This study aimed to identify the effect of speed reading techniques training on rhythmic sight reading skills in music education. In the literature review process, the concepts of speed reading and sight reading skills were analyzed in terms of eye movement analysis. The “Pretest-Posttest Control-Group Design” was used in the research. The study group consisted of 30 participants chosen among the Undergraduate III and Undergraduate IV level students from the Music Teaching Program of the Department of Fine Arts Education, Faculty of Education, Mehmet Akif Ersoy University. Mixed-Design ANOVA was used to analyze the sight reading skills and pretest-posttest grade points of both the test and control. of this research, speed reading techniques training can be helpful in developing the skills required in sight reading, such as keeping the eye ahead of the note played, and seeing notes in blocks. It is considered that similar studies conducted with different participants and musical pieces that have different characteristics can be useful
Bu çalışma, hızlı okuma teknikleri eğitiminin müzik eğitiminde, ritmik okuma deşifre becerisine
etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Alan yazın araştırması sürecinde hızlı okuma ve deşifre
becerisi kavramları göz hareketleri bağlamında incelenmiştir.
Araştırmada “Öntest – Sontest Kontrol Gruplu Model” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim görmekte olan Lisans III ve Lisans IV
öğrencilerinden seçilen 30 katılımcı oluşturmuştur. Deney ve kontrol gruplarının deşifre
becerisi öntest-sontest başarı puanları karma desen ANOVA ile analiz edilmiştir.
Bulgular doğrultusunda hızlı okuma teknikleri eğitiminin deşifre becerisine etkisinin parçaların
özelliklerine göre değiştiği, parçaların bazılarında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu,
bazılarında ise iki grup arasında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Gözün çalınan
notadan ileride olması ve notaları blok olarak görmek gibi deşifre sürecinde gerekli olan
becerileri geliştirmek için hızlı okuma tekniklerinin faydalı olabileceği görülmüştür. Benzer
nitelikli araştırmaların farklı katılımcılar ve farklı özellikleri bulunan parçalarla yapılmasının
yararlı olacağı düşünülmektedir
Other ID | JA53RR64KD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Submission Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies