BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN PERCEPTION OF WORKING CONDINTIONS, SERVICE ORIENTATION AND OCCUPATIONAL ALIENATION IN TOURISM SECTOR: FROM THE POINT OF VIEW OF TOURISM STUDENTS

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 401 - 430, 01.07.2017

Abstract

It is considered as an important problem in the tourism sector that the applicants feel occupational alienation during their tourism education and/or afterwards which also possibly drive them to look for other job opportunities. Negative perception towards the working conditions in the tourism sector is an important cause of this problem. On the other hand, service orientation, as a personal characteristic, of an applicant may also affect how he or she perceives the conditions which could end with an occupational alienation. Therefore, this study aims to show the relationship between applicants’ perception of working conditions, service orientation and their occupational alienation. A questionnaire containing the scales of the working conditions in the sector, service orientation and occupational alienation is formed for this purpose. This questionnaire, which uses convenience sampling technique as a way of gathering data, was applied to the applicants in Akdeniz University Faculty of Tourism, Balıkesir University Faculty of Tourism, Mersin University Faculty of Tourism, Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Tourism, Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Faculty of Tourism and Sinop University Tourism and Hotel Management College between October 3, 2016 and January 27, 2017. 644 students attended to the questionnaire and 28 of them were invalid because of invalid data. Research shows and proves a significant and positive relationship between the perception of working conditions and occupational alienation in the tourism sector

References

  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS). Yükseköğretim Programları Ve Kontenjanları Kılavuzu.
  • Aier, S. (2012). Strategies for Establishing Service Oriented Design in Organizations, Thirty Third International Conference on Information Systems, Orlando, 1-22.
  • Aiken, L.S., & West, S.G. (1991). Multiple Regression: Testing and İnterpretting İnteractions, Newbury Park: Sage.
  • Aiken, M., & Hage, J. (1966). Organizational Alienation: A Comparative Analysis, American Sociological Review, 31(4), 497-507.
  • Akgündüz, Y., & Çakıcı, A.C. (2015). Algılanan Örgütsel Desteğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisinde Örgütsel Stresin Aracılık Rolü: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Uluslar arası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(2), 29-41.
  • Aksu, A.A., & Köksal, C.D. (2005). Perceptions and Attitudes of Tourism Students in Turkey, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(5), 436-447.
  • Aksu, M., & Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi., Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Aksu, T., & Güneri, B. (2011). Öğretim Elemanlarının Maruz Kaldıkları Yıldırma Davranışlarının İşe Yabancılaşmaları Üzerine Etkisi, e-International Journal of Educational Research, 2(4), 28-43.
  • Avcı, N. (2011). Turizm Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin İş Değerleri: Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 7-18.
  • Aydın, D.G. (2010). Kapitalizmde Bireyin Sorgulanması: Yabancılaşma ve Demir Kafes, Amme İdaresi Dergisi, 43(2), 17-32.
  • Aymankuy, Y., & Aymankuy, Ş. (2013). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektöründeki İstihdamla İlgili Görüşleri ve Sektördeki Kariyer Beklentileri (Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu örneği), Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21.
  • Aytaç, Ö. (2005). Modern Bürokrasiler ve Yabancılaşma Ethosu, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Baltacı, F., & Üngüren, E. (2010). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetlerinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5.
  • Baltescu, C.A. (2016). Graduates’ Willingness To Build a Career in Tourism. A View Point of the Students in The Tourism Profile Academic Programmes From The Transilvania University of Braşov, Anals of the “Constantin Brancuşi” Universtiy of Targu Jiu, Economy Series, 3, 36-39.
  • Bamford, K.L. (2012). Undergraduate Student Perceptions of a Career in the Tourism and Hospitality İndustry in New Zealand, Unpublished Master Thesis, Dunedin, New Zealand.
  • Banai, M., & Weisberg, J.Y. (2003). Alienation in State-Owned and Private Companies in Russia, Scandinavian Journal of Management, 19(3), 359-383.
  • Baş, T. (2001). Anket, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başoda, A. (2012). Kişilik Özelliği Olarak Hizmet Verme Yatkınlığının İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi, Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Boz, M., & Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Eğitim Örgütlerinde Yabancılaşma ve Öfke İlişkisi (Şişli Teknik ve EML), International Journal of Human Sciences, 13(1), 261-276.
  • Brown, M.J., Mowen, J.C., Donavan, D.T., & Licata, J.W. (2002). The Customer Orientation of Service Workers: Personality Trait Effects On Self-and Supervisor Performance Ratings, Journal of Marketing Research, XXXIX, 110-119.
  • Burbach, H.J. (1972). The Development of a Contextual Measure of Alienation, The Pacific Sociological Review,15(2), 225-234.
  • Chiaburu, D.S., Diaz, I., & Vos, A.D. (2012). Employee Alienation. Relationships with Careerism and Career Satisfaction, Journal of Managerial Psychology, 28(1), 4-30.
  • Chung, K.Y. (2000). Hotel Management Curriculum Reform Based on Required Competencies of Hotel Employees and Career Success In The Hotel Industry, Tourism Management, 21(5), 473-487.
  • Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied Multiple Regression/Correlation Analysis Fort He Behavioral Sciences, 2nd ed. Erlbaum, NJ:Hillsdale.
  • Çağlar, Ç. (2013). The Relationship Between the Levels of Alienation of the Education Faculty Students and Their Attitudes Towards the Teaching Profession, Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1507-1513.
  • Çermik, H., & Şahin, B.D.A. (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çevik, D.B., Perkmen, S., & Alkan, M. (2012). Müzik Öğretmeni Adaylarının Meleklerinden Beklentileri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(19), 41-45.
  • Dipetro, R.B., & Pizam, A. (2008). Employee Alienation in The Quick Service Restaurant İndustry, Journal of Hospitality&Tourism Research, 32(1), 22-39.
  • Donavan, D.T., Brown, T.J., & Mowen, J.C. (2004). Internal Benefits of Service-Worker Customer Orientation: Job Satisfaction, Commitment, and Organizational Citizenship Behaviors, Journal of Marketing, 68, 128-146.
  • Duman, T., Tepeci, M., & Unur, K. (2006). Mersin’de Yükseköğretim ve Orta Öğretim Düzeyinde Turizm Eğitimi Almakta Olan Öğrencilerin Sektörün Çalışma Koşullarını Algılamaları ve Sektörde Çalışma İsteklerinin Karşılaştırmalı Analizi, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51- 69.
  • Dusek, G.A. (2014). Comparative Analysis of Service Orientation And Service Climate in the United States and Russian Hotel Industries, Unpublished Phd Thesis, Nova Southeastern University.
  • Erdem, M. (2014). The Level of Quality of Work Life to Predict Work Alienation, Educational Sciences: Theory&Practice, 14(2), 534-544.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Gen.Altıncı Baskı, İstanbul: Beta A.Ş.
  • Eren, S.S., & Aras, N. (2012). Hizmet Odaklılığın Kavramsal Çerçevesi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(8), 155-181.
  • Erjem, Y. (2005). Eğitimde Yabancılaşma Olgusu ve Öğretmen: Lise Öğretmenleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 395-417.
  • Eryılmaz, A., & Burgaz, B. (2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyleri, Eğitim ve Bilim, 36(161), 271-286.
  • Fettahlıoğlu, Ö.O., & Tatlı, H.S. (2015). Psikolojik Şiddet ve Yabancılaşmanın Destekleyici Örgüt İklimine Etkisi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 1, 55-72.
  • Gülşen, C., & Seyratlı, E. (2014). Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 14-25.
  • Güney, S. (2011). Örgütsel Davranış, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Halıcı, A., & Delil, Y. (2001). Büro Yönetimi Öğrencilerinin Mesleki Algılamalarının Belirlenmesine Yönelik Bir Uygulama, 2nd National Office Management Congress, 8-9.
  • Hayes, A.F. (2013). PROCESS for SPSS 2.16.3, http://www.guilford.com/p/hayes3, Erişim Tarihi: 04.01.2017.
  • Henning-Thurau, T. (2004). Customer Orientation of Service Employees-Its Impact On Customer Satisfaction, Commitment, And Retention, International Journal of Service Industry Management, 15(5), 460-478.
  • Iacob, A. (2015). The Service Orientation And Employee’s Customer Orientation in Public Service Organizations, Journal of Economics and Business Research, 21(2), 82-98.
  • Işık, C., Keskin, G., & Serçeoğlu, N. (2015). Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücü Açığına Yenilikçi Yaklaşım: Kapadokya Örneği, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4(2), 27-48.
  • İlhan, S. (2007). Yeni Kapitalizmin Karanlık Yüzü: İnsanilik ve Ahlakilik Söylemlerinin Sahiciliği Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 283-306.
  • Jayawardhena, C., Farrell, A.M. & Sharma, A. (2008). The İmpact of Employees’ Customer Orientation and Service Orientation Behaviours on Customers’ Service Evaluation, Academy of Marketing Science Conference (AMS), Vancouver.
  • Karaman, N. (2008). Öğretmenlerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri Nelerdir?, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 12.b., Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, İ., & Atçı, D. (2015). Türk Turizm Sektöründe Çalışma Saatlerinin Analizi ve Değerlendirilmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 23-47.
  • Kaya, U., & Serçeoğlu, N. (2013). Duygu İşçilerinde İşe Yabancılaşma: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, Çalışma ve Toplum, 2013(1), 311-346.
  • Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(22), 118-134.
  • Kim, H. J., Mccahon, C., & Miller, J. (2003). Service Orientation for Contact Employees in Korean Casual- Dining Restaurants, Hospitality Management, 22, 67-83.
  • Körükçü, Ö., & Oğuz, V. (2011). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları, Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 77-85.
  • Kuşluvan, S., & Eren, D. (2011), İşgörenlerin Kişilik Özelliği Olarak Hizmet Verme Yatkınlığı ve Ölçümü: Bir Literatür Taraması, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 139-153.
  • Kuşluvan, S., & Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and Attitudes of Undergraduate Tourism Students Towards Working in The Tourism İndustry in Turkey, Tourism Management, 21, 251-269.
  • Kuşluvan, S., Kuşluvan, Z., İlhan, İ., & Buyruk, L. (2010). The Human Dimension a Review of Human Resources Management İssues in the Tourism and Hospitality Industry, Cornell Hospitality Quarterly, 51(2), 171-214.
  • Lee, J.H.J., & Ok, C.M. (2015). Examination of Factors Affecting Hotel Employees’ Service Orientation. An Emotional Labor Perspective, Journal of Hospitality&Tourism Research, 39(4), 437-468.
  • Lehto, A. (2013). Exploring Organizational Service Orientation: A Preliminary Analysis in the Retail İndustry, Unpublished Master Thesis, Aalto University School of Business Department of Marketing, AAlto.
  • Leung, S.A. (2008). Chapter 6: The Big Five Career Theories, (in) International Handbook of Career Guidance (pp. 115-132), Springer Netherlands.
  • Lytle, R.S., & Timmerman, J.E. (2006). Service Orientation and Performance: An Organizational Perspective, Journal of Services Marketing, 20(2), 136-147.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B.E., & Arslan, E. (2014). Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Tutum ve Kaygıları, E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2), 162-177.
  • Mısırlı, İ. (2002). Turizm Sektöründe Meslek Standartları ve Mesleki Belgelendirme Sistemi (Sertifikasyon), Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Miller, J. (1975). Isolation in Organizations: Alienation From Authority, Control, and Expressive Relations, Administrative Science Quarterly, 20(2), 260-271.
  • Nair, N., & Vohra, N. (2012). The Concept of Alienation: Towards Conceptual Clarity, International Journal of Organizational Analysis, 20(1), 25-50.
  • Neal, A.G., & Rettig, S. (1967). On the Multidimensionality of Alienation, American Sociological Review, 32(1), 54-64.
  • Olcay, A., & Düzgün, M. (2016). Turizm Eğitimi Gören Öğrencilerin Meslek Seçimlerinin Kariyer Çapaları ile Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1127-1148.
  • Pelit, E., & Öztürk, Y. (2010). Kariyer Tercihinde Kişisel Değişkenlerin Rolü: Turizm ve Öğretmenlik Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Petrovic, M.D., & Markovic, J. (2012). Researching Connection Between Service Orientation and Work Satisfaction. A study of Hotel Employees (Novi Sad, Serbia), TURIZAM, 16(1), 29-39.
  • Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Podsakoff, N.P. & Lee, J.-Y. (2003). Common Method Biases in Behavioral Research: A Critical Review of the Literature and Recommended Remedies, Journal of Applied Psychology, 88(5): 879-903.
  • Podsakoff, P.M., Williams, L.J., & Todor, W.D. (1986). Effects of Organizational Formalization on Alienation Among Professionals and Nonprofessionals, The Academy of Management Journal, 29(4), 820-831.
  • Polat, M., & Yavaş, T. (2012). Yabancılaşma, Kurumsal Değerler ve Duygu Yönetimi Denklemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 218-224.
  • Popli, S., & Rızvı, İ.A. (2015), Exploring the Relationship Between Service Orientation, Employee Engagement and Perceived Leadership Style: A Study of Managers in the Private Sector Organizations in India, Journal of Services Marketing, 29(1), 59-70.
  • Ramaswami, S.N., Agarwal, S., & Bhargava, M. (1993). Work Alienation of Marketing Employees: Influence of Task, Supervisory, and Organizational Structure Factors, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(3), 179-193.
  • Rese, M., & Maiwald, K. (2013). The Individiual Level of Servitization: Creating Employess’ Service Orientation, 7th IFAC Conference on Manufacturing Modelling, Management, and Control, International Federation of Automatic Control June 19-21 2013, Saint Petersburg, Russia.
  • Richardson, S. (2009). Undergraduates’ Perceptions of Tourism and Hospitality as a Career Choice, International Journal of Hospitality Management, 28, 382-388.
  • Salihoğlu, G.H. (2014). Örgütsel Yabancılaşma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-11.
  • Sarıtaş, S.Ç., Derin, N., & Sarıtaş, S. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Sarros, J.C., Tanewski, G.A., Winter, R.P., Santora, J.C., & Densten, I.L. (2002). Work Alienation and Organizational Leadership, British Journal of Management, 13, 285-304.
  • Saygılı, M., & Çelik, Y. (2011). Hastane Çalışanlarının Çalışma Ortamlarına İlişkin Algıları ile İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14(1), 39- 71.
  • Seeman, M. (1975). Alienation Studies, Annual Review of Sociology, 1, 91-123.
  • Sekugichi, T. (2004). Toward a Dynamic Perspective of Person-Environment Fit, Osaka Keidai Ronshu, 55(1), 177-190.
  • Serçeoğlu, N. (2013). Konaklama İşletmelerinde Çalışan İşgörenlerin Kişilik Özelliklerinin Hizmet Verme Yatkınlığı Üzerindeki Etkisi, Journal of Yaşar University, 8(31), 5253-5273.
  • Serçeoğlu, N., & Selçuk, G.N. (2016). Konaklama İşletmelerinde Çalışan Personelin İşkoliklik Eğilimleri ile Hizmet Odaklılık İlişkisi: TRA1 Bölgesinde Bir Araştırma, Turizm Akademik Dergisi,1, 39-55.
  • Seymen, O.A. & Bolat, T. (2010). Bireysel Kariyerin Planlanması. Ömür N. Timurcanday Özmen & Cafer Topaloğlu (Ed.), Çalışma Yaşamında Bireysel Gelişim Turizm İşletmelerinden Örnekler ve Uygulamalar içinde (s. 373-398). İstanbul: Beta A.Ş.
  • Şenturan, Ş. (2007). Mesleki Yabancılaşma: Kamu Bankalarında Yeniden Yapılandırma Sonucu Çeşitli Kurumlara Aktarılan Çalışanların Durumu, Kamu-İş, 9(1), 91-104.
  • Şimşek, H., Balay, R., & Şimşek, A.S. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 54-72.
  • Şimşek, M.Ş., Çelik, A., Akgemci, T., & Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması, 14.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Atatürk Üniversitesi İİBF, 25-27 Mayıs 2006, Erzurum, 569-587.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., & Çoban, A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83, 69-75.
  • Tanrıverdi, H., & Kılıç, N. (2016). Algılanan Örgütsel Destek ve Örgütsel Yabancılaşma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/Tanriverdi-kilic-algilanan-orgutsel- destek-02.2016.pdf , Erişim tarihi: 16.02.2017.
  • TEDMEM TÜRK EĞİTİM DERNEĞİ (2014). Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik Mesleği, Rapor Dizisi:3, Ankara.
  • Temizkan, R., Erbaş, A., & Cankül, D. (2015). Turizm Personeli Meslek Yasası Mümkün Mü?, http://tiyader.org/wp-content/uploads/2015/02/TUR%C4%B0ZM-PERSONEL%C4%B0- MESLEK-YASASI-M%C3%9CMK%C3%9CN-M%C3%9C.pdf, Erişim Tarihi: 14.02.2017.
  • Teng, C.C., & Barrows, C.W. (2009). Service Orientation. Antecedents, Outcomes, and Implications For Hospitality Research And Practice, The Service Industries Journal, 29(10), 1413-1435.
  • Tuna, M., Yeşiltaş, M. (2014). Etik İklim, İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Özdeşleşmenin İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 105-117.
  • Turan, M., Parsak, G. (2011). Yabancılaşma ve İş Tatmini İlişkisi: Bir Devlet Üniversitesi İdari Personeli Üzerinde Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 1-20.
  • Tutar, H. (2010). İşgören Yabancılaşması ve Örgütsel Sağlık İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 175-204.
  • TÜRK DİL KURUMU YAYINLARI (2010). Türkçe Sözlük.
  • Türkay, O., & Yağcı, K. (2007). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Okulda ve Turizm Sektöründe “Öğrenme”Lerinin Sektörden Ayrılma Eğilimlerine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(4), 219-246.
  • Türker, N., Uçar, M., & Ateş, M.A. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü Algıları: Karabük Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-324.
  • Uğur, A., & Erol, Z. (2015). Örgütlerde Kritik Sorun Kaynağı Olarak İşe Yabancılaşma, Yabancılaşma ve Bürokrasi Arasındaki İlişkiye Yönelik Kavramsal Bir Yaklaşım, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8, 182-192.
  • Usul, H., & Atan, A. (2014). Sağlık Sektöründe Yabancılaşma Düzeyi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 1-10.
  • Usul, H., Korkmaz, S.Ş. Ömürbek, V. (2014). Muhasebe Meslek Mensuplarında Yabancılaşma Düzeyi ve Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 147-165.
  • Ünsar, A.S., & Karahan, D. (2011). Yabancılaşmanın İşten Ayrılma Eğilimine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(21), 361-378.
  • Üzümcü, T.P., Alyakut, Ö., & Günsel, A. (2015). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin, Mesleğin Geleceğine İlişkin Bakış Açıları, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Vithessonthi, C. (2005). A Perception-Based View of the Employee: A Study of Employees’ Reactions to Change, Unpublished Phd Thesis, University of St. Gallen, Thailand.
  • Walsh, K., Chang, S., & TSE, E.C.Y. (2015). Understanding Students’ İntentions to Join the Hospitality Industry: The Role of Emotional Intelligence, Service Orientation, And Industry Satisfaction, Cornell Hospitality Quarterly, 56(4), 369-382.
  • Yalçın, İ., & Koyuncu, S.C. (2014). Örgütsel Yabancılaşma Olgusunun İş Tatmini Üzerine Etkisi: Niğde İlinde Bir Araştırma, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 86-94.
  • Yıldız, K., Akgün, N., & Yıldız, S. (2013). İşe Yabancılaşma ile Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişki, International Journal of Social Sciences,6(6), 1253-1284.
  • Yorulmaz, Y.İ., Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2015). The Relationship Between Teachers’ Occupational Professionalism and Organizational Alienation, Educational Process: International Journal, 4(1-2), 31-44.
  • Yüksel, H. (2014). Yabancılaşma Kavramı Paralelinde Emeğin Yabancılaşması ve Sonuçları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 159-188.
  • Zahari, M.S.M., Sharif, M.S., Ahmad, T., & Ismail, T. (2005). A Study of Factors Moderating Students Selection of Hospitality Programme and Subsequent Career Intentions, TEAM Journal of Hospitality&Tourism, 2(1), 103-124.
  • Zengin, Y., & Kaygın, E. (2016), Mobbing’in Örgütsel Yabancılaşmaya Etkisi: Bankacılık Sektörü Üzerinde Bir Araştırma, INTOCBEPS International Turgut Özal Congress on Business, Economics and Political Science-II 14-16 April 2016-Proceedings E-Book II:Business and Economics, 55-66.
  • Zopiatis, A., & Kyprianou, G. (2006). Perceptions and Attitudes Towards the Hospitality Professions in Cyprus, Tourism Today, Fall 2006, 33-46.

Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 401 - 430, 01.07.2017

Abstract

Turizm eğitimi sırasında ve/veya hemen sonrasında, adayların mesleklerine karşı yabancılık duymaları ve başka çalışma alanlarına yönelmeleri önemli bir sektörel sorun olarak kabul edilmektedir. Bu sorunun temelinde, turizm sektöründeki çalışma koşullarına ilişkin olumsuz algı ve tutumların önemli rol oynadığı görülmektedir. Diğer yandan, sektördeki çalışma koşullarını olumsuz algılayan meslek adaylarının mesleki yabancılaşma duymalarında, bir kişilik özelliği olan hizmet verme yatkınlığının da etkili olabileceği söylenebilir. Dolayısıyla bu çalışmanın amacı, turizm meslek adaylarının çalışma koşulları algısı, hizmet verme yatkınlıkları ve mesleki yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu kapsamda, turizmde çalışma koşulları, hizmet verme yatkınlığı ve mesleki yabancılaşma ölçeklerini kapsayan bir anket formu oluşturulmuştur. Anketler, kolayda örnekleme yöntemi ile 3 Ekim 2016-27 Ocak 2017 tarihleri arasında, Akdeniz Üniversitesi Turizm Fakültesi, Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi, Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Turizm Fakültesi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi ve Sinop Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu’nda uygulanmıştır. Ankete 644 öğrenci katılmış; eksik verilerin olduğu 28 anket kapsam dışı bırakılmıştır. Araştırma sonuçları, çalışma koşulları algısı ve mesleki yabancılaşma tutumu arasında anlamlı ve pozitif bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca hizmet verme yatkınlığının bu ilişki üzerinde düzenleyici etkisi olduğu saptanmıştır

References

  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS). Yükseköğretim Programları Ve Kontenjanları Kılavuzu.
  • Aier, S. (2012). Strategies for Establishing Service Oriented Design in Organizations, Thirty Third International Conference on Information Systems, Orlando, 1-22.
  • Aiken, L.S., & West, S.G. (1991). Multiple Regression: Testing and İnterpretting İnteractions, Newbury Park: Sage.
  • Aiken, M., & Hage, J. (1966). Organizational Alienation: A Comparative Analysis, American Sociological Review, 31(4), 497-507.
  • Akgündüz, Y., & Çakıcı, A.C. (2015). Algılanan Örgütsel Desteğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisinde Örgütsel Stresin Aracılık Rolü: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Uluslar arası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(2), 29-41.
  • Aksu, A.A., & Köksal, C.D. (2005). Perceptions and Attitudes of Tourism Students in Turkey, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(5), 436-447.
  • Aksu, M., & Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi., Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 7-18.
  • Aksu, T., & Güneri, B. (2011). Öğretim Elemanlarının Maruz Kaldıkları Yıldırma Davranışlarının İşe Yabancılaşmaları Üzerine Etkisi, e-International Journal of Educational Research, 2(4), 28-43.
  • Avcı, N. (2011). Turizm Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin İş Değerleri: Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 7-18.
  • Aydın, D.G. (2010). Kapitalizmde Bireyin Sorgulanması: Yabancılaşma ve Demir Kafes, Amme İdaresi Dergisi, 43(2), 17-32.
  • Aymankuy, Y., & Aymankuy, Ş. (2013). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektöründeki İstihdamla İlgili Görüşleri ve Sektördeki Kariyer Beklentileri (Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu örneği), Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21.
  • Aytaç, Ö. (2005). Modern Bürokrasiler ve Yabancılaşma Ethosu, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Baltacı, F., & Üngüren, E. (2010). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetlerinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2-5.
  • Baltescu, C.A. (2016). Graduates’ Willingness To Build a Career in Tourism. A View Point of the Students in The Tourism Profile Academic Programmes From The Transilvania University of Braşov, Anals of the “Constantin Brancuşi” Universtiy of Targu Jiu, Economy Series, 3, 36-39.
  • Bamford, K.L. (2012). Undergraduate Student Perceptions of a Career in the Tourism and Hospitality İndustry in New Zealand, Unpublished Master Thesis, Dunedin, New Zealand.
  • Banai, M., & Weisberg, J.Y. (2003). Alienation in State-Owned and Private Companies in Russia, Scandinavian Journal of Management, 19(3), 359-383.
  • Baş, T. (2001). Anket, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başoda, A. (2012). Kişilik Özelliği Olarak Hizmet Verme Yatkınlığının İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi, Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Boz, M., & Garipağaoğlu, B.Ç. (2016). Eğitim Örgütlerinde Yabancılaşma ve Öfke İlişkisi (Şişli Teknik ve EML), International Journal of Human Sciences, 13(1), 261-276.
  • Brown, M.J., Mowen, J.C., Donavan, D.T., & Licata, J.W. (2002). The Customer Orientation of Service Workers: Personality Trait Effects On Self-and Supervisor Performance Ratings, Journal of Marketing Research, XXXIX, 110-119.
  • Burbach, H.J. (1972). The Development of a Contextual Measure of Alienation, The Pacific Sociological Review,15(2), 225-234.
  • Chiaburu, D.S., Diaz, I., & Vos, A.D. (2012). Employee Alienation. Relationships with Careerism and Career Satisfaction, Journal of Managerial Psychology, 28(1), 4-30.
  • Chung, K.Y. (2000). Hotel Management Curriculum Reform Based on Required Competencies of Hotel Employees and Career Success In The Hotel Industry, Tourism Management, 21(5), 473-487.
  • Cohen, J., & Cohen, P. (1983). Applied Multiple Regression/Correlation Analysis Fort He Behavioral Sciences, 2nd ed. Erlbaum, NJ:Hillsdale.
  • Çağlar, Ç. (2013). The Relationship Between the Levels of Alienation of the Education Faculty Students and Their Attitudes Towards the Teaching Profession, Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1507-1513.
  • Çermik, H., & Şahin, B.D.A. (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çevik, D.B., Perkmen, S., & Alkan, M. (2012). Müzik Öğretmeni Adaylarının Meleklerinden Beklentileri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(19), 41-45.
  • Dipetro, R.B., & Pizam, A. (2008). Employee Alienation in The Quick Service Restaurant İndustry, Journal of Hospitality&Tourism Research, 32(1), 22-39.
  • Donavan, D.T., Brown, T.J., & Mowen, J.C. (2004). Internal Benefits of Service-Worker Customer Orientation: Job Satisfaction, Commitment, and Organizational Citizenship Behaviors, Journal of Marketing, 68, 128-146.
  • Duman, T., Tepeci, M., & Unur, K. (2006). Mersin’de Yükseköğretim ve Orta Öğretim Düzeyinde Turizm Eğitimi Almakta Olan Öğrencilerin Sektörün Çalışma Koşullarını Algılamaları ve Sektörde Çalışma İsteklerinin Karşılaştırmalı Analizi, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 17(1), 51- 69.
  • Dusek, G.A. (2014). Comparative Analysis of Service Orientation And Service Climate in the United States and Russian Hotel Industries, Unpublished Phd Thesis, Nova Southeastern University.
  • Erdem, M. (2014). The Level of Quality of Work Life to Predict Work Alienation, Educational Sciences: Theory&Practice, 14(2), 534-544.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Gen.Altıncı Baskı, İstanbul: Beta A.Ş.
  • Eren, S.S., & Aras, N. (2012). Hizmet Odaklılığın Kavramsal Çerçevesi, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(8), 155-181.
  • Erjem, Y. (2005). Eğitimde Yabancılaşma Olgusu ve Öğretmen: Lise Öğretmenleri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 395-417.
  • Eryılmaz, A., & Burgaz, B. (2011). Özel ve Resmi Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Yabancılaşma Düzeyleri, Eğitim ve Bilim, 36(161), 271-286.
  • Fettahlıoğlu, Ö.O., & Tatlı, H.S. (2015). Psikolojik Şiddet ve Yabancılaşmanın Destekleyici Örgüt İklimine Etkisi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 1, 55-72.
  • Gülşen, C., & Seyratlı, E. (2014). Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 14-25.
  • Güney, S. (2011). Örgütsel Davranış, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Halıcı, A., & Delil, Y. (2001). Büro Yönetimi Öğrencilerinin Mesleki Algılamalarının Belirlenmesine Yönelik Bir Uygulama, 2nd National Office Management Congress, 8-9.
  • Hayes, A.F. (2013). PROCESS for SPSS 2.16.3, http://www.guilford.com/p/hayes3, Erişim Tarihi: 04.01.2017.
  • Henning-Thurau, T. (2004). Customer Orientation of Service Employees-Its Impact On Customer Satisfaction, Commitment, And Retention, International Journal of Service Industry Management, 15(5), 460-478.
  • Iacob, A. (2015). The Service Orientation And Employee’s Customer Orientation in Public Service Organizations, Journal of Economics and Business Research, 21(2), 82-98.
  • Işık, C., Keskin, G., & Serçeoğlu, N. (2015). Turizm Sektöründe Nitelikli İşgücü Açığına Yenilikçi Yaklaşım: Kapadokya Örneği, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4(2), 27-48.
  • İlhan, S. (2007). Yeni Kapitalizmin Karanlık Yüzü: İnsanilik ve Ahlakilik Söylemlerinin Sahiciliği Üzerine, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 283-306.
  • Jayawardhena, C., Farrell, A.M. & Sharma, A. (2008). The İmpact of Employees’ Customer Orientation and Service Orientation Behaviours on Customers’ Service Evaluation, Academy of Marketing Science Conference (AMS), Vancouver.
  • Karaman, N. (2008). Öğretmenlerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri Nelerdir?, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 12.b., Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, İ., & Atçı, D. (2015). Türk Turizm Sektöründe Çalışma Saatlerinin Analizi ve Değerlendirilmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 23-47.
  • Kaya, U., & Serçeoğlu, N. (2013). Duygu İşçilerinde İşe Yabancılaşma: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, Çalışma ve Toplum, 2013(1), 311-346.
  • Kesen, M. (2016). Öğretim Elemanlarının İşe Yabancılaşmasının Etik Liderlik ve Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi: Uygulamalı Bir Çalışma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(22), 118-134.
  • Kim, H. J., Mccahon, C., & Miller, J. (2003). Service Orientation for Contact Employees in Korean Casual- Dining Restaurants, Hospitality Management, 22, 67-83.
  • Körükçü, Ö., & Oğuz, V. (2011). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları, Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 77-85.
  • Kuşluvan, S., & Eren, D. (2011), İşgörenlerin Kişilik Özelliği Olarak Hizmet Verme Yatkınlığı ve Ölçümü: Bir Literatür Taraması, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 139-153.
  • Kuşluvan, S., & Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and Attitudes of Undergraduate Tourism Students Towards Working in The Tourism İndustry in Turkey, Tourism Management, 21, 251-269.
  • Kuşluvan, S., Kuşluvan, Z., İlhan, İ., & Buyruk, L. (2010). The Human Dimension a Review of Human Resources Management İssues in the Tourism and Hospitality Industry, Cornell Hospitality Quarterly, 51(2), 171-214.
  • Lee, J.H.J., & Ok, C.M. (2015). Examination of Factors Affecting Hotel Employees’ Service Orientation. An Emotional Labor Perspective, Journal of Hospitality&Tourism Research, 39(4), 437-468.
  • Lehto, A. (2013). Exploring Organizational Service Orientation: A Preliminary Analysis in the Retail İndustry, Unpublished Master Thesis, Aalto University School of Business Department of Marketing, AAlto.
  • Leung, S.A. (2008). Chapter 6: The Big Five Career Theories, (in) International Handbook of Career Guidance (pp. 115-132), Springer Netherlands.
  • Lytle, R.S., & Timmerman, J.E. (2006). Service Orientation and Performance: An Organizational Perspective, Journal of Services Marketing, 20(2), 136-147.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B.E., & Arslan, E. (2014). Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Tutum ve Kaygıları, E-Journal of New World Sciences Academy, 9(2), 162-177.
  • Mısırlı, İ. (2002). Turizm Sektöründe Meslek Standartları ve Mesleki Belgelendirme Sistemi (Sertifikasyon), Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Miller, J. (1975). Isolation in Organizations: Alienation From Authority, Control, and Expressive Relations, Administrative Science Quarterly, 20(2), 260-271.
  • Nair, N., & Vohra, N. (2012). The Concept of Alienation: Towards Conceptual Clarity, International Journal of Organizational Analysis, 20(1), 25-50.
  • Neal, A.G., & Rettig, S. (1967). On the Multidimensionality of Alienation, American Sociological Review, 32(1), 54-64.
  • Olcay, A., & Düzgün, M. (2016). Turizm Eğitimi Gören Öğrencilerin Meslek Seçimlerinin Kariyer Çapaları ile Uygunluğunun Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1127-1148.
  • Pelit, E., & Öztürk, Y. (2010). Kariyer Tercihinde Kişisel Değişkenlerin Rolü: Turizm ve Öğretmenlik Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,
  • Petrovic, M.D., & Markovic, J. (2012). Researching Connection Between Service Orientation and Work Satisfaction. A study of Hotel Employees (Novi Sad, Serbia), TURIZAM, 16(1), 29-39.
  • Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Podsakoff, N.P. & Lee, J.-Y. (2003). Common Method Biases in Behavioral Research: A Critical Review of the Literature and Recommended Remedies, Journal of Applied Psychology, 88(5): 879-903.
  • Podsakoff, P.M., Williams, L.J., & Todor, W.D. (1986). Effects of Organizational Formalization on Alienation Among Professionals and Nonprofessionals, The Academy of Management Journal, 29(4), 820-831.
  • Polat, M., & Yavaş, T. (2012). Yabancılaşma, Kurumsal Değerler ve Duygu Yönetimi Denklemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 218-224.
  • Popli, S., & Rızvı, İ.A. (2015), Exploring the Relationship Between Service Orientation, Employee Engagement and Perceived Leadership Style: A Study of Managers in the Private Sector Organizations in India, Journal of Services Marketing, 29(1), 59-70.
  • Ramaswami, S.N., Agarwal, S., & Bhargava, M. (1993). Work Alienation of Marketing Employees: Influence of Task, Supervisory, and Organizational Structure Factors, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(3), 179-193.
  • Rese, M., & Maiwald, K. (2013). The Individiual Level of Servitization: Creating Employess’ Service Orientation, 7th IFAC Conference on Manufacturing Modelling, Management, and Control, International Federation of Automatic Control June 19-21 2013, Saint Petersburg, Russia.
  • Richardson, S. (2009). Undergraduates’ Perceptions of Tourism and Hospitality as a Career Choice, International Journal of Hospitality Management, 28, 382-388.
  • Salihoğlu, G.H. (2014). Örgütsel Yabancılaşma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-11.
  • Sarıtaş, S.Ç., Derin, N., & Sarıtaş, S. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Sarros, J.C., Tanewski, G.A., Winter, R.P., Santora, J.C., & Densten, I.L. (2002). Work Alienation and Organizational Leadership, British Journal of Management, 13, 285-304.
  • Saygılı, M., & Çelik, Y. (2011). Hastane Çalışanlarının Çalışma Ortamlarına İlişkin Algıları ile İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14(1), 39- 71.
  • Seeman, M. (1975). Alienation Studies, Annual Review of Sociology, 1, 91-123.
  • Sekugichi, T. (2004). Toward a Dynamic Perspective of Person-Environment Fit, Osaka Keidai Ronshu, 55(1), 177-190.
  • Serçeoğlu, N. (2013). Konaklama İşletmelerinde Çalışan İşgörenlerin Kişilik Özelliklerinin Hizmet Verme Yatkınlığı Üzerindeki Etkisi, Journal of Yaşar University, 8(31), 5253-5273.
  • Serçeoğlu, N., & Selçuk, G.N. (2016). Konaklama İşletmelerinde Çalışan Personelin İşkoliklik Eğilimleri ile Hizmet Odaklılık İlişkisi: TRA1 Bölgesinde Bir Araştırma, Turizm Akademik Dergisi,1, 39-55.
  • Seymen, O.A. & Bolat, T. (2010). Bireysel Kariyerin Planlanması. Ömür N. Timurcanday Özmen & Cafer Topaloğlu (Ed.), Çalışma Yaşamında Bireysel Gelişim Turizm İşletmelerinden Örnekler ve Uygulamalar içinde (s. 373-398). İstanbul: Beta A.Ş.
  • Şenturan, Ş. (2007). Mesleki Yabancılaşma: Kamu Bankalarında Yeniden Yapılandırma Sonucu Çeşitli Kurumlara Aktarılan Çalışanların Durumu, Kamu-İş, 9(1), 91-104.
  • Şimşek, H., Balay, R., & Şimşek, A.S. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 54-72.
  • Şimşek, M.Ş., Çelik, A., Akgemci, T., & Fettahlıoğlu, T. (2006). Örgütlerde Yabancılaşmanın Yönetimi Araştırması, 14.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Atatürk Üniversitesi İİBF, 25-27 Mayıs 2006, Erzurum, 569-587.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., & Çoban, A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83, 69-75.
  • Tanrıverdi, H., & Kılıç, N. (2016). Algılanan Örgütsel Destek ve Örgütsel Yabancılaşma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/Tanriverdi-kilic-algilanan-orgutsel- destek-02.2016.pdf , Erişim tarihi: 16.02.2017.
  • TEDMEM TÜRK EĞİTİM DERNEĞİ (2014). Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik Mesleği, Rapor Dizisi:3, Ankara.
  • Temizkan, R., Erbaş, A., & Cankül, D. (2015). Turizm Personeli Meslek Yasası Mümkün Mü?, http://tiyader.org/wp-content/uploads/2015/02/TUR%C4%B0ZM-PERSONEL%C4%B0- MESLEK-YASASI-M%C3%9CMK%C3%9CN-M%C3%9C.pdf, Erişim Tarihi: 14.02.2017.
  • Teng, C.C., & Barrows, C.W. (2009). Service Orientation. Antecedents, Outcomes, and Implications For Hospitality Research And Practice, The Service Industries Journal, 29(10), 1413-1435.
  • Tuna, M., Yeşiltaş, M. (2014). Etik İklim, İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Özdeşleşmenin İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 105-117.
  • Turan, M., Parsak, G. (2011). Yabancılaşma ve İş Tatmini İlişkisi: Bir Devlet Üniversitesi İdari Personeli Üzerinde Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 1-20.
  • Tutar, H. (2010). İşgören Yabancılaşması ve Örgütsel Sağlık İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 175-204.
  • TÜRK DİL KURUMU YAYINLARI (2010). Türkçe Sözlük.
  • Türkay, O., & Yağcı, K. (2007). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Okulda ve Turizm Sektöründe “Öğrenme”Lerinin Sektörden Ayrılma Eğilimlerine Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(4), 219-246.
  • Türker, N., Uçar, M., & Ateş, M.A. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü Algıları: Karabük Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-324.
  • Uğur, A., & Erol, Z. (2015). Örgütlerde Kritik Sorun Kaynağı Olarak İşe Yabancılaşma, Yabancılaşma ve Bürokrasi Arasındaki İlişkiye Yönelik Kavramsal Bir Yaklaşım, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8, 182-192.
  • Usul, H., & Atan, A. (2014). Sağlık Sektöründe Yabancılaşma Düzeyi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 1-10.
  • Usul, H., Korkmaz, S.Ş. Ömürbek, V. (2014). Muhasebe Meslek Mensuplarında Yabancılaşma Düzeyi ve Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 147-165.
  • Ünsar, A.S., & Karahan, D. (2011). Yabancılaşmanın İşten Ayrılma Eğilimine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(21), 361-378.
  • Üzümcü, T.P., Alyakut, Ö., & Günsel, A. (2015). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin, Mesleğin Geleceğine İlişkin Bakış Açıları, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Vithessonthi, C. (2005). A Perception-Based View of the Employee: A Study of Employees’ Reactions to Change, Unpublished Phd Thesis, University of St. Gallen, Thailand.
  • Walsh, K., Chang, S., & TSE, E.C.Y. (2015). Understanding Students’ İntentions to Join the Hospitality Industry: The Role of Emotional Intelligence, Service Orientation, And Industry Satisfaction, Cornell Hospitality Quarterly, 56(4), 369-382.
  • Yalçın, İ., & Koyuncu, S.C. (2014). Örgütsel Yabancılaşma Olgusunun İş Tatmini Üzerine Etkisi: Niğde İlinde Bir Araştırma, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 86-94.
  • Yıldız, K., Akgün, N., & Yıldız, S. (2013). İşe Yabancılaşma ile Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişki, International Journal of Social Sciences,6(6), 1253-1284.
  • Yorulmaz, Y.İ., Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2015). The Relationship Between Teachers’ Occupational Professionalism and Organizational Alienation, Educational Process: International Journal, 4(1-2), 31-44.
  • Yüksel, H. (2014). Yabancılaşma Kavramı Paralelinde Emeğin Yabancılaşması ve Sonuçları, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 159-188.
  • Zahari, M.S.M., Sharif, M.S., Ahmad, T., & Ismail, T. (2005). A Study of Factors Moderating Students Selection of Hospitality Programme and Subsequent Career Intentions, TEAM Journal of Hospitality&Tourism, 2(1), 103-124.
  • Zengin, Y., & Kaygın, E. (2016), Mobbing’in Örgütsel Yabancılaşmaya Etkisi: Bankacılık Sektörü Üzerinde Bir Araştırma, INTOCBEPS International Turgut Özal Congress on Business, Economics and Political Science-II 14-16 April 2016-Proceedings E-Book II:Business and Economics, 55-66.
  • Zopiatis, A., & Kyprianou, G. (2006). Perceptions and Attitudes Towards the Hospitality Professions in Cyprus, Tourism Today, Fall 2006, 33-46.
There are 112 citations in total.

Details

Other ID JA63AY98SJ
Journal Section Research Article
Authors

Tamer Bolat This is me

Oya Seymen This is me

Oya Bolat This is me

Oğuzhan Kinter This is me

Publication Date July 1, 2017
Submission Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Bolat, T., Seymen, O., Bolat, O., Kinter, O. (2017). Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 401-430.
AMA Bolat T, Seymen O, Bolat O, Kinter O. Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. MJSS. July 2017;6(3):401-430.
Chicago Bolat, Tamer, Oya Seymen, Oya Bolat, and Oğuzhan Kinter. “Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı Ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6, no. 3 (July 2017): 401-30.
EndNote Bolat T, Seymen O, Bolat O, Kinter O (July 1, 2017) Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 3 401–430.
IEEE T. Bolat, O. Seymen, O. Bolat, and O. Kinter, “Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme”, MJSS, vol. 6, no. 3, pp. 401–430, 2017.
ISNAD Bolat, Tamer et al. “Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı Ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/3 (July 2017), 401-430.
JAMA Bolat T, Seymen O, Bolat O, Kinter O. Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. MJSS. 2017;6:401–430.
MLA Bolat, Tamer et al. “Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı Ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 6, no. 3, 2017, pp. 401-30.
Vancouver Bolat T, Seymen O, Bolat O, Kinter O. Turizm Sektöründe Çalışma Koşulları Algısı, Hizmet Verme Yatkınlığı ve Mesleki Yabancılaşma İlişkisi: Turizm Eğitim Alan Öğrenciler Açısından Bir Değerlendirme. MJSS. 2017;6(3):401-30.

MANAS Journal of Social Studies