BibTex RIS Cite

CULTURAL CAPITAL SCALE IN SOCIAL MEDIA: A RELIABILITY AND VALIDITY STUDY

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 183 - 194, 01.04.2017

Abstract

With developments in communication technologies, people's life styles and cultures also change and develop. In this context, the revealing of the relationship between communication and cultural capital, which are important instruments of social structure, and the determination of their degree make this study significant. The purpose of the study is to develop a scale that will reveal the influences of social media on the accumulation of cultural capital. As a result of the field research done within this context, a scale that has 15 items with 3 sub-dimensions has been developed. For the Validity reliability analyses of the developed scale, item discrimination, total item correlation, inter-factoral compatibility Spearman's rho (<0.001), Kaiser-Meyer-Oyer (,852), Bartlett tests for sphericity (<0.001); and regarding the distribution of sub-dimensions the One-Sample Kolmogorov-Smirnov tests were performed, reaching the conclusion that the acquired data is sufficient

References

  • Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen ). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Albayrak, U (2015) Müzik Beğenisinde Kültürel Sermaye ve Kültürel Elitizm:Kıbrıs Örneği, Doktora Tezi, Dokuz Eylül üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Alakbarli, F (2015) Küreselleşme Döneminde Sanat Pazarı ve Kültürel Sermaye, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Allen, D E ve Anderson, P F (1994) Consumption and social stratification: Bourdieu's Distinction, Advances in Consumer Research, 21(1), 70-74.
  • Avcı, Y E (2015) Öğretmenlerin Kültürel Sermaye Yeterliliklerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep.
  • Baban E. (2012) Mc Luhan ve Baudrillard’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi, (Edt.) KARA, T. ve ÖZGEN, E (2012) Sosyal Medya/Akademi. Birinci Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. (Çev. O. Adanır). İstanbul: Boğaziçi Yayınları
  • Cardona, A ve arkadaşları (2015). Measuring cultural capital: Sense of entitlement, concerted cultivation, leisure activities, gatekeeper bias and skills.
  • Cerit, Ş (2012) Kültürel Sermaye Bağlamında İzmir’de Latin Dans Kursları, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı. İzmir.
  • DiMaggio, P ve Mohr, J (1985) Cultural capital, educational attainment, and marital selection. American journal of Sociology, 1231-1261.
  • Edward, T (1959) Hall, The Silent Language, Garden City, Nueva York.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer‐Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Eren, E Ş (2014) Developing social media use purposes scale and examining based on some personal variables, Hacettepe University Journal of Education, 29(4), 230-243.
  • Fiske, J (2012) Popüler Kültürü Anlamak, Çev. S. İrvan, Parşömen yayınları, İstanbul.
  • Kaya, A (2014) Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2).
  • Kellner, D. (2003). Media culture: Cultural studies, identity and politics between the modern and the post- modern. Routledge.
  • Khodadady, E ve Natanzi, M (2012) Designing and validating a scale measuring cultural capitals of Iranian university students majoring in English, Theory and Practice in Language Studies, 2(8), 1627- 1634.
  • Kip, S M (2010) Kültürel Sermaye ve Televizyon İzleme Alışkanlıkları, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İzmir.
  • Leger Marketing, http://www.edmontonculturalcapital.com/docs/LegerBenchmarkReport.pdf, 28.02.2016
  • McEwan, B ve Sobre-Denton, M (2011) Virtual cosmopolitanism: Constructing third cultures and transmitting social and cultural capital through social media. Journal of International and Intercultural Communication, 4(4), 252-258.
  • McLuhan, M (1964) Understanding Media. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Otrar, M ve Argın, F S (2014) Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi, Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 1-13.
  • Tavşancıl, E (2002) Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Silva, E B ve Edwards, R (2004) Operationalizing Bourdieu on capitals: a Discussion on ‘the construction of the object’, ESRC Research Methods Programme Working Paper.
  • Soydaş, A U (2010) Kültürlerarası iletişim: farklı kültürel ortamlarda çalışma ve iletişim, Parşömen yayıncılık, İstanbul.
  • Ünal, A Z (2004) Sosyal Tabakalaşma Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Kültürel Sermaye Kavramı, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zabihi, R ve Pordel, M (2011) Design, Application, and Factor Structure of a Cultural Capital Questionnaire: Predicting Foreign Language Attributions and Achievement. English Language and Literature Studies, 1(1), 67.

Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 183 - 194, 01.04.2017

Abstract

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ile birlikte insanların yaşam tarzları ve kültürleri de değişmekte ve gelişmektedir. Bu bağlamda toplumsal yapının önemli enstrümanları olan iletişim ve kültürel sermaye arasındaki ilişkinin ortaya konması ve düzeylerinin tespit edilmesi bu çalışmayı önemli kılmaktadır. Bu çalışma ile kültürel sermaye birikiminde sosyal medyanın etkilerini ortaya koyacak bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda yapılan alan araştırması sonucunda 15 maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğin Geçerlilik güvenirlik analizleri için madde ayırt ediciliği, madde toplam korelasyonu, faktörler arası uyumluluk Spearman's rho (<0.001), Kaiser-Meyer-Oyer ( ,852), Barlett küresellik testi (<0.001), alt boyutların dağılımına yönelik ise One-Sample Kolmogorov-Smirnov testleri yapılmış ve elde edilen verilerin yeterli düzeyde olduğu tespit edilmiştir

References

  • Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen ). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Albayrak, U (2015) Müzik Beğenisinde Kültürel Sermaye ve Kültürel Elitizm:Kıbrıs Örneği, Doktora Tezi, Dokuz Eylül üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Alakbarli, F (2015) Küreselleşme Döneminde Sanat Pazarı ve Kültürel Sermaye, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Yönetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Allen, D E ve Anderson, P F (1994) Consumption and social stratification: Bourdieu's Distinction, Advances in Consumer Research, 21(1), 70-74.
  • Avcı, Y E (2015) Öğretmenlerin Kültürel Sermaye Yeterliliklerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep.
  • Baban E. (2012) Mc Luhan ve Baudrillard’ın Penceresinden Sosyal Medyanın Etkisi, (Edt.) KARA, T. ve ÖZGEN, E (2012) Sosyal Medya/Akademi. Birinci Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. (Çev. O. Adanır). İstanbul: Boğaziçi Yayınları
  • Cardona, A ve arkadaşları (2015). Measuring cultural capital: Sense of entitlement, concerted cultivation, leisure activities, gatekeeper bias and skills.
  • Cerit, Ş (2012) Kültürel Sermaye Bağlamında İzmir’de Latin Dans Kursları, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anabilim Dalı. İzmir.
  • DiMaggio, P ve Mohr, J (1985) Cultural capital, educational attainment, and marital selection. American journal of Sociology, 1231-1261.
  • Edward, T (1959) Hall, The Silent Language, Garden City, Nueva York.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer‐Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Eren, E Ş (2014) Developing social media use purposes scale and examining based on some personal variables, Hacettepe University Journal of Education, 29(4), 230-243.
  • Fiske, J (2012) Popüler Kültürü Anlamak, Çev. S. İrvan, Parşömen yayınları, İstanbul.
  • Kaya, A (2014) Bourdieu’nun Materyalist ve Siyasal Din Okuması Üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2).
  • Kellner, D. (2003). Media culture: Cultural studies, identity and politics between the modern and the post- modern. Routledge.
  • Khodadady, E ve Natanzi, M (2012) Designing and validating a scale measuring cultural capitals of Iranian university students majoring in English, Theory and Practice in Language Studies, 2(8), 1627- 1634.
  • Kip, S M (2010) Kültürel Sermaye ve Televizyon İzleme Alışkanlıkları, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İzmir.
  • Leger Marketing, http://www.edmontonculturalcapital.com/docs/LegerBenchmarkReport.pdf, 28.02.2016
  • McEwan, B ve Sobre-Denton, M (2011) Virtual cosmopolitanism: Constructing third cultures and transmitting social and cultural capital through social media. Journal of International and Intercultural Communication, 4(4), 252-258.
  • McLuhan, M (1964) Understanding Media. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Otrar, M ve Argın, F S (2014) Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi, Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 1-13.
  • Tavşancıl, E (2002) Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Silva, E B ve Edwards, R (2004) Operationalizing Bourdieu on capitals: a Discussion on ‘the construction of the object’, ESRC Research Methods Programme Working Paper.
  • Soydaş, A U (2010) Kültürlerarası iletişim: farklı kültürel ortamlarda çalışma ve iletişim, Parşömen yayıncılık, İstanbul.
  • Ünal, A Z (2004) Sosyal Tabakalaşma Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Kültürel Sermaye Kavramı, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zabihi, R ve Pordel, M (2011) Design, Application, and Factor Structure of a Cultural Capital Questionnaire: Predicting Foreign Language Attributions and Achievement. English Language and Literature Studies, 1(1), 67.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA56AU94SN
Journal Section Research Article
Authors

Murat Seyfi This is me

Publication Date April 1, 2017
Submission Date April 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Seyfi, M. (2017). Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 183-194.
AMA Seyfi M. Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması. MJSS. April 2017;6(2):183-194.
Chicago Seyfi, Murat. “Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6, no. 2 (April 2017): 183-94.
EndNote Seyfi M (April 1, 2017) Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 2 183–194.
IEEE M. Seyfi, “Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması”, MJSS, vol. 6, no. 2, pp. 183–194, 2017.
ISNAD Seyfi, Murat. “Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/2 (April 2017), 183-194.
JAMA Seyfi M. Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması. MJSS. 2017;6:183–194.
MLA Seyfi, Murat. “Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 6, no. 2, 2017, pp. 183-94.
Vancouver Seyfi M. Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması. MJSS. 2017;6(2):183-94.

MANAS Journal of Social Studies