In the tourism sector, where experiential products are presented, experiences provide differentiation of tourism enterprises to gain competitive advantage. However, due to the intense competition each tool that is used to be different is getting more common day by day. For this reason, themed hotels has emerged in which tourists can have different experiences in order to prevent ordinaryization with their experiences, as in the case of commodities, goods and services that came before. Although themed hotels can be formed in various ways, they can also be formed by re-functioning an old existing structure. Botels, which are defined as boats or vessels anchored at a pier that are converted into hotels, can be exemplified as thematic establishments formed by re-functioning an old structure. This study aims to determine experiences of tourists staying in botels in which case tourists gain different experiences by accommodations on a boat or a ship, which can be described as experience-based tourism product. For this intention, content analysis has been applied to tourist reviews made via booking.com about two botels in Prague. According to the results, it was seen that tourists, depending on the botel’s theme were impressed by the view of the botel, its location and design and they have positively evaluated experiences they have had in relation to the theme
Deneyimsel ürünlerin sunulduğu turizm sektöründe deneyimler turizm işletmelerinin farklılaşarak rekabet avantajı elde etmelerini sağlamaktadır. Ancak rekabetin yoğun olması sebebiyle farklılaşmak için kullanılan her araç gün geçtikçe sıradanlaşmaktadır. Bu nedenle kendinden önce gelen metalar, mallar ve hizmetlerde olduğu gibi deneyimlerin de sıradanlaşmasını önlemek için turistlerin farklı deneyimler yaşayabilecekleri temalı oteller ortaya çıkmıştır. Temalı oteller çeşitli şekillerde oluşturulabilmekle birlikte var olan eski bir yapıya yeniden işlev kazandırılarak da oluşturulabilmektedir. Otele dönüştürülerek hizmet veren, iskelede demirlenmiş tekneler veya gemiler olarak tanımlanan boteller sonradan işlev kazandırılarak oluşturulan temalı otellere örnektir. Bu çalışmada teknede veya gemide konaklama temasıyla turistlere farklı deneyimler yaşatan; deneyime dayalı turistik ürün olarak nitelendirebileceğimiz botellerde konaklayan turistlerin elde ettikleri deneyimlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Bu amaçla Prag’da bulunan iki botel hakkında booking.com üzerinden yapılan turist yorumlarına içerik analizi uygulanmıştır. Sonuçlara göre turistlerin botel temasına bağlı olarak botelin manzarası, konumu ve tasarımından etkilendikleri ve temaya bağlı elde ettikleri deneyimleri olumlu bir şekilde değerlendirdikleri görülmüştür
Other ID | JA36RV96MJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies