BibTex RIS Cite

EFFECTS OF PERSONAL PROPERTIES OF THE MEDICAL SECRETARIATS EMPLOYED AS SUBCONTRACTING ON THEIR PERSPECTIVE OF CORPORATE REPUTATION

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 249 - 258, 01.04.2018

Abstract

The purpose of this study is to measure the impact of socio-demographic characteristics of medical secretaries employed as subcontracting in the hospital on corporate reputation. Medical secretaries who were participated in medical secretarial certification program carried out within Aksaray University and currently work within the subcontractor firm in the hospitals constitute the sample of this study. A questionnaire was used as data collection method. The questionnaires were distributed to total 141 secretaries, but 126 (89%) of them was analyzed. Results of the multivariable regression modeling, which examines the effects of personal characteristics on perceived corporate reputation, perceived corporate reputation is influenced only by the level of education (β = -, 214); age, gender, marital status and total working time did not have any meaningful effect on it (p>, 05). So, there is an inverse relationship between educational level and perception of corporate reputation. As a result, it can be suggested that hospital managers take efforts to increase their corporate reputation perceptions of workers

References

  • Alniaçik, E., Alniaçik, Ü., & Genç, N. (2010). Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte Midir?. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 13(23).
  • Balmer John M.T. Greyser Stephen A. (2006),"Corporate marketingIntegrating corporate identity, corporatebranding, corporate communications, corporate image and corporate reputation", European Journal of Marketing, Vol. 40 Iss 7/8. 730 – 741.
  • Bozkurt Ö. ve Yurt İ. (2015) Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Akademik Personel Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 8(15): 59-76.
  • Cengiz Gönül. (2016) Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Algısı Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Chun Rosa. (2005). “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Reviews, Volume 7 Issue 2, 91–109.
  • Çatar Özgür Ramazan. (2010). Kurumsal İtibarın Ölçülmesi ve Yönetimi - İki Özel Hastane Örneği Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Çınaroğlu S., (2011). Kurumsal İtibar ve İmajın Hastanelerin Performansı İle İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Davıes Gary, Miles Louella. (1998) “Reputation Management:Theory Versus Practice”,Corporate Reputation Review, 2(1), 16–27.
  • Deniz, S., Çimen, M., Cizmeci, E., Erkoç, B., & Yüksel, O. (2017) Özel Hastane Çalışanlarının Kurumsal İtibar Algısının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma.Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(1): 37-48
  • Doğan Duygu. (2016). Türkiye'deki Sağlık Kurumlarında Güven Olgusunun Oluşumu Ve Güvenin Kurumsal İtibarla İlişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Fombrun, Charles, Van Riel Cees (1997). ‘The Reputational Landscape,’ Corporate Reputation Review, 1, 5-13.
  • Fombrun Charles, Gardberg Naomi A. And SEVER Joy M. (2000). “The Reputation Quotient: A Multistakeholder Measure of Corporate Reputation,” The Journal of Brand Management, 7, 241-255.
  • Fombrun CJ, Gardberg NA (2002). The Global Reputation Quotient Project: First steps towards a cross- nationally valid measure of corporate reputation. Corporate Reputation Review, 4(4):303-307
  • Güllüpunar Mutlu D.(2016). Bir Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Hastanelerde Hasta Karşılama Hizmetlerinin Kurumsal İtibara Etkisi: Kamu Hastaneleri Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2). 895-925.
  • Gotsi Manto, Wilson Alan M. (2001). "Corporate reputation: seeking a definition", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6 Iss 1. 24 – 30.
  • İnce Ali Rıza, Tosun Nurperihan. (2015). İç Müşteri Odaklı Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Belirlenmesi ve İşgören Performansına Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol 6(11), 37-52.
  • Kasapoğlu, Ayşe Yıldız. (2014) Yönetici Hemşirelerin ve Hemşirelerin Kurumsal İtibar Algılamalarının Belirlenmesi. Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Korkmazer Fuat. (2011). Kurum İtibarının Çalışanların Örgütsel Bağlılığı Üzerindeki Etkisi: Van Eğitim Ve Araştırma Hastanesinde Bir Uygulama. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Sağlık Hizmetleri Sekreterliği Modülü, Tıbbi Sekreterlik Hizmetlerine Giriş: Ankara.
  • Mira Jose Joaquin, Lorenzo Susana, Navarro Isabel (2014). “Hospital Reputation and Perceptions ofPatient Safety” Med Princ Pract, 23:92–94.
  • Nguyen Nha, Leblanc Gaston. (2001). “Corporate İmage And Corporate Reputation İn Customers' Retention Decisions İn Services”. Journal of Retailing and Consumer Services. 8. 227-236.
  • Schwaiger Manfred. (2004). “Components and Parameters of Corporate Reputatıon – An Empırıcal study”. Schmalenbach Business Review. Vol. 56. 46 – 71.
  • Sertlek, Tufan, (2008). “Sağlık Hizmetleri Ve Taşeronlaştırma”. Toplum Ve Hekim., 23 (4), 309-312.
  • Şatır Çiğdem. (2006). "The nature of corporate reputation and the measurement of reputation components: An emprical study within a hospital", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 11 Issue: 1, 56-63.
  • Tengillimoğlu Dilaver, Köksal Ayşe (2009). Tıp sekreterliği. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Tengilimoğlu, Dilaver, Körpe, İbrahim (2002) “Hastanelerde Sekreterlik Hizmetlerinde İletişim Sorunlarını Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, İletişim Dergisi, Bahar Sayı 13, Sayfa 53-79.
  • Yoon, E., Guffey, H. J., & Kijewski, V. (1993). The effects of information and company reputation on intentions to buy a business service. Journal of Business research, 27(3), 215- 228.

Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 249 - 258, 01.04.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı hastanede taşeron olarak istihdam edilen tıbbi sekreterlerin sosyodemografik özelliklerinin hastaneye yönelik kurumsal itibar algılarına etkisini ölçmektir. Çalışma evrenini Aksaray Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen tıbbi sekreterlik sertifika programına katılan ve hâlihazırda hastanelerde taşeron firma bünyesinde tıbbi sekreter olarak çalışanlar oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Anket, toplam 141 kişiye dağıtılmış, analizler 126 (%89) çalışan üzerinde gerçekleştirilmiştir. Kişisel özelliklerin kurumsal itibar algısına etkilerinin incelendiği çoklu değişkenli regresyon modellemesi neticesinde ise; kurumsal itibar algısının sadece eğitim düzeyinden etkilendiği (β=-,214); yaş, cinsiyet, medeni durum ve toplam çalışma süresinin çalışanların kurumsal itibar algısı üzerinde anlamlı etkisinin olmadığı (p>,05) sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre eğitim düzeyi ile kurumsal itibar algısı arasında ters yönlü bir ilişki vardır. Elde edilen bulgular sonucunda, hastane yöneticilerine çalışanlarının kurumsal itibar algılarını arttırmaya yönelik çabalar içine girmesi önerilebilir

References

  • Alniaçik, E., Alniaçik, Ü., & Genç, N. (2010). Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte Midir?. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 13(23).
  • Balmer John M.T. Greyser Stephen A. (2006),"Corporate marketingIntegrating corporate identity, corporatebranding, corporate communications, corporate image and corporate reputation", European Journal of Marketing, Vol. 40 Iss 7/8. 730 – 741.
  • Bozkurt Ö. ve Yurt İ. (2015) Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Akademik Personel Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 8(15): 59-76.
  • Cengiz Gönül. (2016) Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Algısı Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Chun Rosa. (2005). “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Reviews, Volume 7 Issue 2, 91–109.
  • Çatar Özgür Ramazan. (2010). Kurumsal İtibarın Ölçülmesi ve Yönetimi - İki Özel Hastane Örneği Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Çınaroğlu S., (2011). Kurumsal İtibar ve İmajın Hastanelerin Performansı İle İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Davıes Gary, Miles Louella. (1998) “Reputation Management:Theory Versus Practice”,Corporate Reputation Review, 2(1), 16–27.
  • Deniz, S., Çimen, M., Cizmeci, E., Erkoç, B., & Yüksel, O. (2017) Özel Hastane Çalışanlarının Kurumsal İtibar Algısının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma.Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(1): 37-48
  • Doğan Duygu. (2016). Türkiye'deki Sağlık Kurumlarında Güven Olgusunun Oluşumu Ve Güvenin Kurumsal İtibarla İlişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Fombrun, Charles, Van Riel Cees (1997). ‘The Reputational Landscape,’ Corporate Reputation Review, 1, 5-13.
  • Fombrun Charles, Gardberg Naomi A. And SEVER Joy M. (2000). “The Reputation Quotient: A Multistakeholder Measure of Corporate Reputation,” The Journal of Brand Management, 7, 241-255.
  • Fombrun CJ, Gardberg NA (2002). The Global Reputation Quotient Project: First steps towards a cross- nationally valid measure of corporate reputation. Corporate Reputation Review, 4(4):303-307
  • Güllüpunar Mutlu D.(2016). Bir Halkla İlişkiler Uygulaması Olarak Hastanelerde Hasta Karşılama Hizmetlerinin Kurumsal İtibara Etkisi: Kamu Hastaneleri Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2). 895-925.
  • Gotsi Manto, Wilson Alan M. (2001). "Corporate reputation: seeking a definition", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 6 Iss 1. 24 – 30.
  • İnce Ali Rıza, Tosun Nurperihan. (2015). İç Müşteri Odaklı Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Belirlenmesi ve İşgören Performansına Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol 6(11), 37-52.
  • Kasapoğlu, Ayşe Yıldız. (2014) Yönetici Hemşirelerin ve Hemşirelerin Kurumsal İtibar Algılamalarının Belirlenmesi. Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Korkmazer Fuat. (2011). Kurum İtibarının Çalışanların Örgütsel Bağlılığı Üzerindeki Etkisi: Van Eğitim Ve Araştırma Hastanesinde Bir Uygulama. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Sağlık Hizmetleri Sekreterliği Modülü, Tıbbi Sekreterlik Hizmetlerine Giriş: Ankara.
  • Mira Jose Joaquin, Lorenzo Susana, Navarro Isabel (2014). “Hospital Reputation and Perceptions ofPatient Safety” Med Princ Pract, 23:92–94.
  • Nguyen Nha, Leblanc Gaston. (2001). “Corporate İmage And Corporate Reputation İn Customers' Retention Decisions İn Services”. Journal of Retailing and Consumer Services. 8. 227-236.
  • Schwaiger Manfred. (2004). “Components and Parameters of Corporate Reputatıon – An Empırıcal study”. Schmalenbach Business Review. Vol. 56. 46 – 71.
  • Sertlek, Tufan, (2008). “Sağlık Hizmetleri Ve Taşeronlaştırma”. Toplum Ve Hekim., 23 (4), 309-312.
  • Şatır Çiğdem. (2006). "The nature of corporate reputation and the measurement of reputation components: An emprical study within a hospital", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 11 Issue: 1, 56-63.
  • Tengillimoğlu Dilaver, Köksal Ayşe (2009). Tıp sekreterliği. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Tengilimoğlu, Dilaver, Körpe, İbrahim (2002) “Hastanelerde Sekreterlik Hizmetlerinde İletişim Sorunlarını Belirlemeye Yönelik Bir Alan Çalışması, İletişim Dergisi, Bahar Sayı 13, Sayfa 53-79.
  • Yoon, E., Guffey, H. J., & Kijewski, V. (1993). The effects of information and company reputation on intentions to buy a business service. Journal of Business research, 27(3), 215- 228.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA78YR93MH
Journal Section Research Article
Authors

Şefik Özdemir This is me

Serap Taşkaya This is me

Publication Date April 1, 2018
Submission Date April 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Özdemir, Ş., & Taşkaya, S. (2018). Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 249-258.
AMA Özdemir Ş, Taşkaya S. Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi. MJSS. April 2018;7(2):249-258.
Chicago Özdemir, Şefik, and Serap Taşkaya. “Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7, no. 2 (April 2018): 249-58.
EndNote Özdemir Ş, Taşkaya S (April 1, 2018) Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7 2 249–258.
IEEE Ş. Özdemir and S. Taşkaya, “Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi”, MJSS, vol. 7, no. 2, pp. 249–258, 2018.
ISNAD Özdemir, Şefik - Taşkaya, Serap. “Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/2 (April 2018), 249-258.
JAMA Özdemir Ş, Taşkaya S. Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi. MJSS. 2018;7:249–258.
MLA Özdemir, Şefik and Serap Taşkaya. “Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 7, no. 2, 2018, pp. 249-58.
Vancouver Özdemir Ş, Taşkaya S. Taşeron Olarak İstihdam Edilen Tıbbi Sekreterlerin Kişisel Özelliklerinin Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi. MJSS. 2018;7(2):249-58.

MANAS Journal of Social Studies