In this study, In Bishkek, the capital city of Kyrgyzstan, a study has been made about the role of children in families‟ decisions in purchasing activities. Within that period assessments of 918 families have been analyzed one by one, have been worked on to be determined by questionnaire method. Decisions of purchasing activities in family has been scrutinized under some titles like consumer and consumer behaviors, decision process in family for purchasing activity, the effects of family members on purchasing decisions; and the effect of child on purchasing decisions in a family has been likewise examined under some topics like development process of child as a consumer, socialization stages and situations in which child has an effect on purchasing decision of family. In the end of the research; it has been aimed to determine the influence of children, who are up to 12 in age, on decision of purchasing in family. The survey that has been applied has been evaluated as four chapters and it researched nine questions about the demographic features in the first chapter, four questions about the decisions of purchasing in the second chapter, ten questions about purchasing decisions in product selection in the third chapter and six questions about the influence of the child on family to make decisions about purchasing in the fourth chapter. According to the results of survey, the wishes of female children are bought much more in comparison with the wishes of male children. It has been seen that usually mother takes the decision upon herself; however as the responsibility and the risk increase, mother starts to share the decision with father, decisions of buying a nursery suite or a computer for instance. This case is important with regard to showing us the consciousness level of mothers. Also one of the results revealed that child usually gets what he or she wants at last by puling, begging, sulking and persisting; no matter in what income group the family is
Bu çalışmada, Kırgızistan‟ın başşehri olan Bişkek‟te, aile satınalma kararlarında çocukların rolü araştırılmıştır. Bu amaçla; 918 ailenin değerlendirmeleri ayrı ayrı incelenmiş, anket metodu ile tespit edilmeye çalışılmıştır. Ailede satınalma kararlarının verilmesi; tüketici ve tüketici davranışları, ailede satınalma karar süreci, aile üyelerinin satınalma kararlarına etkisi başlıkları altında, çocuğun ailenin satınalma kararına etkisi ise çocuğun tüketici olarak gelişim süreci, sosyalleşme evreleri ve çocuğun aile satınalma kararlarında etkili olduğu durumlar başlıkları altında irdelenmiştir. Araştırma sonucunda, 12 yaşa kadar çocukların aile satınalma kararındaki rolü tespit edilmeye çalışılmıştır. Uygulanan anket dört bölümde değerlendirilmiştir. İlk bölümde demografik özellikler dokuz soru ile ikinci bölümde satınalma kararları dört soru ile üçüncü bölümde ürünlerin seçiminde satınalma kararları on soru ile dördüncü bölümde çocuğun ailenin satınalma kararlarına etkisi altı soru ile araştırılmıştır. Ankette elde edilen verilere göre kız çocukların istekleri erkek çocuklara göre daha fazla oranda satın alınmaktadır. Anne, birçok ürün seçiminde kararı üstlenirken çocuk odası takımı, bilgisayar gibi seçimlerde sorumluluk ve risk arttıkça baba ile paylaşıma gittiği görünmektedir. Bu durum annelerin bilinç seviyelerini göstermesi bakımından önemlidir. Ayrıca bulgulardan biri de, gelir grubu ne olursa olsun çocuğun ağlaması, yalvarması, küsmesi ve tutturması sonucu çoğunlukla isteğini aldırdığını ortaya koymaktadır
Other ID | JA63MC95JZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Submission Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 5 |
MANAS Journal of Social Studies