperatively. It is a scan type research. In our study, has been used Young Schema Questionnaire Short Form-3 to learn about schema degree of the students. Form of the questionnaire which adapted to Turkish language by Karaosmanoglu (2009) to Turkish students and form of the questionnaire which adapted to Russian language by Salimoglu (2012) to Kyrgyz students have been used. Besides, personal information form which has prepared by the researcher so as to collect data about the demographic variables of students has been used. The students who are at 9th, 10th, 11th grade of Kyrgyz high schools in Bishkek and students 10th, 11th, 12th grade of Turkish high schools in Bakirkoy region of in academic year of 2011-2012 are universe of the research. The students who are at 9th, 10th, 11th grade of №6 High School and Kyrgyz Turkish Girls Vocational High School, also students 10th, 11th, 12th grade students of Bakirkoy Imam Hatip High School and Sabri Caliskan High School are sample of this research. Analysing data of research in parametric distribution used independent sample t test and analysis of variance (ANOVA). ANOVA analysis of cases in which a Significant Tamhane's T2 test was used for non-homogeneous variances. Besides, in non-parametric distributions Kruskal Wallis H test was used. In cases where Kruskal Wallis H analysis significant the Mann-Whitney-U test was used. Schema scores of the students participated our research in term of marital status of parents, gender of students, absence of the mother and father variables in both sample groups have been differentiated. On the other hand it was observed that there is undergo a change by the variables of age, birt horder and perceived level of income only in the one group
Bu araştırmada Kırgız Cumhuriyeti vatandaşı lise öğrencileri ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı lise öğrencilerinin, uyum bozucu şemaları bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmamızda öğrencilerin şema puanlarını belirleyebilmek amacıyla Young Şema Ölçeği Kısa Form 3 kullanılmıştır. Türk örneklem grubu için Karaosmanoğlu (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ölçek formu; Kırgız örneklem grubu içinse Salimoğlu (2012) tarafından Rusça’ya uyarlanan ölçek formundan yararlanılmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğrencilerin demografik bilgilerini öğrenebilmek amacıyla da araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2011-2012 eğitim öğretim döneminde İstanbul/Bakırköy’deki resmi liselerin 10, 11, 12. sınıf öğrencileri ve Bişkek şehrindeki resmi liselerin 9, 10 ve 11. sınıf öğrencileridir. Çalışmamızın örneklemini ise Kırgızistan’ın başkenti Bişkek şehrindeki 6 numaralı lise ve Kırgız Türk Anadolu Kız Meslek Lisesi’nin 9, 10 ve 11. sınıf öğrencileri ile İstanbul ili Bakırköy ilçesindeki Bakırköy Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Sabri Çalışkan Lisesi’nin 10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin analizinde parametrik dağılımlarda bağımsız gruplar t testi (independent sample t test) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış, ANOVA analizlerinin anlamlı çıktığı durumlarda homojen olmayan varyanslarda Tamhane’s T2 testi kullanılmıştır. Ayrıca non-parametrik dağılımlarda Kruskall Wallis H testi kullanılmış, Kruskall Wallis H analizinin anlamlı çıktığı durumlarda ise Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Çalışmamıza katılan öğrencilerin YŞÖ KF3’ten aldıkları puanların ebeveynlerinin medeni durumu, öğrencilerin cinsiyeti ve ebeveynin sağ mı ölü mü olduğu değişkenleri açısından, her iki grupta da farklılaştığı görülmüştür. Buna karşılık, öğrencilerin yaşı, doğum sırası ve ailelerinin ekonomik düzeylerini nasıl algıladıkları değişkenlerine göre ise sadece bir grupta farklılaşma olduğu tespit edilmiştir
Other ID | JA62BK92UC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Submission Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies